Vi har en terrasse som har vært med en stund.
Ikke vi som har bygd den.
Den er langs to sider av huset, og 10 meter på den ene siden. Og ca 11 meter på den andre siden.
3 henholdsvis 3,5 meter ut fra huset.

Bygget med 195x45 bjelker/reglar og bjelkelag.
På to sammensatte bjelker 95x45 som stolper. Hjørnet der sidene møtes er ca 3 meter fra bakkenivå og endene slutter på 1 meter henholdsvis 1,8.
Ytre bjelker er skjøtet utenfor fundamentet og har sunket flere centimeter.
Fundamentene står på 2,5 - 2,7 m avstand.

Rekkverket er bygget med stolpene som fortsatt oppover. Innebygd. Men er nå råtnet.
Så jeg skal bygge nytt med stolper som festes på innsiden av ytre bjelke.

Terrassen svaier ordentlig.
Jeg har begynt å bytte ut ytre bjelke som jeg nå skal skjøte over fundamentene. Og tenker å sette en planke på innsiden.
Holder det med ytre bjelke som er skjøtet på hver plint? Eller blir det ustødig?
Vil man ha så lang og over flere stolper helst?
Jeg bytter stolpene mot 95x95 stolper.

Jeg tror ikke dette er nok for god stabilitet.
Så ytterligere planer på å sette opp flere stolperader slik at jeg får maks 2 meter mellom vegg-stolpe-ytre stolpe.

Og så skrur jeg korte stag (heter det så?) på alle ytre stolper mot ytre bjelke.

Jeg trenger deres meninger og råd om dette?

Så lurer jeg på hvordan jeg skal montere rekkverksstolpene, spesielt i hjørnet.
Da den bærende stolpen jo sitter i hjørnet. Og jeg da ikke kan skru min rekkverksstolpe der. Uten at den blir ved siden av. Da kommer rekkverket et stykke inn på terrassen.

• Liker
Oedlan
  • Laddar…
Ingen som vil tipse litt ?

• Liker
D09
  • Laddar…
A Awes78 skrev:
Vil man ha så lang og over flere stolper helst?
Ja.
For å kunne vurdere om du har riktige dimensjoner både på stolper og bærere, trengs en enkel målsatt skisse. 3 meter høye stolper av 2 stk 45x95 er på grensen.

Jeg holder på og erstatter dem med 95x95 stolper nå.

Fri høyde og last er det som bestemmer hva en stolpe tåler. Kan du stabilisere dem i sideveis i begge retninger tåler de mer.

Hei

Jeg står i startgropene til å bygge noe lignende det du har.
Legg gjerne opp noen bilder og skisser.
Det ville være interessant å se hva jeg skal tenke på når jeg bygger, og da er det lettere å se hva du mener.

Her kommer to bilder

• Et tredekke på pæler med hvitt rekkverk, under lagres planker. En stige og et barnebasseng er synlige på plenen ved siden av.
  • En treterrasse med hvitt rekkverk og en stige ved en gul husvegg i en hage.
Uten å kjenne til c/c avstandene mellom gulvbjelkene tør jeg si at i alle fall den ytterste stolpen er for spinkel alternativt utilstrekkelig staget.

Bra, si hva dere mener og vet. Fordi jeg ikke vet.
På bildene har jeg masse ekstra støtter for å kunne løsne stolper og bjelker.

Det er 600 mellom gulvbjelkene. Alt er 195x45.
Stolpene 95x95.

Hvor tykk stolpe bør jeg ha?
Eller kan jeg klare meg med sidestag fra stolpe til ytre bjelke?

Ytterligere tanker er:
Sette inn ekstra rader med stolper under terrassen.
Tettere mellom ytre fundamenter og stolper.

Det er stolpenes store høyde som er problemet fordi risikoen for såkalt knekking reduserer den mulige lasten. Enten bytter du ut de lengste stolpene mot trykkimpregnerte slike av limtre eller så avstiver du disse stolpene i begge retningene f.eks. med en form for kryss.

Ok. Siden jeg nettopp har begynt å bytte til disse så har jeg jo ikke lyst til å bytte dem igjen.

Hvor store kryss tror du trengs?
Over hele åpningen, fra bakken til toppen av stolpen?

Har plintene beveget seg eller hva var det som hadde sunket flere cm?

Man kan jo også forsterke søyler ved å bygge på dem. Du kan jo for eksempel limskru fast flere bjelker i de søylene du allerede har dersom de ikke er råtne... Da får du automatisk en sterkere stolpe... Ellers er jo kryss alltid sterke. Jeg holder selv på å bygge en terrasse akkurat nå der den høyeste stolpen er ca 160cm høy. Jeg har brukt 2 stk 45x120 og limskrudd sammen... Det føles sterkt nok.

Noe lignende dette for eksempel:
En illustrasjon av et metallstillas som viser to vertikale stolper med kryssende støttestrukturer.

T tobbbias skrev:
Har plintarna rört seg eller hva var det som hadde sunket flere cm?

Man kan jo også forsterke søyler ved å bygge på dem. Du kan jo for eksempel limskruve fast flere lekter i de søylene du allerede har hvis de ikke er råtne... Da får du per automatikk en sterkere stolpe... Ellers er jo kryss alltid sterke.
Jeg holder selv på å bygge en terrasse akkurat nå hvor høyeste stolpen er ca 160 cm høy. Jeg har brukt 2 stk 45x120 og limskrudd sammen... Det føles sterkt nok.
Skjøtene på den ytre lekten var utenfor plintene. Og ikke tilstrekkelig forsterket.
Så har også plintene sunket ja.

Høres ut som jeg må bygge kryss.

J justusandersson skrev:
Noe lignende dette for eksempel:
[bilde]
Ok. Bør jeg bygge kryssene i samme stolpemateriale som stolpene?
Føles som det blir tungt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.