Jeg fikk for meg å lage en skøytebane hjemme for noen uker siden. Jeg begynte med å måke bort snøen og laget voller av den, deretter spylte jeg rett på gresset. Det startet ikke så bra, og jeg trodde ikke det skulle fungere, vannet rant vekk under snøvollene og også ned i bakken. Men etter noen dager ble det skikkelig kaldt, så da begynte det å fryse sammen.
Første turen ble gjort lørdagen etter, så på 6 dager hadde jeg skøytebar is.
Hadde jeg hatt et jevnere underlag, hadde det nok gått mye raskere. Jeg spylte på en kommunal gressplen, så den var verken kortklipt eller særlig jevn da jeg begynte, derimot var den nesten helt i vater. På noen steder ble isen ganske tykk, og på andre steder ganske tynn, men det fungerer og naboguttene ble overlykkelige.
Selv får jeg mest øve på å svinge, da den bare måler 8,7 x 6 m. Men som en første test ble det over forventningene. Neste år blir den større og med en presenning i bunnen og en form for enkel vant.
Det største problemet jeg har akkurat nå er at det er vanskelig å få den tilstrekkelig snøfri ved å bare skrape bort snøen med snøspaden, det blir litt snø igjen, og når det er såpass kaldt som det er nå, smelter det ikke når jeg spyler, men fryser sammen i stedet, og så blir det knudrete. Skal man få bort det fenomenet, bør man nok koste isen mellom spylingene.
Jeg spyler med slange og en form for munnstykke, kjører noen korte spyl hver dag, ingen store mengder vann hver gang. Jeg tror det konseptet er bedre enn å spyle tykt. Jeg helte på ganske mye i begynnelsen, men da fikk jeg is med luft under, det kan ha skyldtes at jeg ikke hadde nok is under også, så det frøs ovenfra, og så rant det vekk/sank ned etterpå. Det burde ikke skje nå når det er kald is under.
Jeg holder til i Västerås, så at vi har såpass kaldt så lenge her er uvanlig, vi får se hvordan det går neste år. Jeg har storslåtte planer om å bygge en form for ismaskin til da.
Dette ble en lang utlegging, lykke til med skøytebanene!
Et bilde fra trappen hjemme:
Andre dagen med vanning. Trodde jeg hadde vært grundig med å strekke ut presenningen. Men det har blitt groper med is/vann. Forsvinner dette ved å fortsette å vanne?
Jeg fikk for meg at ordne en isbane her hjemme for noen uker siden. Jeg begynte med å skuffe bort snøen og laget voller av den, så spolte jeg direkte på gresset. Det begynte ikke så bra og jeg trodde ikke det skulle fungere, vannet rant av gårde under snøvoldene og også ned i bakken. Men etter noen dager ble det skikkelig kaldt så da begynte det å fryse sammen.
Første gangen på isen skjedde lørdagen etter, så på 6 dager hadde jeg skøytebar is.
Hadde jeg hatt en jevnere overflate så hadde det nok gått mye raskere. Jeg spolte på en kommunal gressplen så den var verken kortklippet eller særlig jevn når jeg begynte, derimot var den nesten helt i vater. På noen steder ble det ganske tykk is og på andre steder ganske tynn, men det fungerer og naboguttene ble overbegeistret.
Jeg får mest øve på å svinge siden den bare måler 8,7 x 6 m. Men som en første test så ble det over forventning. Neste år blir den større og med en presenning i bunnen og en form for enkel vant.
Det største problemet jeg har akkurat nå er at det er vanskelig å få den tilstrekkelig snøfri ved å bare skrape av snøen med snøskuffen, det blir litt snø igjen og når det er såpass kaldt som det er nå så smelter det ikke når jeg spoler, men fryser sammen i stedet og så blir det nuppete. Skal man få bort det fenomenet så burde man nok børste isen mellom spolingene.
Jeg spoler med slange og en form for munnstykke, kjører noen korte spolinger hver dag, ingen store mengder vann hver gang. Tror det konseptet er bedre enn å spole tykk. Jeg helte på ganske mye i begynnelsen men da fikk jeg is med luft under, det kan ha skyldtes at jeg ikke hadde nok is under også, sånn at det frøs ovenfra og så rant det av gårde/sank ned etterpå. Det burde ikke skje nå når det er kald is under.
Jeg holder til i Västerås, så at vi har såpass kaldt så lenge her er uvanlig, vi får se hvordan det går neste år. Jeg har storslåtte planer om å bygge en form for ismaskin til da.
Det ble en lang utredning, lykke til med isbanene!
Et bilde fra trappen hjemme:
[bilde]
Snøvoldene du har laget blir ikke direkte vanntette, om du har sprøytet på litt lite vann over noen dager så får du en iskant og kan spyle på ordentlig, men det har tydeligvis ordnet seg.
Deretter MÅ det være snøfritt når du spoler, skal ikke snø heller for snøen suger til seg vann og så blir det nuppete. Kan ikke være nødvendig å spole daglig.
En skikkelig isskrape er mye verdt.
Lykke til, Protte
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.