Går det an å erstatte en limtrebjelke med en stålbjelke?
1,5-planshus
Takstol lik denne med 220-reglar
Limtrebjelken som finnes i dag er 3 meter lang og huset måler i bredden 8 meter, noe som betyr at det er 4 meter på hver side av bjelken.
Har sett tråder og funnet inspirasjon på en løsning lik denne:
Forstår at bæringen blir dårligere om man deler mellomgulvet, men hvordan gjør man da i nye hus der det legges opp en stålbjelke for å slippe å ha en limtrebjelke under gulvet?
Går det å erstatte en limtrebjelke med en stålbjelke?
1,5-plans hus
Takstol lik denne med 220-regler
[bilde]
Limtrebjelken som finnes i dag er 3 meter lang og huset måler 8 meter i bredden, noe som betyr at det er 4 meter på hver side av bjelken.
Har sett tråder og funnet inspirasjon på en løsning lik denne:
[bilde]
Forstår at bæringen blir dårligere hvis man deler mellomgulvet, men hvordan gjør man det i nye hus der man legger opp en jernbjelke for å slippe å ha en limtrebjelke under gulvet?
Tips og ideer?
Forstår ikke helt hva dere vil gjøre? Ta bort bærende innervegg?
Så det ligger en limtrebjelke under underrammestangen i dag. Så vil dere fjerne den og "felle inn" en stålbjelke for å få en jevn underside?
I så fall må trekkraften i underrammestangen føres over via stålbjelken. Foruten å håndtere vertikallaster Påsveisede plater som skrus til takstolen f.eks. Men skruen må ikke sitte for nær enden bare.
Så det ligger en limtrebjelke under underramsstången i dag. Så vil dere ta bort den og "felle inn" en stålbjelke for å få en slett undersurface?
I så fall må trekken i underramsstången føres over via stålbjelken. Foruten å håndtere vertikallaster Påsveisede plater som skrus til takstolen f.eks. Men skruen må ikke sitte for nær enden bare.
Klart det går an å bytte, men en konstruktør må beregne det, og det må meldes til kommunen også.
Så i første omgang bør du ta det med en konstruktør for å se hvor mye mindre en stålbjelke kan bli mot limtre. Kanskje det ikke er så stor forskjell at det er verdt kostnaden.
Se der. Ser ut som en enkel og bra løsning. Skruene havner langt fra enden på treet. Dragkraften føres via hullbåndet.
Spørsmålet er bare hvordan dere får inn bjelken?
Det er det.. jeg antar at man får kappe bjelkene, opp med bjelken, gjøre en skjøt i henhold til treveiledningen. Det vil jo ikke gå å bytte ut hele lengden på en rimelig måte.
Det er det.. jeg antar at man må kappe bjelkene, opp med bjelken, gjøre en skjøt i henhold til tre-guiden. Det vil jo ikke være mulig å bytte ut hele lengden på en rimelig måte.
[bilde]
Mulig at dere burde se på en annen løsning. Et VKR-rør (firkantet) med påsveiste ører. Synd å legge til flere skjøter. Mulig det trengs provisorisk dragbånd så ikke takstolen deler seg. I tillegg til støtte under.
Mulig dere burde se på en annen løsning. Et VKR-rør (firkantet) med påsveiste ører. Synd å legge til flere skjøter. Mulig at det trengs en midlertidig båndstropp så ikke takstolen deler seg. Foruten stempling under.
Det har jeg ikke engang lest om og når det gjelder dimensjon sitter det i dag en limtre som er 90x315 og det får jeg til burde tilsvare en HEA160 alternativt 180. Derimot om man skulle kjøre på å felle inn treet i bjelken gjennom en skjøt hadde det vært fordelaktig å gå på en HEA220. Derimot om man bruker VKR burde det gå an å gå ned litt i høyde.
Om man feller inn en bjelke i et bjelkelag da er jo HEA 180 å foretrekke, dels får man oversiden hel med tre til gulvspån samt at det blir enklere å passere med eltrekninger..
Om man feller inn en bjelke i et bjelkelag da er jo HEA 180 å foretrekke, dels får man oversiden hel med tre til gulvspon samt at det blir enklere å passere med eltrekkinger..
Det har jeg ikke engang lest om, og når det gjelder dimensjon, sitter det i dag en limtre som er 90x315 og det får jeg til burde tilsvare en HEA160 alternativt 180. Derimot, om man skulle kjøre på å felle inn treet i bjelken gjennom en skjøt hadde det vært fordelaktig å gå på en HEA220. Derimot om man bruker VKR burde det gå å gå ned litt i høyde.
Har du erfaring med VKR?
VKR brukes ofte til søyler. Men det går like bra å bruke som bjelke.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.