Hei,
Kjøpte huset for et år siden og har nå kommet til et av alle rommene som skal gjøres om.
Problemet i dette rommet er at tapetet har sprukket fra gulv til tak der skjøten mellom sponplatene er. Nå har jeg ikke revet noe i rommet, men jeg gjetter at det ikke finnes samme type skjøt (senkning) som med gipsplater, samt at sponplatene kanskje beveger seg litt med årstidene?
Hva kan man enklest gjøre for at dette ikke skjer når man tapetserer nytt? Bytte ut sponplatene med gips?
Skriv fritt..
Kjøpte huset for et år siden og har nå kommet til et av alle rommene som skal gjøres om.
Problemet i dette rommet er at tapetet har sprukket fra gulv til tak der skjøten mellom sponplatene er. Nå har jeg ikke revet noe i rommet, men jeg gjetter at det ikke finnes samme type skjøt (senkning) som med gipsplater, samt at sponplatene kanskje beveger seg litt med årstidene?
Hva kan man enklest gjøre for at dette ikke skjer når man tapetserer nytt? Bytte ut sponplatene med gips?
Skriv fritt..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 247 innlegg
Du setter ganske enkelt gipsplater på sponplatene. Minst arbeid og du får en glatt vegg der du kan feste ting enkelt og holdbart.
Sett skjøtene omløp.
Sett skjøtene omløp.
Men da blir det jo en del jobb med å passe inn fôr og uttak og slike ting så det ser bra ut..
Hvordan ville det fungere om man freser ut skjøtene mellom platene og på den måten får en større skjøt som man kan fylle på en passende måte..?
Hvordan ville det fungere om man freser ut skjøtene mellom platene og på den måten får en større skjøt som man kan fylle på en passende måte..?
For lenge siden, før det ble vanlig med gipsplater, da forsterket man skjøtene mellom sponplatene med glassfiberremser. Resultatene varierte - noen ganger holdt remsene, andre ganger ikke.
Ja, skjære bort som et V og deretter sparkle og sette remser, det gjør man jo på gips, så det kanskje fungerer på sponplatene også. Om huset ikke er helt nytt så har det kanskje sluttet å bevege seg så mye også.
Ellers kanskje renoveringsgips kan være et alternativ her. Det bygger jo bare 6 mm, så da kanskje vinduslister m.m ikke trenger å endres?
Ellers kanskje renoveringsgips kan være et alternativ her. Det bygger jo bare 6 mm, så da kanskje vinduslister m.m ikke trenger å endres?
Jo tanken er å frese litt som en V og så fylle ut med egnet materiale.
Rommet kommer til å bli et barnerom der det skal lekes og sikkert tegnes på vegger og liknende så jeg vil egentlig bare tapetsere over og friske opp sprekkene.
Huset i seg selv er bygget -78 så det burde ha satt seg klart.
Rommet kommer til å bli et barnerom der det skal lekes og sikkert tegnes på vegger og liknende så jeg vil egentlig bare tapetsere over og friske opp sprekkene.
Huset i seg selv er bygget -78 så det burde ha satt seg klart.
Sprekkene skyldes ikke setninger i huset, men er et resultat av at luftens fuktighet endrer seg med årstidene. Dette fører til bevegelser i trestammen som deretter utvikler sprekker på veggene. En måte å unngå dette på er å bygge et steinhus.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 247 innlegg
I vårt hus hadde den forrige eieren satt opp sponplater på nesten alle vegger i andre etasje, sparklet skjøtene, remset over (glassfiber) og deretter sparklet over dette. Deretter tapet. Jeg kan konstatere at det ikke er noe større problem at platene ikke er faset som gips, skjøtene ser ganske bra ut selv om remse og sparkel sitter utenpå platene i stedet for i en fasning. Men holdbarheten er så som så. I et par rom har det gått bra, men i et annet har det blitt hårfine sprekker over et par skjøter. Da huset var over femti år gammelt da dette ble gjort, og altså burde ha "satt seg ferdig" på alle måter, ligger det jo nær å mistenke at det er krymp/svell-bevegelser i selve platene som har forårsaket dette. Konklusjon: Gjør som Gunverth sier, sett på gips hvis du vil være idiotsikker mot sprekker. (Men så kommer jeg ikke til å gjøre selv, i hvert fall ikke overalt...)
Klikk her for å svare