Hei Alle

Vi skal renovere et hus fra 1910. Vi har planer om å endre planløsningen og lurer på om det er mulig å gjøre dette. Jeg vet at den oransje markeringen er bærende, men hvordan er det med den gule markeringen? Vi vil lage en større veranda med en 6 meter lang åpning fra det store rommet i midten. Hvor stor stålbjelke trenger vi? Er dette mulig?? Takhøyden er 2,8 meter. Vinden er bjelkelaget er oppbygd av 15*15 cm bjelker med cc mål 120 cm med bord under og over dem. Vi skal innrede loftet, og den lilla markeringen skal være en åpning opp til overetasjen med trapp. Er dette mulig? Vi skal ansette en konstruktør, men vil ha litt innblikk i det før vi gjør det. Innvendige vegger er i leirstein og ytterveggene er i mer enn dobbelt lag tegl ganske tykke.

Er det noen som vet om en bra konstruktør å ansette i Skåne Lundaregionen?

Hvor mye ekstra arbeid kan det bli å gjøre dette?

Er det synd å endre planløsningen så mye i et gammelt hus?

Takknemlig for svar :D

Plantegning av et hus fra 1910 med markeringer for bærende og ikke-bærende vegger. Diskusjon om å endre planløsning og legge til veranda.

Gammelt hus med hvit fasade, brun trepanel og en hage full av grønne busker og blomster foran. Tretak med antenne på toppen. Gamelt hvitt hus med skråtak og trevinduer mot en overskyet himmel. Foran huset er det blomster og en grusvei. Tegning av et stort hvitt hus med svart tak, mange vinduer og en sentrert veranda med glassdører og gavlvindu på toppen.
 
Det er bra å starte et prosjekt av denne typen med en skalerbar tegning med riktige veggtykkelser. Skaff en lasermåler så fikser du det ganske raskt. Med et eldre murt hus av denne typen er det litt vanskelig å vurdere hvilke vegger som er bærende eller ikke. Vegger kan ha en stabiliserende funksjon uten å ta opp vertikale laster. De langsgående ytterveggene og hjertetveggen er med sikkerhet bærende. Å lage en 6 m lang åpning i en murt yttervegg synes jeg er uheldig av flere grunner. Dels er det tvilsomt om veggen tåler det, dels får avvekslingsbjelken veldig store dimensjoner. Så tror jeg ikke det trengs for å få til gode funksjoner. Ambisjonen om å skape en åpen planløsning i et hus av denne typen er dømt til å mislykkes. Da er det bedre å lage en frittstående tilbygg som inneholder alt det dere streber etter. Koble dem sammen med det gamle huset med en glasset forbindelse.
 
  • Liker
Gammelnörden og 2 andre
  • Laddar…
Takk, er det flere som har tips så mottas det gjerne...
 
BirgitS
R Rick. skrev:
Er det synd å endre planløsningen så mye i et gammelt hus?
Ja

Justus er nok så nær ekspert innen det aktuelle området du kan komme her i forumet.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.