Tanken er at jeg skal bygge et gjerde på overetasjen der trappen kommer opp.
Jeg vedlegger en enkel skisse på hvordan det er tenkt å se ut.

Grunnen til en limtrebjelke øverst er for å gi taket litt støtte da det er et stort rom med lange og lave takskjegger (som en sikkerhetsforanstaltning).

Jeg hadde tenkt å feste spjelene i understøtten nedenfra og feste understøtten med grove skruer i gulvet. Den ene "stolpen" (den venstre) vil stå mot en vegg og festes ekstra til denne, men den høyre "stolpen" festes bare i understøtten (stolpene står på understøtten) og i taket.
Samme med den korte midt-stolpen.

Overliggeren går i hel lengde (det hadde vært fint om man kunne dele den for å la midt-stolpen gå opp et par centimeter men antar det påvirker stabiliteten ganske mye) mellom ytterstolpene.

Mitt spørsmål er: vil det bli stabilt nok på den lengden (320 cm) eller må man for eksempel la midt-stolpen gå helt opp i taket for å få stabilitet?

En skisse av et rekkverkdesign med mål; limtrebjelke på toppen, spiler og overliggende og underliggende bjelker, viser strukturdimensjoner.

Det kommer bli stabilt, men som du sier dele overliggeren leder til problemer. Vet ikke hvordan du tenker feste sjelene i overenden? Jeg pleier å ta en tynn planke typ 15x70 og skru spjellene gjennom den, for å deretter legge overliggeren på så skruen skjules.

Sist redigert:
larsbj skrev:
Det kommer bli stabilt, men som du sier å dele overliggeren fører til problemer. Vet ikke hvordan du tenker å feste sjelene i øvre ende? Jeg pleier å ta en tynn planke, type 15x70, og skru sprossene gjennom den, for deretter å legge overliggeren på så skruene skjules.
Takk for svar. Angående sprossene så høres det ut som en god metode for å feste.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.