Bedreviter
· Hallands Län
· 860 innlegg
Vi skal installere bergvarme innen kort tid og trenger i forbindelse med dette å forsikre oss om at gulvet tåler varmepumpen (250 kg på 60x60 cm flate). Til dette ville jeg gjerne motta noen tips.
I dag er gulvbjelkene festet med c600, så tanken er å stive av bjelkene nedenfra med betongfundament eller lignende. Vi har nemlig en blottet fjellknaus under huset, og det er ca. 40-50 cm avstand fra fjellet til bjelkelaget. Fjellet heller, og bjelkelaget er dekket med asfaboard.
Hvordan gjør vi dette på beste måte?
I dag er gulvbjelkene festet med c600, så tanken er å stive av bjelkene nedenfra med betongfundament eller lignende. Vi har nemlig en blottet fjellknaus under huset, og det er ca. 40-50 cm avstand fra fjellet til bjelkelaget. Fjellet heller, og bjelkelaget er dekket med asfaboard.
Hvordan gjør vi dette på beste måte?
Hei!
Man kan jo naturligvis støpe en betongstolpe på berget, men enklest er vel å bare bore et par hull i berget og sette et par varmgalvaniserte stolpesko i hullene. Det finnes jo t.o.m. stolpesko som er justerbare i høyden ved hjelp av en skruemekanisme.
Deretter en form for stolpe opp til en grov planke e.l. liggende mot gulvbjelkene...
Man kan jo naturligvis støpe en betongstolpe på berget, men enklest er vel å bare bore et par hull i berget og sette et par varmgalvaniserte stolpesko i hullene. Det finnes jo t.o.m. stolpesko som er justerbare i høyden ved hjelp av en skruemekanisme.
Deretter en form for stolpe opp til en grov planke e.l. liggende mot gulvbjelkene...
Har dere grunn til å tro at deres bjelkelag er svakt dimensjonert? Jeg mener det finnes en norm som sier at et gulv i boliger skal tåle 200 kg/kvm i hele rommet. 250 kg varmepumpe skulle da ikke være noen som helst problemer.
Bedreviter
· Hallands Län
· 860 innlegg
Jeg har for meg at en konstruktør jeg snakket med i en annen sak sa at 100 kg/kvm var normal dimensjonering. Men da kan det jo så klart være slik at han tar høyde for sikkerhetsfaktor mens du mener hvor mye det i realiteten tåler? Man kunne jo selvsagt legge en stum plate over nærliggende bjelker og på den måten spre belastningen ytterligere.
Jeg vil dog ha minimal nedbøyning pga. tilgrensende helfliset rom så jeg synes ideen med justerbare stolpesko høres interessant ut. Noen oppfølgingsspørsmål:
* Hva har asfaboarden for funksjon?
* Må asfaboarden erstattes f.eks. med ny asfaboard som settes rundt stolpen og kobles til omkringliggende asfaboard?
* Skal man ha impregnerte stolper eller duger vanlig virke (tenker på dette med organiske materialer i krypkjeller)?
* Hvor kan man kjøpe disse finurlige stolpeskoene?
Jeg vil dog ha minimal nedbøyning pga. tilgrensende helfliset rom så jeg synes ideen med justerbare stolpesko høres interessant ut. Noen oppfølgingsspørsmål:
* Hva har asfaboarden for funksjon?
* Må asfaboarden erstattes f.eks. med ny asfaboard som settes rundt stolpen og kobles til omkringliggende asfaboard?
* Skal man ha impregnerte stolper eller duger vanlig virke (tenker på dette med organiske materialer i krypkjeller)?
* Hvor kan man kjøpe disse finurlige stolpeskoene?
Tenk at vannet i pumpen veier like mye som pumpen nesten. Jeg fikset bergvarme og vi har 45x220plank på cc60 men jeg syntes det føltes bra og trygt å ha noe under pumpen så jeg støtte opp med plank. Da det nesten blir et halvt tonn som står på liten flate. Jeg ville slippe å være nervøs når man sitter og funderer på doen ved siden av pumpen ☺
Sist redigert:
Tja, 200 kg/kvm er den dimensjonerende faktoren - altså det som gulvet skal kunne utsettes for. Ikke bruddgrensen. Men dette er ikke noe jeg er videre innsatt i.
Asfaboarden er til for å holde isolasjonen på plass i bjelkelaget, den ikke faller ned. Konstruksjonene kan se litt forskjellige ut, men poenget er at du skal sette din støtte tett inntil regelverket. Du trenger ikke erstatte det du skjærer ut for en regel under bjelkelaget.
Trykkimpregnert treverk er vel ikke feil, stolpesko kan du kjøpe på nærmeste byggevarehandel.
Asfaboarden er til for å holde isolasjonen på plass i bjelkelaget, den ikke faller ned. Konstruksjonene kan se litt forskjellige ut, men poenget er at du skal sette din støtte tett inntil regelverket. Du trenger ikke erstatte det du skjærer ut for en regel under bjelkelaget.
Trykkimpregnert treverk er vel ikke feil, stolpesko kan du kjøpe på nærmeste byggevarehandel.
Noter at Karl Pedal skriver 250 kg på en overflate av 60x60 cm, dvs. 250 kg på 0,36 kvm... Jeg ville selvfølgelig satt ordentlig støtte ned til fjellet!
Det finnes noen forskjellige typer på Jula m.fl., her er en av dem
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...stolpskor-och-stod/justerbar-stolpsko-340610/
Ser ut til å være bedre galv på Julas enn på Biltemas motstykke
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Justerbar-stolpsko-2000018764/
De går ikke ned i et rundt hull i passe dimensjon for røret uten at man først kapper bort litt nederst. Gjør rent borehullet i fjellet og få ned litt kaldasfalt eller asfaltklister så får du korrosjonsbeskyttelse på den delen der varm-galven er fjernet...
Det finnes noen forskjellige typer på Jula m.fl., her er en av dem
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...stolpskor-och-stod/justerbar-stolpsko-340610/
Ser ut til å være bedre galv på Julas enn på Biltemas motstykke
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Justerbar-stolpsko-2000018764/
De går ikke ned i et rundt hull i passe dimensjon for røret uten at man først kapper bort litt nederst. Gjør rent borehullet i fjellet og få ned litt kaldasfalt eller asfaltklister så får du korrosjonsbeskyttelse på den delen der varm-galven er fjernet...
Så om du har to lubne tanter eller herrer på besøk som står og prater ved siden av hverandre så trenger du å stive opp under mener du? I så fall ville gulvet også svikte betydelig når en normalbygd person hopper på gulvet, og det skal det ikke gjøre om det er riktig konstruert.
Misforstå meg ikke, jeg sier ikke at det er feil å stive opp - spesielt ikke når forutsetningene er så gode som i TS tilfelle.
Misforstå meg ikke, jeg sier ikke at det er feil å stive opp - spesielt ikke når forutsetningene er så gode som i TS tilfelle.
Bedreviter
· Hallands Län
· 860 innlegg
Man gjør vel forskjell på langvarig last og midlertidig last om jeg ikke husker feil. Og så er det jo selvfølgelig til slutt slik at det blir de tilgrensende bjelkene som tar opp lasten mellom to bjelker uansett om den legges på 10x10 cm eller 60x60 (forutsatt at platene mellom bjelkene holder).
Jeg kommer tilbake med ferdig resultat. Takk for hjelpen alle dere.
Jeg kommer tilbake med ferdig resultat. Takk for hjelpen alle dere.
Klikk her for å svare