[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD="class: info_text"]Hei!
Litt dumt snekkerspørsmål, men man er jo ingen konstruksjonsekspert i det materialet heller;
Jeg holder på å bygge et arbeidsbord på baksiden av huset. Her er tanken at jeg skal snekre og jobbe med ulike prosjekter på bordet (sliping, saging, sveising osv). Bordet skal også kunne bære en last på 200-300 kg — hvilket skyldes at man fra den tiltenkte bordoverflaten skal kunne stå og legge opp ting på det tilknyttede boder taket som igjen leder til husets kryploft.
I bakken har jeg satt fire pilarer med stolper (95x95) som bl.a. blir bordben. Lengde og bredde mellom stolpene er ca 200x70 cm. Bordoverflaten vil bestå av en fiksert tverrligger over respektive stolpepar og langsgående grove planker som skal være ca 50 mm i tykkelse.

Nå selve spørsmålet; hvordan fester jeg enklest og mest effektivt stabiliserende lekter mot stolpene på kort- og langside?
Først var jeg inne på å sette en 95x137 bjelkesko på hver stolpeside med lekt inni — men det er kanskje ikke optimalt.
Finnes det noen tips eller til og med advarsler så er jeg takknemlig.

Siden jeg selv kommer til å stå oppe på bordet med last i hendene og det er steinlegging under, er det høyst viktig at elendigheten blir über-stabil :-)
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Skal du kjøre stridsvogn på bordet?

• Liker
kinshasa
  • Laddar…
For å få maksimalt stabilt bør du sette bjelkene under platen på høykant langs tometerssiden, og deretter legge 50mm planken på tvers av bordet på bjelkene. Det blir en anelse svikt i selv en 50 mm planke på 2 meter om den ligger flatt, men nesten ingen om den står på høykant.

Din tanke om en bjelkesko vil fungere. Skråstag fra nederst på stolpene til en meter inn på bjelken under bordplaten er imidlertid enda mer stabilt enn en bjelke parallelt med bordplaten. Sett et kryss mellom stolpene på enden av bordet også. Fordelen med en bjelkesko er at du enkelt kan få en hylle under bordet.

Sammenligning. Jeg har bygget 9 meter høye stillaser av tynnere virke enn ditt bord. :)

Virker det ikke lurt å sveise i et så totalt tre-dominert miljø?
Og med trelastlageret rett over i tillegg.

Alt er i tre selvfølgelig.

@brumbjorn; mye stor takk for synspunktene. Jeg må nok ta meg en funderare på om det er bedre å kjøre skråstag i stedet for horisontale lekter i bjelkesko. Det jeg liker med det siste alternativet er, akkurat som du skriver - man kan lage hyller med denne løsningen.

Nei, ikke stridsvogn :):)- men jeg er ganske tung selv, pluss litt bærelast i fanget og litt krafs som man setter opp på bordet før man går videre opp på neste tak - da vil jeg gjerne være "helförsäkrad" i konstruksjonen.

@KnockOnWood; det er sikkert ikke helt optimalt - men miljøet er ganske sikkert tenker jeg; bordet står på en steinlegging, inntil en 2,5 m høy eternittvegg som går over i en høy blikktkant som rammer inn taket på det tilstøtende lageret. Fra dette flate taket må man så gå ytterligere fem meter for å nå vinden.

Takk for synspunktene og fortsatt god sommer / Jörgen

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.