Er huset nybygget?
Trebygg rører seg normalt en del i løpet av den første tiden når treverket tørker/krymper. Spesielt hus som bygges raskt (som de fleste hus gjør i dag) får ofte lignende sprekker.
Hvis så er tilfelle, burde du kunne reparere skadene og forhåpentligvis slippe dem i fremtiden. Hvis huset ikke er nybygget, synes jeg det er merkelig at det sprekker så mye.
Trebygg rører seg normalt en del i løpet av den første tiden når treverket tørker/krymper. Spesielt hus som bygges raskt (som de fleste hus gjør i dag) får ofte lignende sprekker.
Hvis så er tilfelle, burde du kunne reparere skadene og forhåpentligvis slippe dem i fremtiden. Hvis huset ikke er nybygget, synes jeg det er merkelig at det sprekker så mye.
Skjær opp litt forsiktig et "dike" og fyll med latex. Pass på å dra såpass hardt med fingeren når du jevner ut latexen så du får en liten forsenkning. Sparkle deretter over og mal. Sånn har jeg gjort i vårt hus på flere steder der klønete tidligere eiere ikke har lagt en festeregel bak gipsskjøtenelarsdavid skrev:
Ettersom sprekken på bildet kommer såpass langt inn på veggen, vil jeg tro at platen på veggen ikke går ut til foringen, men slutter der du ser sprekken. Ved skjøter mellom plater setter man vev eller papir av noe slag for at skjøten ikke skal sprekke. Her er skjøten så stor at litt mykfug ikke var nok, og sannsynligvis finnes verken vev eller papir.
Jeg ville valgt et vindu og skrapt rent den sparkel og fug som finnes for å se hvordan det ser ut under.
Mykfug har fordelen av at det tåler større bevegelser enn sparkel, men er vanskeligere å få jevn. Er det store områder, så ses det dessuten etter maling fordi strukturen er annerledes og fugen suger ikke på samme måte som sparkel.
Jeg ville valgt et vindu og skrapt rent den sparkel og fug som finnes for å se hvordan det ser ut under.
Mykfug har fordelen av at det tåler større bevegelser enn sparkel, men er vanskeligere å få jevn. Er det store områder, så ses det dessuten etter maling fordi strukturen er annerledes og fugen suger ikke på samme måte som sparkel.
Klikk her for å svare