Hei allvitende forum,
Det virker ganske vanskelig å få tak i limtre for øyeblikket, så jeg skisserer på alternativer til det for vår tilbygg. Prøver derfor å finne ut hva slags stålbjelke jeg trenger i stedet for en 90x450 limtredrager i mønet på et tilbygg, 12 meter lang.
Henger fritt 7,2 meter fra den ene siden hvorpå den støttes av en søyle, og deretter henger den 4 meter til. Ifølge beregningsverktøyene på svenskt trä så er opplastreaksjonen 19kn i yttervegg og 48kn på søylen. 24mm deformasjon. Ville vært veldig takknemlig for hjelp!!
Hilsener Mikael
Det virker ganske vanskelig å få tak i limtre for øyeblikket, så jeg skisserer på alternativer til det for vår tilbygg. Prøver derfor å finne ut hva slags stålbjelke jeg trenger i stedet for en 90x450 limtredrager i mønet på et tilbygg, 12 meter lang.
Henger fritt 7,2 meter fra den ene siden hvorpå den støttes av en søyle, og deretter henger den 4 meter til. Ifølge beregningsverktøyene på svenskt trä så er opplastreaksjonen 19kn i yttervegg og 48kn på søylen. 24mm deformasjon. Ville vært veldig takknemlig for hjelp!!
Hilsener Mikael
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Sammenligner man bøyestivheten, betyr det minst en HEA220.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Er det lettere å få tak i jernbjelker enn tre?
Det er mangel på det meste.
Protte
Det er mangel på det meste.
Protte
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En 12 m lang HEA220 veier ca 600 kg og koster omtrent 15000 kr. Et så eksentrisk plassert midtstøtte som du tenker deg er ikke ideelt. Du bør nok tenke en gang til på konstruksjonen. Hvis du legger ut tegningene dine i tråden, kan du sikkert få verdifulle synspunkter.
Jeg vet ikke om det finnes noen spesielle brannsikkerhetskrav i ditt tilfelle, men limtre anses vel ofte som tryggere med tanke på brannsikkerhet siden det forkuller på overflaten, men har en bærende kjerne igjen når stålbjelken har blitt myk og bøyd seg i varmen. Ellers går det vel kanskje an å lage en spikret fagverksbjelke av tre eller lete på nettet etter informasjon om såkalte HB-bjelker (HB tror jeg står for Hilding Brosenius).
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Brannsikring av stålet løser man lett med plater eller maling. Brannsikringskrav er ikke vanskelige å oppnå i småhus.
Takk alle sammen for svar! Jo det ser ut til å bli et litt større stykke, men avhengig av hvordan det går med resten av dette bygget så kan det være verdt det likevel. Kommer til å trenge hjelp av en kranbil for å montere huset, så det blir ingen stor forskjell fra hvordan det ellers ville vært. Limtrebjelken hadde veid ca. 300 kg. Og kostet nesten det samme som stålbjelken på grunn av at det virker som om produsentene har hatt vanskeligheter med å levere...
Bossespecial, jeg fant til slutt en tabell over lengde mellom lager, last i kn/m og nedbøyning etter maks last:
https://abrahamssonsjarn.se/app/upl...FjABegQIJBAC&usg=AOvVaw3R5YcZQiKIi3B6ciSuMj5Z
Tror og håper at jeg forstår riktig at det også skulle være nok med en IPE 270. Også det er et solid stykke, men litt lettere enn HEA 220.
Skal prøve å laste opp et bilde av plantegningen senere, justusandersson. Enig i at det ville vært mer fornuftig å plassere midtsøylen på midten, men huset ble planlagt etter at limtre var lett tilgjengelig. Enkelt kan man si at søylen er skjult i en vegg som sett fra gavlen gir plass til et rom som har akkurat tilstrekkelige mål til å utgjøre et tilgjengelig dobbelt soverom, som var et krav. Hvis man flytter søylen mot den andre gavlen, havner den midt i en gang. Ikke optimalt. I utgangspunktet hadde vi tegnet at rommet i andre enden ble senket en halv meter, og da hadde jeg også tegnet med en søyle som sto rett ved nivåforskjellen, som en del av rekkverket. Fikk avslag av byggetillatelsessaksbehandleren av tilgjengelighetshensyn.
Bossespecial, jeg fant til slutt en tabell over lengde mellom lager, last i kn/m og nedbøyning etter maks last:
https://abrahamssonsjarn.se/app/upl...FjABegQIJBAC&usg=AOvVaw3R5YcZQiKIi3B6ciSuMj5Z
Tror og håper at jeg forstår riktig at det også skulle være nok med en IPE 270. Også det er et solid stykke, men litt lettere enn HEA 220.
Skal prøve å laste opp et bilde av plantegningen senere, justusandersson. Enig i at det ville vært mer fornuftig å plassere midtsøylen på midten, men huset ble planlagt etter at limtre var lett tilgjengelig. Enkelt kan man si at søylen er skjult i en vegg som sett fra gavlen gir plass til et rom som har akkurat tilstrekkelige mål til å utgjøre et tilgjengelig dobbelt soverom, som var et krav. Hvis man flytter søylen mot den andre gavlen, havner den midt i en gang. Ikke optimalt. I utgangspunktet hadde vi tegnet at rommet i andre enden ble senket en halv meter, og da hadde jeg også tegnet med en søyle som sto rett ved nivåforskjellen, som en del av rekkverket. Fikk avslag av byggetillatelsessaksbehandleren av tilgjengelighetshensyn.
Fagverksdrager, det har jeg ikke engang tenkt på! Kunne sikkert vært en greie, kanskje kan høre med en takstolprodusent, tror det ville vært vrient å konstruere en selv? Eller?F FGLIN skrev:Jeg vet ikke om det finnes noen særskilte brannvernskrav i ditt tilfelle, men limtre regnes vel ofte som sikrere med tanke på brann siden det forkuller på overflaten, men har en bærende kjerne igjen når ståldragere har blitt myke og bøyd seg i varmen. Ellers går det vel kanskje an å lage en spikret fagverksdrager av tre eller lete på nettet etter informasjon om sk HB-bjelker (HB tror jeg står for Hilding Brosenius).
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
En IPE270 er like stiv som en HEA220, dog noe lavere bøyemotstand. Ulempen med IPE er at den er veldig vippningsbenägen så det stiller litt krav til at man velger løsninger som kan avstive bjelken. Søylens plassering fungerer, dog på grensen. Har man en kontinuerlig bjelke med et langt og et kort fag kan det oppstå løftekrefter i ytterenden av det korte faget. Fackverk i tre som alternativ synes jeg ikke er anvendbart i dette tilfellet.
Jeg har en løsning med et hus på 11x7.8m med mønebjelke på tre støtter (en i midten). I mitt tilfelle er det nok med en (kontinuerlig) IPE240. Lett tak og snøsone 3.5.
Takk så mye for hjelpen! Bjelken stives av med takåsene og forankres i søylene, den beveger seg ingen steder... Blir også et hanbjælkelag som knytter sammen takåsene et lite stykke ned. Dropper fagverketB bossespecial skrev:En IPE270 er like stiv som en HEA220, dog noe lavere bøyemotstand. Ulempen med IPE er at den er veldig vippningsbenägen så det stiller litt krav til at man velger løsninger som kan stive av bjelken. Søylens plassering fungerer, dog på grensen. Har man en kontinuerlig bjelke med et langt og et kort fag kan det oppstå løftekrefter i ytterenden av det korte faget. Fagverk i tre som alternativ synes jeg ikke appliserbart i dette tilfelle.
Klikk her for å svare
