K
Snakket med en bygningsingeniør ang. vårt husprosjekt i dag. Han hevdet at man må ha skråstilte lekter, såkalte skråstivere, i alle yttervegger for å få tilstrekkelig stabilisering av reisverket. Han mente at utegips bare ville sprekke om det skulle brukes til reisverksstabilisering.

Ser man på reisverk som for eksempel dette fra Fiskarhedenvillan, så er det ingen skråstivere noen steder.

Hvordan skal man tenke? Søker man på skråstivere så dukker nesten bare bindingsverkhus opp...
Jeg forstår at man skal stabilisere med skråstivere under byggeprosessen, men når først gipsen er montert bør det vel være tilstrekkelig stabilt?

Samtidig vil man jo ikke at huset skal kunne blåse over ende :)

Ser man til fadesen i siste husdrømmer, burde vel deres problem ha kunnet unngås gjennom at veggene var skråstivet?

Normalt er gips tilstrekkelig for stablisering av stenderverket. Du har jo ofte en indre plate også.

Antar at bygningsingeniøren skal lage deres konstruksjonstegninger. Spør denne hvor mange plater som kreves. Det bør han/hun kunne svare på!

K
Velger nok en annen bygningsingeniør. Denne hadde mange andre rare ideer, men siden jeg ikke har sett noen løsning med skråstag i nye hus ble jeg veldig betenkt..

Jeg kommer jo til å ha en flerlagvegg der den indre veggen ikke vil ha noen fysisk kontakt med den ytre. Men man skulle jo tro at en mellomliggende utvendig gipsplate som vindsperre burde være nok, utenpå denne vil man jo feste lekter for det ytre isoleringslaget.

Men mener du at han kanskje ikke er helt på jordet likevel? Han mente riktignok at det uansett ikke hadde fungert hvis man kjørte med en indre gipsplate etter et krysslagt installasjonssjikt...

K
Prøver å få liv i tråden med enda et spørsmål:

Hvorfor bruker man ofte IKKE skråbånd i moderne konstruksjon?

Mikael_L
Kallebo skrev:
Velger nok en annen bygningsingeniør. Denne hadde mange andre morsomme ideer, men siden jeg ikke har sett noen løsning med skråstaver i nye hus ble jeg veldig undrende..

Jeg kommer jo til å ha en flerskiktsvegg der den indre veggen ikke vil ha noen fysisk kontakt med den ytre. Men man synes jo at en mellomliggende utegipsskjøte som vindskjerm burde være nok utenpå denne vil man jo slå fastlekter for det ytre isoleringslaget.

Men mener du at han kanskje ikke er ute og sykler allikevel? Han mente riktignok at det uansett ikke hadde fungert om man kjørte med en indre gipsskjøte etter et krysslagt installasjonssjikt...
Å regne på dobbeltsjiktsvegg var han kanskje ikke vant til ...? :)

Jeg tror ikke du trenger noen ekstra bærestabilisering på innsiden. Men det gjør ikke noe skade om du setter to hullbånd i kryss på hver yttervegg.
Som det gjøres på denne siden:
http://malcolmsson.se/friggebod/sida3_9.html

Kallebo skrev:
Prøver å få liv i tråden med ytterligere et spørsmål:

Hvorfor bruker man ofte IKKE skråstaver i moderne konstruksjon?
Fordi det ikke trengs, i normaltilfellet, for småhus.
Det er derimot ikke uvanlig med skråstrever i store bygninger med stålkonstruksjon. Nærmest nesten alltid.

Jeg vil mistenke at den indre skiven gir begrenset stabilitet hvis det finnes krysslagte lekter (ofte 45x45) mellom skivene og stenderverket. I dag bruker man jo ofte ingen ytre gips, men bare en vindsperre på utsiden, før panel med spikerlekter osv. Da antar jeg at man må ha skråstag. Man bruker jo ofte også spikerbånd i metall, krysset som stabilitet. Vet dog ikke om det er nok for å utelukke skråstagene.

Konstruksjonsmessig er jo skråstaver nr 1. Det er aldri feil.
Det er vel av praktiske årsaker at man har gått bort fra skråstaver. Man vil minimere monteringstiden.

Har for meg at det skal finnes galvanisert stålbånd (2 x 20 mm) som kan brukes som erstatning? (korslagt)

• Liker
anaitis
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.