Tanken er at jeg skal bygge et gjerde på overetasjen der trappen kommer opp.
Jeg vedlegger en enkel skisse på hvordan det er tenkt å se ut.
Grunnen til en limtrebjelke øverst er for å gi taket litt støtte da det er et stort rom med lange og lave takskjegger (som en sikkerhetsforanstaltning).
Jeg hadde tenkt å feste spjelene i understøtten nedenfra og feste understøtten med grove skruer i gulvet. Den ene "stolpen" (den venstre) vil stå mot en vegg og festes ekstra til denne, men den høyre "stolpen" festes bare i understøtten (stolpene står på understøtten) og i taket.
Samme med den korte midt-stolpen.
Overliggeren går i hel lengde (det hadde vært fint om man kunne dele den for å la midt-stolpen gå opp et par centimeter men antar det påvirker stabiliteten ganske mye) mellom ytterstolpene.
Mitt spørsmål er: vil det bli stabilt nok på den lengden (320 cm) eller må man for eksempel la midt-stolpen gå helt opp i taket for å få stabilitet?
Det kommer bli stabilt, men som du sier dele overliggeren leder til problemer. Vet ikke hvordan du tenker feste sjelene i overenden? Jeg pleier å ta en tynn planke typ 15x70 og skru spjellene gjennom den, for å deretter legge overliggeren på så skruen skjules.
Det kommer bli stabilt, men som du sier å dele overliggeren fører til problemer. Vet ikke hvordan du tenker å feste sjelene i øvre ende? Jeg pleier å ta en tynn planke, type 15x70, og skru sprossene gjennom den, for deretter å legge overliggeren på så skruene skjules.
Takk for svar. Angående sprossene så høres det ut som en god metode for å feste.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.