Hei
Vi har bygget på huset vårt og i underetasjen finnes det to stålbjelker som bærer overetasjen. Den ene bjelken er innebygd, men den andre er fullt synlig. Ved siden av denne bjelken er det tenkt at en peis skal installeres (finnes med i byggesøknaden) og mitt spørsmål er da om det finnes noen krav til hvordan denne bjelken må beskyttes? Holder det å bygge den inn med kanskje OSB og gips (hvor tykk i så fall) eller må noe annet til? At det blir varmt rundt peisen er jo en ting, men stålet bør jo ikke påvirkes på temperaturer under 700 grader, hvilket det ikke burde bli... Peisen vil stå rundt en halv meter fra stålbjelken/søylen.
/Andreas

Stål har den egenskapen at ved 700–1000 grader så mykner bjelken og bare bøyer seg, en trebjelke må brenne av.

Ovnen påvirker sikkert ikke bjelken men ellers så burde bjelken brannsikres (varmeisoleres) med doble gips. Skorsteinen skal jo ikke bli så varm på utsiden om den er riktig bygget.

Protte

Protte

Takk. Jo, det er kanskje like greit å gjøre det slik. Gjenstår dog å finne ut hvordan jeg skal gipse for jeg må jo stendere opp på en eller annen måte for å få på plass gipsen...

Flytter til byggmateriell og byggteknikk

B
finnes stål beslag til slikt. for gipsing

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.