5.012 lest ·
8 svar
5k lest
8 svar
Stålstendere til svill, men ellers trestendere
Jeg skal bygge et drivhus i løsvirke og vil gjerne bruke stålregel som syll fordi gulvet ofte vil være vått.
1. Funker stålregler bra som syll?
2. Kan man ha stående veggregler i tre som er festet i en stålsyll? Jeg har ingen erfaring med stålregler så jeg vet ikke hvordan man fester dem.
3. I så fall, hva skal man bruke for stålregel, finnes det forskjellige typer?
Takk på forhånd!
1. Funker stålregler bra som syll?
2. Kan man ha stående veggregler i tre som er festet i en stålsyll? Jeg har ingen erfaring med stålregler så jeg vet ikke hvordan man fester dem.
3. I så fall, hva skal man bruke for stålregel, finnes det forskjellige typer?
Takk på forhånd!
Det er mest fordi jeg er komfortabel med å bygge i tre, synes det er penere enn f.eks. leca-blokk og sannsynligvis billigere/enklere enn tegl.C cpalm skrev:
Jeg vet faktisk ikke, det er slike ting jeg gjerne vil få svar påF fribygg skrev:
Hva tenker du deg som syll?
En normal stålregel, hvis det nå er en slik du tenker deg (f.eks. en Skena NORGIPS SK), er ganske annerledes enn en syll av tre. Først og fremst er jo fordelen med en slik at den er helt rett og rask å installere for sin tiltenkte innendørsbruk, men for å ta laster som en syll normalt skal kunne (i det minste fordele til et underlag) klarer en stålsken kun ved at underlaget er fast. Klassisk ved at respektive veggregel står på en skene på en betongplate eller står oppå en trestokk som fordeler laster ned i et bjelkelag. Skal du bruke en slik stålsken som syll må du dermed fikse et underlag som tar opp dine laster.
En annen ting å tenke på er at en stålsken/stålregel kun har en lettere elforzinkning som på det meste klarer lettere fuktbelastning. For utendørsbruk mistenker jeg at den zinken vil bli spist opp raskt
Tenker du deg noe mer bestandig enn en slik stålsken som jeg fikk for meg, så er kanskje mine kommentarer irrelevante.
En normal stålregel, hvis det nå er en slik du tenker deg (f.eks. en Skena NORGIPS SK), er ganske annerledes enn en syll av tre. Først og fremst er jo fordelen med en slik at den er helt rett og rask å installere for sin tiltenkte innendørsbruk, men for å ta laster som en syll normalt skal kunne (i det minste fordele til et underlag) klarer en stålsken kun ved at underlaget er fast. Klassisk ved at respektive veggregel står på en skene på en betongplate eller står oppå en trestokk som fordeler laster ned i et bjelkelag. Skal du bruke en slik stålsken som syll må du dermed fikse et underlag som tar opp dine laster.
En annen ting å tenke på er at en stålsken/stålregel kun har en lettere elforzinkning som på det meste klarer lettere fuktbelastning. For utendørsbruk mistenker jeg at den zinken vil bli spist opp raskt
Tenker du deg noe mer bestandig enn en slik stålsken som jeg fikk for meg, så er kanskje mine kommentarer irrelevante.
Den kommer til å ligge på en betongsåle på et pakket bærelag, eventuelt med noe svillisolasjon imellom. Finnes det noen mer holdbar type stålregel, som i rustfritt stål, laget for utendørsbruk?M myrstack skrev:Hva ser du for deg som svill?
En vanlig stålregel, hvis det nå er en slik du ser for deg (f.eks. en Skinne NORGIPS SK), er ganske annerledes enn en svill av tre. Først og fremst er jo fordelen med en slik at den er spikrak og rask å installere for sitt tiltenkte innendørsbruk, men for å ta laster som en svill normalt skal kunne (i alle fall fordele til et underlag) klarer en stålskinne det kun ved at underlaget er fast. Klassisk ved at hver respektive veggregel står på en skinne på en betongplate, eller står oppå en treregel som fordeler laster ned i et bjelkelag. Hvis du skal bruke en slik stålskinne som svill, trenger du mao å fikse et underlag som tar opp dine laster.
En annen ting å tenke på er at en stålskinne/stålregel kun har en lett elgalvanisering som på det meste tåler lettere fuktbelastning. For utendørs bruk mistenker jeg at sinken vil forsvinne raskt.
Hvis du tenker på noe mer holdbart enn en slik stålskinne som jeg fikk for meg, kan det hende at kommentarene mine er irrelevante.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.432 innlegg
Det finnes stålsyller for yttervegg som er varmforsinkede og kraftigere, men mistenker at de ikke finnes for tynne vegger, men det kan nok Google svare på, ytterveggsskinne heter de.C capybara skrev:
Noen form for syllisolering bør du ha.
Jeg vil likevel foreslå å mure den i leca, å mure kun 2 rader er et passende første prosjekt i aller høyeste grad. Det skal uansett søles med vann på innsiden, og siden det er et drivhus vil du ikke ha noen takutstikk som beskytter på utsiden. Det er ikke et godt sted for en vegg med reisverk i tre.
Klikk her for å svare