skal rive en bit av en hjertvegg hjemme og trenger å avveksle den med en stålbjelke.
spennvidden blir 3 meter og vil hvile 3 takstoler på bjelken.
jeg har ved å kikke i tabeller over limtre kommet fram til at jeg ville trenge en limtrebjelke som er 66x315. Fant så i en annen tabell at en limtrebjelke med den dimensjonen er tilsvarende en UNP 160 stålbjelke.

Nå skulle jeg gjerne hatt hjelp til å finne en bjelke som ikke bygger så mye på høyden, men som er tilsvarende en UNP160. Har sett på HEB & HEA bjelker, men blir usikker på hvilken dimensjon som er tilsvarende.

HEA140, 133mm høy

Er noe kraftigere enn din UNP 160

oi der ser man, trodde det skulle rekke med en HEA110 eller 120 for å tilsvare en UNP 160.
takk for svaret.

En idé:
Avhengig av hvor hjerteveggen er plassert i huset og spennet på takstolene kan man eventuelt kappe takstolene og legge stålbjelken "i bjelkelaget". Da blir den helt skjult, og man kan ha samme høyde på bjelken som takstolens underramme har.

Slik har jeg i mitt nybygde hus med bredde 7,7 meter og en stålbjelke med 5 meters lengde.
Kanskje vanskelig å ordne i et eksisterende hus dog.

Eller legge bjelken oppå hanbjelken og "henge opp" det som skulle ligget på bjelken.

Protte

prototypen skrev:
Eller legge bjelken oppå hanbjælken og "henge opp" det som skulle ligget på bjelken.

Protte
Akkurat så har jeg tenkt å gjøre med en 6,7 m lang limtrebjelke.

prototypen skrev:
Eller legge balken oppå hanebjelken og "henge opp" det som skulle ligget på balken.

Protte

Smart, så får det bli.

prototypen skrev:
Eller legge bjelken oppå hanbjälken og "henge opp" det som skulle ligget på bjelken.

Protte
Protte, Jeppeknaster og mr.o

Har dere noen styrkeberegninger på dette?

Det er jo ikke bare at yttertaket ikke skal bli svankrygget.

Mellometasjen (= loftsgulvet) skal ha tilstrekkelig bærekraft og stivhet.
Får det det?

Som sagt, er dette beregnet av konstruktør?

KnockOnWood skrev:
Protte, Jeppeknaster och mr.o

Mellometasjen (= loftsgulvet) skal ha tilstrekkelig bærekraft og stivhet.
Får det det?

Hei,
jeg har ikke latt noen instruktør regne, derimot så har jeg fulgt beregningene i denne pdf-en på side 6 http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/PDF Limträ/Produktinformation Limträ.pdf

så ifølge den skal jeg ha limträ 66x315

KnockOnWood skrev:
Protte, Jeppeknaster och mr.o

Mellombjelkelaget (= loftsgulvet) skal ha tilstrekkelig bærekraft og stivhet.
Får det det?

Vet ikke hvorfor jeg skulle gjort en styrkeberegning, jeg har bare foreslått en flytting av en "beregnet" bjelke.

Yttertaket bæres opp av takstolene som enten bæres opp av ytterveggene eller så er en hjertevegg involvert. Bjelken vil erstatte eventuell hjertevegg.

Bjelken vil bli båret opp av pilarer som med min konstruksjon blir litt lengre (og litt kraftigere med hensyn til risikoen for knekk.

Det kan også trenge å beregnes om 66 mm bredde er nok da risikoen er at bjelken velter seg til siden men spennvidden er jo ikke sååå stor.

Uten ansvar, Protte

Selvfølgelig har jeg en konstruktør (WSP) som beregner bæreevnen da det er altfor lange spennvidder til at jeg selv kan gjøre en rimelig vurdering. Var først inne på stål, men for å kunne gjøre så mye av jobben selv vil jeg heller ha limtre. Så har jeg betongdekke der søylene kommer til å stå rett over de murte veggene på nedre plan.

Så er det nok slik at vi i dag har en tendens til å overdrive dimensjoneringen av alt i dag bare for å ha både dobbelt belte og seler. Hadde nylig to snekkere som bygde en ny bærende innervegg og laget nye store vindushull i min eksisterende vegg. De trodde knapt sine øyne da de så konstruksjonen på veggene.
Innefra og ut:
21mm stående rupanel
70 mm stående lekter cc 1500!!
70mm liggende lekter cc 55 mellom de stående.
Tretexplater 15mm
Lekter
Fasade

Ingen som helst avlastning over de 1500 mm brede vinduene...

Denne utrolig svake konstruksjonen har altså uten problemer båret huset de siste 55 årene og ville sikkert fortsatt å bære det i ytterligere 55 år om jeg ikke ville endre planløsningen helt. Dette får en til å innse hvor sykt vi overdriver dagens dimensjoner med 195 og 220-lekter i reisverket...

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.