Hei,

Taket på vårt fritidshus har sklidd ut pga dårlig feste og konstruksjon og snømengder. Heldigvis er taket ikke veldig tungt pga ståltak, så det burde kunne løftes ganske enkelt.

Jeg hadde tenkt å bruke en stor jekk for å løfte opp taket for så å dra det sammen med en vinsj for deretter å feste med stålvaiere rett over bjelkene.

Men nå er det slik at jeg ikke kan finne gode vaiere. Finner noen på Claes Ohlson men de tåler bare 1000 kg, noe jeg synes er for lite. Noen som har noen ideer om hvor jeg kan finne disse?

Deretter er det kanskje ikke den beste metoden, men jeg tror denne er den enkleste og relativt beste løsningen.

Mvh - Martin

Finnes hos båttilbehørsforhandlere. Vet at Hjertmans har. Burde finnes betydelig billigere et annet sted, båtutstyr pleier jo ikke å være spesielt billig.

Takk! Er det noen som vet om det finnes et slikt produkt for tak? Når jeg lette på Biltema fant jeg også stroppbånd som egentlig skulle fungere like bra. Om man samtidig fester takbena ordentlig igjen. For disse virker enklere å feste enn nettopp vaiere.

Kjetting + riggskrue?

Jula har 8 mm vaier fra Gunnebo, 3200 kg.

Duger ikke det, gå til Swedol eller en profesjonell jernhandel og kjøp løftekjetting. Kjenner igjen på at den er svart eller blå og en prislapp som gir skrekkfaktoren. Den er herdet og utrolig sterk, uten å være klumpete.

Stropp er bra, men jeg har hatt av litt for mange på ulike dumme måter til å tørre å stole på dem til noe slikt som dette.

Takk Henrik og Vojma! Jeg synes det er litt ekkelt med vaier som man må lage en løkke på selv med lås, så en kjetting ser virkelig ut til å være the way to go! Denne på 2000kg tror jeg holder: http://www.clasohlson.com/se/Kätting/Pr310864002 og deretter en vinskskrue i midten som man kan stramme litt.

Hmmmm, den der vajeren fra Gunnebo virker ikke dum den! Vet noen hvordan man gjør en "løkke" for en vajer med en vajerlås? Er det egentlig trygt?

Finnes forskjellige wirelåser.
De som jeg hadde vurdert til ovenstående ser ut som to bakker som skrues sammen, to slike på hver løkke bør holde og så en kaus i løkken for å redusere bruddanvisning.
Tvilsomt om de finnes i båttilbehørsbutikker, men heller hos de som selger til industri og skip, galvaniserte saker bør rekke her.
Husk at løkken kan redusere styrken, så gå opp i dimensjon.

/Kent

Bor du i Stockholm kan du sjekke med Certex i Täby.

En wire som har en deklarert styrke på 1000 kg tåler mer enn det før den ryker. Hvordan hadde du tenkt å feste den? Føles som festepunktet blir det svakeste leddet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.