3.445 lest ·
24 svar
3k lest
24 svar
Stål i stedet for limtre for å støtte mellomgulv
Ikke for ditt prosjekt. Men hvis du sammenligner l (m^4) som er treghetsmomentet for de ståldragerne du har tenkt deg og en VKR eller KKR (typ samme sak) så skal de være like. HEA og HEB er optimalisert for last i en retning, mens VKR er for last i to (typ søyler mm). Så det blir litt mer stål med en VKR.T TuXy skrev:
Sammenligner jeg en HEA 180 med en VKR 180x180x8.0 gir det 25.10 vs 26,61 der Wx gir 294 vs 296.StrukturalAB skrev:
Ikke for ditt prosjekt. Men om du sammenligner l (m^4) som er treghetsmomentet for de stålbjelkene du har tenkt deg og en VKR eller KKR (typ samme ting) så skal de være like. HEA og HEB er optimalisert for last i en retning, mens VKR er for last i to (typ søyler mm). Så det blir litt mer stål med en VKR.
Det tolker jeg som at en HEA 180 kan erstattes av en VKR 180x180x8.0
Visst tenker jeg rett?
Har du noen innspill angående ører på bjelke? Har sett det konseptet tidligere.
Riktig tenkt angående treghetsmomentet.T TuXy skrev:
Ører kanskje var feil betegnelse. Det skal vel være noe som ser ut som en bjelkesko, som bjelken ligger oppå for vertikallast. Men sidene kan være lengre så man skrur et stykke inn på bjelken. Sammenlign løsningen med hullbåndene.
Flott, da hadde jeg forstått hvordan man sammenligner bjelken.StrukturalAB skrev:
Akkurat, ører er vel mer som en klassisk bjelkesko egentlig, der man kan skru på begge sider av trebjelken. Eventuelt slik at man også legger den på bjelkeskoen for å få stabiliteten også der. Så kan man jo luksuriøst sette stropper som holder sammen takstolen så føles det jo som man har både bukseseler og belte.
Får fundere litt mer på det hele, om det er verdt innsatsen i forhold til det estetiske. Man innser jo raskt hvor mange timer som plutselig flyr av gårde med alt som tilkommer.
Jo, ikke gjort på en ettermiddag. Lykke til!T TuXy skrev:Got, da hadde jeg grepet hvordan man sammenligner bjelken.
Akkurat, ører er vel mer som en klassisk bjelkesko egentlig hvor man da kan skru på begge sider av trebjelken. Eventuelt slik at man også legger den på bjelkeskoen for å få stabiliteten også der. Så kan man jo lyxe det til litt med å sette stropper som holder sammen takstolen, så føles det jo som man har både bukseseler og belte.
Må fundere litt mer på det hele, om det er verdt innsatsen i forhold til det estetiske. Man innser jo raskt hvor mange timer som bare flyr av sted med alt som kommer til.
Klikk her for å svare