Jeg kommer over garasjeporten samt over en annen åpning trenge bjelker.
Konstruktøren av takstolene sier 300mm bred, 290mm høy, 14mm gods i over/under del, 8.5mm gods i midten. Ca 75kg/meter.
Fordelen med bjelken er at den ikke bygger så mye i høyden. Ville en tilsvarende limtrebjelke havne på ca 600mm i høyde samt bli veldig mye billigere?
Konstruktøren av takstolene sier 300mm bred, 290mm høy, 14mm gods i over/under del, 8.5mm gods i midten. Ca 75kg/meter.
Fordelen med bjelken er at den ikke bygger så mye i høyden. Ville en tilsvarende limtrebjelke havne på ca 600mm i høyde samt bli veldig mye billigere?
Jeg har en liten tabell men den groveste stålbjelken er HEA220 og den du beskriver høres ut som en HEB300 hvilket selvsagt er MYE kraftigere. HEA220 tilsvarer limtre 115x630. Ta det med en klype salt da limtre og stål ikke kan sammenlignes direkte siden de har ulike egenskaper...
5m bred port på ene stedet.
Og så hadde jeg tenkt en 7m åpning der carporten skal være, men jeg kan endre meg litt angående 7m åpningen hvis jeg må kjøpe bjelke for ekstremt dyre penger.
Ingenting på overetasjen foruten isolasjon
Fant brukt stålbjelke, men det var I-bjelke og 300x300x19 samt 5.60m lang. En slik burde vel tilsvare og klare det jeg trenger over garasjeport? Litt usikker på hva som menes med målene. 19 kan vel ikke være godstykkelse?

Og så hadde jeg tenkt en 7m åpning der carporten skal være, men jeg kan endre meg litt angående 7m åpningen hvis jeg må kjøpe bjelke for ekstremt dyre penger.
Ingenting på overetasjen foruten isolasjon
Fant brukt stålbjelke, men det var I-bjelke og 300x300x19 samt 5.60m lang. En slik burde vel tilsvare og klare det jeg trenger over garasjeport? Litt usikker på hva som menes med målene. 19 kan vel ikke være godstykkelse?

5m port på mitt garasjeOla78 skrev:
Og på en 7m åpning
Spontant føles det som helt sinnssykt overdimensjonerte bjelker for disse relativt små åpningene. Spesielt med tanke på hva du skal ha ovenfor. Jeg har fem meter over mine porter med en limtre som er betydelig mindre enn den monsterstålbalken som du beskriver.
Har det ikke betydning hva som laster bjelken også?Wester skrev:
Var takstolprodusenten som sa dette så jeg har ikke kunnskap til å stille spørsmål ved det.
Det var for en åpning på 7m en HEA300 ble krevet, i 5m kunne man klare seg på litt svakere.
Jeg vil jo på 5m bjelken ha ca 4 takstoler hvilende og på 7m bjelken ca 6 stk så det blir vel en del last.
Men visst jeg er enig i at det er en ganske ekstrem bjelke. Nå ser det ut til at jeg kan få tak i brukt bjelke til fornuftig pris, sannsynligvis billigere enn hva limtre ville koste, så da gjør det vel
ikke så mye at det blir litt vel overdim? Bortsett fra at det er 1tonn som kommer til å henge der oppe over hodet.
Jo det er klart belastningen har betydning. Har selv et antall takstoler som belaster bjelken. Har riktignok regnet på dette selv så raser det får jeg vel skylde på meg selv, men under vinterens kraftige snøtyngde målte jeg nedbøyningen og så ingen direkte nedbøyning. Overetasjen er også innredet.
Men selvfølgelig er det ikke noe galt i å overdimensjonere, spesielt om du får tak i bjelken billig. Brukte selv en altfor kraftig bjelke ved et bygg fordi jeg fikk tak i noen HEA 220 bjelker billig.
Men selvfølgelig er det ikke noe galt i å overdimensjonere, spesielt om du får tak i bjelken billig. Brukte selv en altfor kraftig bjelke ved et bygg fordi jeg fikk tak i noen HEA 220 bjelker billig.
Har et flatt garasjetak med takstolene som bærer over garasjeporten. I dag er porten bare 2,4m bred, men skal bli 4,5 meter. Taket/takstolene har et spenn på 7 meter. Kjørte Moelvens program og passende limtrebjelke er 90x315, men dessverre har jeg ikke plass for den høyden og tenkte å kjøpe en HEA-bjelke. Beijers gjorde et overslag og sa at en HEA160 ville passe. Skulle imidlertid gjerne hatt en second opinion på om det kan stemme.
Noen som kan være grei og gjøre et overslag?
Med vennlig hilsen Lasse E.
Noen som kan være grei og gjøre et overslag?
Med vennlig hilsen Lasse E.
Sist redigert:
Moderator
· Stockholm
· 57 686 innlegg
Jeg har fjernet en spammere fra tråden, og slettet følgende innlegg.
/moderator
/moderator
Klikk her for å svare