StrukturalAB StrukturalAB skrev:
VKR brukes ofte til søyler. Men det går like bra å bruke som bjelke.
Jeg har lest om dette og det kan jo være interessant av nettopp det argumentet å ikke måtte skjøte takstolene.

Du har ikke oversikt over dimensjoner?

T TuXy skrev:
Jeg har lest om dette og det kan jo være interessant av akkurat det argumentet å ikke måtte skjøte takstolene.

Du har ikke peiling på dimensjoner?
Ikke for ditt prosjekt. Men hvis du sammenligner l (m^4) som er treghetsmomentet for de ståldragerne du har tenkt deg og en VKR eller KKR (typ samme sak) så skal de være like. HEA og HEB er optimalisert for last i en retning, mens VKR er for last i to (typ søyler mm). Så det blir litt mer stål med en VKR.

Ikke for ditt prosjekt. Men om du sammenligner l (m^4) som er treghetsmomentet for de stålbjelkene du har tenkt deg og en VKR eller KKR (typ samme ting) så skal de være like. HEA og HEB er optimalisert for last i en retning, mens VKR er for last i to (typ søyler mm). Så det blir litt mer stål med en VKR.
Sammenligner jeg en HEA 180 med en VKR 180x180x8.0 gir det 25.10 vs 26,61 der Wx gir 294 vs 296.

Det tolker jeg som at en HEA 180 kan erstattes av en VKR 180x180x8.0

Visst tenker jeg rett?

Har du noen innspill angående ører på bjelke? Har sett det konseptet tidligere.

P
Hvorfor vil man legge inn en VKR-bjelke i stedet for HEA?

Rejäl skrev:
Hvorfor vil man legge inn en VKR bjelke i stedet for HEA?
For å unngå opplegg på underflensen, noe som gjør det komplisert å få inn bjelken.

P
For å slippe opplag på underflensen, noe som gjør det komplisert å få inn bjelken.
Aha du vil kappe rett snitt i bjelkene så du kan få dit bjelken, det stiller ganske store krav til ørene som trenger å være godt utformede.

• Liker
TuXy og 1 annen
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Sammenligner jeg en HEA 180 med en VKR 180x180x8.0 gir det 25.10 vs 26.61 der Wx gir 294 vs 296.

Det tolker jeg som at en HEA 180 kan erstattes av en VKR 180x180x8.0

Tenker jeg riktig?

Har du noen innspill angående ører på bjelke? Har sett det konseptet tidligere.
Riktig tenkt angående treghetsmomentet.

Ører kanskje var feil betegnelse. Det skal vel være noe som ser ut som en bjelkesko, som bjelken ligger oppå for vertikallast. Men sidene kan være lengre så man skrur et stykke inn på bjelken. Sammenlign løsningen med hullbåndene.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Riktig tanke rundt treghetsmomentet.

Ører var kanskje feil betegnelse. Det skal vel være noe som ser ut som en bjelkesko, som bjelken ligger opp på for vertikallast. Men sidene kan være lengre så man skrur et stykke inn på bjelken. Sammenlign løsningen med hullbåndene
Flott, da hadde jeg forstått hvordan man sammenligner bjelken.

Akkurat, ører er vel mer som en klassisk bjelkesko egentlig, der man kan skru på begge sider av trebjelken. Eventuelt slik at man også legger den på bjelkeskoen for å få stabiliteten også der. Så kan man jo luksuriøst sette stropper som holder sammen takstolen så føles det jo som man har både bukseseler og belte.

Får fundere litt mer på det hele, om det er verdt innsatsen i forhold til det estetiske. Man innser jo raskt hvor mange timer som plutselig flyr av gårde med alt som tilkommer.

T TuXy skrev:
Got, da hadde jeg grepet hvordan man sammenligner bjelken.

Akkurat, ører er vel mer som en klassisk bjelkesko egentlig hvor man da kan skru på begge sider av trebjelken. Eventuelt slik at man også legger den på bjelkeskoen for å få stabiliteten også der. Så kan man jo lyxe det til litt med å sette stropper som holder sammen takstolen, så føles det jo som man har både bukseseler og belte.

Må fundere litt mer på det hele, om det er verdt innsatsen i forhold til det estetiske. Man innser jo raskt hvor mange timer som bare flyr av sted med alt som kommer til.
Jo, ikke gjort på en ettermiddag. Lykke til!

Jo, ikke gjort på en ettermiddag. Lykke til!
Takk så mye for det og takk for hjelpen!

Oppdaterer om jeg henter sagen 😄

• Liker
StrukturalAB
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.