10.435 lest ·
55 svar
10k lest
55 svar
Justerbar avstand for plater mot skrånende lekter?
Side 1 av 4
Mine venner,
Jeg har en vegg som luter, cirka 2 cm på 240 i høyde. Å rette opp lektene ville innebære en masse jobb. Jeg kan selvfølgelig klose på de eksisterende lektene på sidene med nye rette lekter eller sette en masse småklosser i ulik tykkelse på de eksisterende lektene for å korrigere lutningen men...
Jeg tenker meg at det må finnes noe smart for dette. Jeg skal ha OSB eller spon, visst 17 burde det finnes en type feste som man kan både feste platen med og deretter "stille" den loddrett med en skrue? Håper dere er med på hva jeg mener.
Takk for tips!
Mvh / Azkel
Jeg har en vegg som luter, cirka 2 cm på 240 i høyde. Å rette opp lektene ville innebære en masse jobb. Jeg kan selvfølgelig klose på de eksisterende lektene på sidene med nye rette lekter eller sette en masse småklosser i ulik tykkelse på de eksisterende lektene for å korrigere lutningen men...
Jeg tenker meg at det må finnes noe smart for dette. Jeg skal ha OSB eller spon, visst 17 burde det finnes en type feste som man kan både feste platen med og deretter "stille" den loddrett med en skrue? Håper dere er med på hva jeg mener.
Takk for tips!
Mvh / Azkel
Er enig, det kommer til å bli en del siden man absolutt vil ha dem helst hver 30. cm. Justere bjelkene finnes dessverre ikke på kartet, det ville innebære fasade, mellomgulv etc. Kanskje ender med å klosse på sidene likevel, men jeg tenkte at noen kanskje har vært med på dette før?useless skrev:
// Azkel
Jeg takker for både konstruktive og kreative forslag.
Jo, å bruke horisontale lekter og sette platene liggende er jo kanskje den letteste måten om jeg ikke finner en "justerbar infesting". Jeg tør ikke gi meg ut på å sage til en kile som er 240 cm lang og går fra 0 til 20mm. Tror min OCD vil overgå i fullt raseri i den prosessen...
// Azkel
// Azkel
Har en fin ELU (bordsag) men hvis jeg skal sage en kile så må jeg jo frihånd da anlegget bare kan gi meg et rett snitt. Mistvil dessverre min evne til å holde treverket så rett og pent over hele 240cm... Alternativt så er jeg bare en kløne...
// Azkel
// Azkel
Medlem
· Västernorrland
· 12 034 innlegg
har du ingen sirkelsag da? Ingen større sak å sage en kile ut av en totomfire eller lignende. Kanskje blir det perfekte kiler om du kløyver en tottomto til og med. Da får du to kiler i ett snitt.
En kil fra 0-20 mm kan du sage med sirkelsag med et relativt finannet blad (går riktignok med et grovere blad også, men er enklere med en finannet, synes jeg) hvis du bare tegner opp streken.Azkel skrev:
Det kan være enklere å sage ut killene fra en bredere regel, som 45x195, eller å ha en annen regel som sirkelsagen kan støttes på på motsatt side av kuttet.
OCD eller ikke, det trenger ikke å være ekstremt nøyaktig siden det kommer til å være bak en plate.
Det kan gjøres med bordsag også på fri hånd, men det går an å lage en jigg hvor du fester reglen skrått og deretter har en rett kant å kjøre mot. Så sager du neste mot anslaget og har den skrå siden klar fra forrige kutt, og fortsetter til du har nok kiler.
Sirkelsag/bordsag har jo fordelen av at den "vil" kjøre rett på en måte som en stikksag ikke "vil", så det er lettere å sage rett med den.
I det minste ville jeg ha anlegg på reglene i hele platens lengde, så jeg ville ikke bruke klosser, muligens velge alternativet å skru en stående regel ved siden av den skråstilte og forskyve hele cc-målet en regelbredde til den ene siden. Kan fremdeles kreve kil på siste reglen mot hjørnet.
Noen produkt som du tenker deg tror jeg ikke finnes.