14.876 lest ·
9 svar
15k lest
9 svar
stående panel må man ha stående luftspalte?
jeg har en veranda med pappetak over men ingen vegger, bare stolper.
jeg vurderer å bygge vegger med vinduer, tenkte å begynne uten isolasjon.
fra innsiden tenkte jeg slik:
alternativ 1
95x95 stolpe
liggende råspont som males på innsiden - fungerer som vegg så lenge jeg kjører uten isolasjon.
vindpapp.
liggende 22x45 for å skape luftespalte før panel og for å feste panelet i
stående panel.
spørsmål må man lage stående luftespalte dvs må jeg sette stående 22x45 og deretter liggende for å kunne få på plass fasadepanelet.
dvs alternativ 2
95x95 stolpe
liggende råspont som males på innsiden - fungerer som vegg så lenge jeg kjører uten isolasjon.
vindpapp.
stående 22x45 for å skape stående luftespalte før panel
liggende 22x45 for å feste panelet i
stående panel.
jeg vurderer å bygge vegger med vinduer, tenkte å begynne uten isolasjon.
fra innsiden tenkte jeg slik:
alternativ 1
95x95 stolpe
liggende råspont som males på innsiden - fungerer som vegg så lenge jeg kjører uten isolasjon.
vindpapp.
liggende 22x45 for å skape luftespalte før panel og for å feste panelet i
stående panel.
spørsmål må man lage stående luftespalte dvs må jeg sette stående 22x45 og deretter liggende for å kunne få på plass fasadepanelet.
dvs alternativ 2
95x95 stolpe
liggende råspont som males på innsiden - fungerer som vegg så lenge jeg kjører uten isolasjon.
vindpapp.
stående 22x45 for å skape stående luftespalte før panel
liggende 22x45 for å feste panelet i
stående panel.
Medlem
· Västra Götaland
· 189 innlegg
Hva ville poenget være med den stående luftspalten...?
stående luftspalte var et spørsmål fordi jeg ikke vet om det er viktig med luftspalte slik at luft kan bevege seg fra bakken til takfoten og ventileres ut - dvs stående luftspalte.
om jeg gjør ifølge alternativ 1 med bare liggende luftspalte så kan ikke eventuell fukt ventileres ut da det "tar stopp" sideveis. Eller fungerer det likevel på en eller annen måte å ventilere ut luften?
men jeg kan ikke dette derfor spørsmålet.
hvordan bygger man normalt ved stående bord - som mitt alternativ 1 eller alternativ 2?
om jeg gjør ifølge alternativ 1 med bare liggende luftspalte så kan ikke eventuell fukt ventileres ut da det "tar stopp" sideveis. Eller fungerer det likevel på en eller annen måte å ventilere ut luften?
men jeg kan ikke dette derfor spørsmålet.
hvordan bygger man normalt ved stående bord - som mitt alternativ 1 eller alternativ 2?
Man har en liggende spikrekke ved stående panel, oftest har man ved stående panel også lekt, så vertikalt ventileres det gjennom at understykkene ikke sitter tett inntil hverandre, så det blir en 1cm sprekk mellom hver. Hvordan man gjør med eks z-panel vet jeg ikke. Antar det samme, men de er kanskje spor slik på baksiden som løser problemet med sprekk, men det er ren spekulasjon fra min side.
Jeg ville 7 dager i uken valgt alternativ 1.
Men som spikregel ville jeg ha valgt uhøvlet 25x50 i stedet for å få en litt mer solid dimensjon, muligens gles 28x70, men den er jeg antagelig litt for gjerrig for.
Så ville jeg ha satt kløvsagen på 15 graders helling og fasede av 25 mm kanten på spikeregelen, og så satt fasen slik at eventuell kondensvann som havner oppå regelen renner ut mot fasaden, ikke innover mot isoleringen.
Til slutt kan man sage remser av 3,2 mm oljeherdet masonitt og sette som mellomlegg når man spikrer fast spikeregelen (det trengs jo bare en liten bit masonitt akkurat der man spikrer, så en hel plate rekker lenge), da kan dels ingenting vann stoppe opp mot vindsperren, dels gir det ventilasjon.
Så funderer jeg på tanken din om å male råsponten.
Det er jo ikke spesielt gunstig om du maler med akrylat, da får du et diffusjonstett lag på feil side av isolasjonen når du så isolerer. Jeg ville personlig helst skippet malingen helt.
Og egentlig, hvorfor skal du holde på og dille med det i to omganger.
Gjør alt ferdig nå med en gang. Skip råsponten, bare papp og så isolasjon.
Sett inn isolasjonen og så den endelige veggbekledningen du hadde tenkt.
Dampsperre på innsiden ???, tja det avhenger vel av ... en rekke ting .... :S
Men som spikregel ville jeg ha valgt uhøvlet 25x50 i stedet for å få en litt mer solid dimensjon, muligens gles 28x70, men den er jeg antagelig litt for gjerrig for.
Så ville jeg ha satt kløvsagen på 15 graders helling og fasede av 25 mm kanten på spikeregelen, og så satt fasen slik at eventuell kondensvann som havner oppå regelen renner ut mot fasaden, ikke innover mot isoleringen.
Til slutt kan man sage remser av 3,2 mm oljeherdet masonitt og sette som mellomlegg når man spikrer fast spikeregelen (det trengs jo bare en liten bit masonitt akkurat der man spikrer, så en hel plate rekker lenge), da kan dels ingenting vann stoppe opp mot vindsperren, dels gir det ventilasjon.
Så funderer jeg på tanken din om å male råsponten.
Det er jo ikke spesielt gunstig om du maler med akrylat, da får du et diffusjonstett lag på feil side av isolasjonen når du så isolerer. Jeg ville personlig helst skippet malingen helt.
Og egentlig, hvorfor skal du holde på og dille med det i to omganger.
Gjør alt ferdig nå med en gang. Skip råsponten, bare papp og så isolasjon.
Sett inn isolasjonen og så den endelige veggbekledningen du hadde tenkt.
Dampsperre på innsiden ???, tja det avhenger vel av ... en rekke ting .... :S
Masse arbeid for noe som er så enkelt. Ville gått for alt. 2. Prisen på lektene ville aldri veid opp mot arbeidet med ditt alternativ, spesielt da du anbefaler grovere lekter. Det er ikke mange ekstra meter med lekter som trengs til den stående. På det en masonittplate eller lignende.Mikael_L skrev:
Nei, gjør som følger, panel + 22x50 + 22x50 + vindsperre.
men 25x50 er vel ikke dyrere enn 22x45? Det er vel samme lekter, den ene høvlet den andre ikke.
Og jeg anbefaler denne (eller evt 28x70) også med en ekstra lekter under, å velge kraftigere var bare med tanke på fasadens vekt og at det er lettere å spikre i.
Så trenger man vel ikke sette noen masonittlapper i det hele tatt, vi snakker tross alt om en bare 95 mm tykk vegg som faktisk tørker ut ganske raskt uansett. Men masonitten er jo en enda finere løsning.
Og jeg anbefaler denne (eller evt 28x70) også med en ekstra lekter under, å velge kraftigere var bare med tanke på fasadens vekt og at det er lettere å spikre i.
Så trenger man vel ikke sette noen masonittlapper i det hele tatt, vi snakker tross alt om en bare 95 mm tykk vegg som faktisk tørker ut ganske raskt uansett. Men masonitten er jo en enda finere løsning.
Klikk her for å svare