3.079 lest ·
10 svar
3k lest
10 svar
Passivhusvegg (á la Paroc), stammestabilisering?
Jeg ser i Parocs publikasjon om veggkonstruksjoner (http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Vaggkonstruktioner.pdf) og lurer litt på følgende tekst angående deres "Passivhusvegg":
"Stabilisering av konstruksjonen som kreves i bygningens
hjørner kan plasseres på innsiden av den bærende konstruksjonen."
Hva kan det bety? At det indre ikke-bærende rammeverket for installasjonssjiktet skal festes på en spesiell måte til den bærende konstruksjonen i hjørnene?
Burde ikke det indre rammeverket festes i gulvet og taket overalt?
"Stabilisering av konstruksjonen som kreves i bygningens
hjørner kan plasseres på innsiden av den bærende konstruksjonen."
Hva kan det bety? At det indre ikke-bærende rammeverket for installasjonssjiktet skal festes på en spesiell måte til den bærende konstruksjonen i hjørnene?
Burde ikke det indre rammeverket festes i gulvet og taket overalt?
Hmm, diagonalt fra en vegg til den andre (som møter den vinkelrett)? Eller mener dere bare mellom innsiden av hjørnet og første regel?
Man burde kanskje ha diagonale bånd mellom alle reglene i veggen der så er mulig?
...men hvordan gjør man da om man har f.eks. et stort skyvedørsparti midt på, typ 5,5 meter langt?
Man burde kanskje ha diagonale bånd mellom alle reglene i veggen der så er mulig?
...men hvordan gjør man da om man har f.eks. et stort skyvedørsparti midt på, typ 5,5 meter langt?
Du skal ha et "kryss" av to bånd, fra hammarband til syll. Gjør det så langt du kan, men det trenger ikke være mer enn over halve lengden av veggen, det stiver opp hele konstruksjonen uansett. Å bare ha bånd mellom to stendere stiver derimot ikke bra.
Hmm, jeg finner ingenting på Träguiden om dette.
Hvordan blir det i hjørnet? Fra ene veggens hammarband til den andre veggens syll og vice versa? Eller er det uinteressant å "kople sammen" veggene med båndene og i stedet bare lage kryss på hver vegg for seg?
Parocs beskrivelse nevner nettopp hjørnene...
Hvordan blir det i hjørnet? Fra ene veggens hammarband til den andre veggens syll og vice versa? Eller er det uinteressant å "kople sammen" veggene med båndene og i stedet bare lage kryss på hver vegg for seg?
Parocs beskrivelse nevner nettopp hjørnene...
Du skal ha et "kryss" av hullbånd på hver vegg. Det spiller ingen rolle hvor på veggen de sitter: plasseringen styres jo mye av hvor du har vinduer. Båndene trenger heller ikke sitte over hverandre i akkurat et kryss. De kan sitte hver for seg om det fungerer bedre.
Disse båndene bruker man normalt kun som diagonalavstivning. De har ikke som funksjon å holde fast veggene i platen eller holde sammen to vinkelrette vegger.
Disse båndene bruker man normalt kun som diagonalavstivning. De har ikke som funksjon å holde fast veggene i platen eller holde sammen to vinkelrette vegger.
Tar opp denne tråden igjen da jeg har en ny fundering.
Ville det fungere bra å ha et lag OSB på innsiden av den bærende regelstammen og deretter fortsette innover med isolasjon, dampsperre, isolasjon?
Det kanskje blir for tett med OSB slik at det blir en "dobbel dampsperre"-effekt (altså at fukt kan komme til å "fanges" mellom dampsperre og OSB)?
Grunnen til at jeg eventuelt ville gjøre slik er at jeg vil ha veggblokker levert av en hustilvirker, og jeg antar at de gjerne setter OSB på plass i fabrikken for å stive opp blokkene for transport.
Ville det fungere bra å ha et lag OSB på innsiden av den bærende regelstammen og deretter fortsette innover med isolasjon, dampsperre, isolasjon?
Det kanskje blir for tett med OSB slik at det blir en "dobbel dampsperre"-effekt (altså at fukt kan komme til å "fanges" mellom dampsperre og OSB)?
Grunnen til at jeg eventuelt ville gjøre slik er at jeg vil ha veggblokker levert av en hustilvirker, og jeg antar at de gjerne setter OSB på plass i fabrikken for å stive opp blokkene for transport.
Det jeg tenkte meg var innenfra og ut noe i denne stilen:
Gips
OSB, Plywwod eller råspont
Ikke-bærende regelstamme med isolasjon (70 mm)
Dampsperre
Isolasjon (120 mm)
OSB - det er altså dette laget jeg lurer på
Bærende regelstamme med isolasjon (195 mm eller mer)
Isolasjon i form av fasadeplater (45 mm eller mer)
Vindtett papir om ikke platene fyller den funksjonen
Luftspalte
Trefasade
Jeg tenkte nok litt feil, det ser ut som at det er utenpå regelstammen man vil ha OSB: http://www.firmakubus.pl/se/domy_szkieletowe.htm og http://www.firmakubus.pl/se/images/Haugesund/flashThum/index.html
Gips
Dampsperre
Isolasjon (120 mm)
OSB - det er vel her det laget skulle havne?
Luftspalte
Trefasade
Gips
Dampsperre
Isolasjon (120 mm)
OSB - det er altså dette laget jeg lurer på
Luftspalte
Trefasade
Jeg tenkte nok litt feil, det ser ut som at det er utenpå regelstammen man vil ha OSB: http://www.firmakubus.pl/se/domy_szkieletowe.htm og http://www.firmakubus.pl/se/images/Haugesund/flashThum/index.html
Gips
Dampsperre
Isolasjon (120 mm)
OSB - det er vel her det laget skulle havne?
Luftspalte
Trefasade
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 049 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.049 innlegg
Sitter med samme betraktning. Man vil vel ha stabilisering av reglene på begge sider, men hvordan løser man dette på en profesjonell måte når man har to uavhengige regelstammer som ovenfor?
Hvordan bygde du prosit?
Hvordan bygde du prosit?
Klikk her for å svare