(Beklager hvis jeg gjentar et gammelt spørsmål.. Jeg har surfet rundt på forumet på jakt etter informasjon om andre ting, og funnet masse nyttig på dette fantastiske forumet, men nå kom jeg på et siste spørsmål... Akkurat når øynene begynner å se i kors av tretthet etter å ha jobbet med produksjonskostnadskalkylen i en evighet... Jaja.)

Her kommer et nybegynnerspørsmål ;-)

Bortsett fra det estetiske, hva er den egentlige tekniske forskjellen på stående og liggende trepanel?

Jeg kunne tenke meg at man har enklere vannavrenning på stående, samtidig som man råtesikrer dem ved foten, så å si.

Er liggende mer fuktfølsom?

Hvordan gjør man med spikerlekter på liggende panel? På stående spikrer man jo lektene vinkelrett/tvers over de bærende bjelkene, med passende "plate-materiale" imellom... Men hvordan gjør man altså med spikerlektene på liggende? Må man kjøre med kryssede lekter, eller hvordan pleier man å løse det? Håper at noen forstår spørsmålet.



/Tobbe
 
Ved liggende panel settes spiklektene på veggstenderne vertikalt. Deretter spikres panelen. Det finnes mange meninger om hva som er best, men fordeler med liggende er at eventuell fukt som kommer inn bak panelen renner av lett samt at man ganske enkelt kan bytte den nederste panelplanken hvis den blir dårlig. Det er jo oftest nederst det blir dårlig først.

En annen stor fordel med liggende er at det er jævlig kult! =)


/ PJ
 
Ja, det der med fuktavrenning hadde jeg ikke tenkt på. Takk for det.

Og sikkert er det kult :-)


/T
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.