Jeg var tvunget til å fikse noen av grunnsteinene på mitt torp. De hadde sunket eller falt overende etter to hundre år. En luring var stor og fin, så etter at jeg hadde slept den opp med traktoren og gravd ut litt, ble den bakket tilbake for å legges i en seng av betong. Et voldsomt slit, men det ble bra. Jeg etterfylte med 0-8 rundt omkring, men da jeg pakket forsiktig med 100-kilos stangen åpnet det seg en sprekk i steinen, cirka 12 mm som mest, og sikkert ned til null i bunnen av sprekken. Den ligger slik at den ikke påvirker bæreevnen (jeg satte huset tilbake på steinen igjen, og sprekken rørte seg ikke), men jeg mistenker at det er en risiko for at vann trenger ned og forårsaker frostsprengning eller forstyrrer steinene over tid. Altså tenkte jeg å fylle sprekken med passende materiale for å forhindre dette. Hva skal jeg bruke, sementbaserte materialer, epoksy, eller annet?

• Et gammelt trehus på en grunnstein, omringet av gress og planter, med en bjelke under som støtter opp strukturen.
  • Stor naturstein ved hjørnet av en gammel trebygning, omgitt av jord og grus. Litt mose vokser på steinen, som ligger nær grunnmurer av tre.
  • Grunnstein til et torp med en sprekk synlig, omgitt av jord, med treverk over. Sollys skaper skygger på stenen og bakken.
  • En stor grunnstein med en synlig sprekk plassert under et gammelt torp, omgitt av løs grus og sagflis, del av et restaureringsprosjekt.
Nå tror jeg du overdriver litt. Eventuelt vann som renner ned i sprekken vil jo fortsette nedover under steinen. Sprekken går jo rimeligvis tvers igjennom. Uansett om vannet renner i sprekken eller ikke hadde det jo havnet på samme sted uansett.

Det verste som kan skje er jo at dette bare holder 150 år...... ;)

Jo, antageligvis overdriver jeg. Men min tanke er altså at vann kan bli stående i sprekken, i og med at steinen jo ligger i en seng av betong som ikke slipper gjennom vannet særlig raskt. Og om dette vannet da fryser så kanskje steinene kan tvinges fra hverandre noen millimeter hver gang. Jeg kan kanskje ta helt feil, men det ville føles bedre å tette sprekken uansett..

ClasseClas
Du bør vel ha takutstikk på huset så risikoen for at steinen utsettes for mengder av vann er minimal. Nå kommer det ikke frem om steinen er faststøpt i sulen. Ellers hadde jeg delt på steinen og fylt imellom med sement og deretter direkte sluppet ned stommen mot steinene. Sementen skal ikke i seg selv ta lasten men bare hindre at det "fosser" inn vann i sprekken.

Jo, steinen står i betongbunn, og sitter fast i den. Jeg vil helst ikke dele steinene.

Jeg tror heller ikke at det kommer til å bli mengder med vann, men det kanskje holder med litt for at det skal bli stående, om nå sprekken slutter mot betongen i bunnen. Jeg tenkte meg noe i stil med flytsparkel (men ikke vanlig selvsagt) som helles ned og fyller sprekken.

ClasseClas
OK. Med den sålen er det ingen risiko for at steinene beveger seg innbyrdes annet enn ved frostsprengning. Da trengs det ikke en fuge som er elastisk med andre ord.

Jeg ville tatt vasket/avskylt makadam f.eks. 8-16 eller sjøstein og bunnlaget sprekken til 20-30 mm fra kanten. Deretter ville jeg fylt ut med egnet mørtel og jevnet mot steinen. Fordelen med å ha makadam i bunnen er at det finnes ekspansjonsmulighet om det skulle komme inn vann og fryse i sprekken. Jeg er dessverre dårlig på mørtel, men spontant så synes jeg nok man kunne bruke samme type fugemørtel som man har til utvendige fasadeplater av granitt eller annen stein.

Høres fornuftig ut, takk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.