S
For å oppsummere mine tanker for å unngå misforståelser (fra min side i starten);
Linjelast langs med langsiden, punktlaster i tverrretningen på ståldraget.

Mats-S
Hei!

Jeg løftet/korrigerte vårt sommerhus for noen år siden. Tok det stegvis, satte nye stående plankebjelker under huset (de gamle var utslitte/dårlige). Gjorde løftet stegvis med provisoriske støtter under plankene. Løftet var fra noen cm til ca 6 cm på det verste stedet.

Det du skal tenke på (avhenger litt av hvor mye du skal løfte):
- Før du begynner, åpne dørene, eventuelt utsatte vinduer. Huset beveger seg, dørene risikerer å sette seg fast hvis de ikke er åpne. Ruter risikerer å sprekke hvis de er i utsatt posisjon.
- Løft stegvis over alle punkter, metoden avhenger av hvor mange jekker du har.
- Tenk på sikkerheten når du ligger under huset ... sikre bjelkene så du aldri risikerer å få huset over deg ...

Lykke til med løftet

hordak
Akkurat, da er vi enige.
For å påbegynne en eller annen form for beregning tenker jeg følgende smått gale resonnement:
Takets overflate per side er ca. 32 kvm (10,5x3), med lett tak (0,3) og snølastsone 4,5. Den totale lasten bør følgelig bli 4,8x31,5=151,2 kN. Går ut ifra at mønet tar halve lasten, noe som ville innebære at 75,6 kN bæres av ytterveggen. Linjelasten blir således 75,6/10,5=7,2 kN/m - rimelig?
Det ville i sin tur innebære at hver enkelt søyle (muren langs den ene kortsiden inkludert) under yttervegg ville bære 1/4 av lasten, dvs. 18,9 kN. Har dog ikke tatt med veggens egenvekt i dette, kanskje er ubetydelig i sammenhengen?
Nå har jeg dessverre ingen anelse om hvordan punktlasten over det midtre bjelkelaget kan beregnes, hvilket kommer tilbake til det opprinnelige spørsmålet om jeg i stedet kan bruke den utrettede linjelasten og i tillegg legge til estimert vekt på selve hytta?
Jeg er antakelig helt på jordet nå, men prøver meg på et resonnement :)
Anta en egenvekt på 8000 kg fordelt på 50 kvm, dvs. 160 kg/kvm ~ 2 kN/kvm. 2 kN x 50 kvm =100 kN, si at bjelkens lengde er 5 meter, så blir linjelasten (om en bjelke er brukt) 100/5=20 kN/m, men ettersom det totalt er fire bjelker (den støpte inkludert) blir linjelasten per bjelke 5 kN/m.

Nå må jo også snølasten tas med og siden jeg heller ikke her har en anelse om hvordan linjelasten langs tverrretningen beregnes, kan jeg kanskje summere lastene, 151,2+100=251,2 kN og dele det med bjelkens lengde og antall (251,2/5)/4=12,56 kN/m.
Sett fra det perspektivet, finnes det i det hele tatt noen rimelighet i å beregne linjelasten på denne måten? Vil dog på ingen måte forkaste ditt forslag om punktlaster scorp1on, mangler bare kunnskap/fantasi om hvordan jeg skal gå frem :)

Ble en skikkelig vegg av tekst, men er en bra huskelapp for fremtiden, om hvordan eller ikke hvordan.

S
Ditt resonnement rundt lasten per støtte er ikke helt feil, men det er ikke korrekt å summere variable laster (snø, nyttig last) og permanente laster ifølge allmenne regler. Man beregner dimensjonerende last ved å bruke partialkoeffisienter, for eksempel: 1.35*egenvekt + 1.5*snølast i tillegg kommer også andre faktorer.

Lasten på stålbjelkene vil utsettes for punktkrefter forårsaket av bærende bjelker som hviler på dem;
Lasten på de ytre bærebjelkene belastes av en linjelast. Reaksjonskrefter, dvs. krefter i støttene blir de punktkrefter som belaster stålbjelkene. Likeledes for den bærende bjelken i midten.

PM meg hvis du vil ha hjelp, det blir en så omfattende tråd ellers.

hordak
Høres ut som et godt forslag, takker! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.