10.435 lest ·
55 svar
10k lest
55 svar
Justerbar avstand for plater mot skrånende lekter?
Medlem
· Blekinge
· 12 301 innlegg
Om du skrur en rett bit (2.40) på en 2"x2" regel nett og sager med sideanlegg ovenfra gjennom masonitten får du en fin kile fra reglen.
Det er ingen vanskeligheter med å sage en slik kile, med en vanlig sirkelsag, hvis du i stedet gjør den 10-30 eller 20-40 på 2,40.Azkel skrev:Jeg takker for både konstruktive og kreative forslag.Jo, å regle horisontalt og sette platene liggende er jo kanskje den letteste måten hvis jeg ikke finner en "justerbar innfesting". Jeg tør ikke gi meg på å sage til en kile som er 240 cm lang og går fra 0 til 20mm. Tror min OCD vil gå over i fullt raseri i den prosessen...
// Azkel
Da ville jeg satt på en 32*50 utenpå eksisterende bjelker for å få på litt mer isolasjon også. I stedet for å stotte mellom ville jeg skrudd inn skruer med rimelig stort hode i eksist bjelke med ca 0.5 meters avstand som kan stikke ut passe avhengig av hvor mye som skal stottes, så monteres 32*50 tett mot skruen.Azkel skrev:
Medlem
· Jämtland
· 85 innlegg
Her er en skrue som jeg har brukt mye til akkurat denne metoden. Essve selger den som en karmskrue, noe den ikke fungerer så bra til.smurfen72 skrev:Da ville jeg sette en 32*50 utenpå eksisterende stendere, da får man plass til litt mer isolasjon også. Istedenfor å legge noe imellom ville jeg skrudd inn skruer med relativt store hoder i eksisterende stendere med ca 0,5 meters avstand, slik at de stikker ut passe mye avhengig av hvor mye som skal legges imellom. Deretter monteres 32*50 tett inntil skruene.
http://essve.se/webcatalogue/karminfastning/1011362-karmskruv-l8-vass-spets-tra-betong/
Så man bruker altså karmskruen bare som en distanse for å presse ut platen i lodd, forstår jeg det riktig? Platen fester jeg altså fortsatt i lekten men med en annen skrue som jeg skrur "forbi" karmskruen?Tiofingers-Perra skrev:
// Azkel
Medlem
· Jämtland
· 85 innlegg
Nei, man bruker karmskruen for å feste og avveie en lekt (type 32 x 50 som smurfen72 skrev). Når det er gjort kan du feste platen i den nyoppsatte og avveide lekten.Azkel skrev:
Selve avveiingen foregår ved at du skrur fast den nye lektbiten (32 x 50 eller hva du nå vil ha) på de eksisterende vegglektene. Skru dypt slik at skruehodet går ned noen millimeter i treet. Etter det kan du skru tilbake skruen slik at lekten havner i passende posisjon, det pleier å gå bra å holde et vater mot lekten samtidig som du justerer skruen.
Nå er det ikke så lett å gi råd når jeg ikke har noen bilder, men selv ville jeg nok ha forsøkt å trylle bort de to centimeterne på annet vis.
Lykke til!
Jeg pleier å bruke en vanlig skrue med flat litt større hode og skru den inn i eksisterende regel og la den stikke ut slik at skrueraden havner i lodd, så monterer jeg i dette tilfellet en 32*50 utenpå med vanlig skrue, og den havner da også i lodd fordi den får støtte av skruehodene. Jeg er ikke så begeistret for skruen som det lenkes til ovenfor, men det fungerer sikkert det også.
Medlem
· Jämtland
· 85 innlegg
Aha, da skjønner jeg hva du mener! Nei, hver blir salig i sin tro, karmeskruemetoden har jo først og fremst den fordelen at det går veldig fort å rette opp en vegg. Jeg begynner som regel med en stender i hver ende av veggen, så spenner jeg snorer mellom dem. Etter det monterer man resten av stenderne, med snorene som hjelpemiddel. Det finnes jo femtielve andre metoder å rette opp vegger på, men dette er en av de absolutt raskeste.smurfen72 skrev:Jeg pleier å bruke en vanlig skrue med flat litt større hode og skru den inn i eksisterende stender og la den stikke ut slik at skrulinjen kommer i lodd, så monterer jeg i dette tilfellet en 32*50 utenpå med vanlig skrue og den kommer da også i lodd siden den får støtte mot skruehodene. Jeg er ikke så begeistret for skruen som det er lenket til ovenfor, men det fungerer sikkert det også.