Hei alle sammen,
Jeg har vært bortreist i to uker, og da jeg kom tilbake oppdaget jeg en 1,5 meter lang vertikal sprekk (2-3 mm bred) i et hjørne på soverommet! Rommet ligger i andre etasje (under er garasjen). Rommet er nylig tapetsert (for 3 måneder siden).
Huset er et toetasjers hus av tre på betongplate. Lurer på hva årsaken kan være? om det er farlig? hvordan reparerer man det?
Takk for alle svar og kommentarer (er litt bekymret).

Hvor gammelt er huset?
Det avhenger sannsynligvis på setninger i huset. Det er bare tapeten som har sprukket, eller?

Jeg har det problemet.
Jeg har kun plyfa og vev på veggene. (ingen gips) Som snekker burde jeg vite at levende materialer beveger seg.
Lat som man er så innbiller man seg at "det går nok bra" Litt klønete!
Selvfølgelig sprakk tapeten i alle sensitive skjøter (Dørkarmer etc).

Huset er fra 1961. Vi kjøpte det for 4-5 måneder siden! Rommet var tapetsert før, vi fjernet all gammel tapet, sparklet der det trengtes, la på problemløser og malte. Det jeg kan se er at selve hjørnet mellom vegg A og vegg B ikke er 100% tett (tror at både A og B er sponplater). Noen slags gips/sparkel fyller åpningen mellom A og B, og det er gipsen og malingen som har sprukket.

Jeg tror ikke at du trenger å bekymre deg mer enn selve tapetseringen. Det er en ganske vanlig foreteelse. Alt beveger på seg. Kan være alt fra vind, snø på taket, tele osv osv.

Ingen fare. Nå er dette et hjørne så da pleier det ikke å påvirke så mye om det er sponplate eller gipsplate, men generelt er risikoen større med sprekkdannelse i tapeten med sponplate. Vi hadde en vegg som tidligere eiere hadde komplettert med i et 60-tallshus og da brukt sponplate (øvrige er glespanel+gipsplate) som ga sprekker både i hjørner og også selve veggen. Dessuten hadde man lagt skjøter vertikalt i linje med en dørkarm. Etter et forsøk med ekstra papirremse og ny tapet som sprakk igjen neste vinter ble det nye tak. Nå sitter det gipsplater som er montert i henhold til alle kunstens regler og sprekkene er et minne blott siden mer enn 10 år. Men det er normalt kun estetisk så kan du leve med sprekken i hjørnet trenger du ikke gjøre noe.

Som sagt alt beveger seg. Og vi har merket at siden vi fikk orden på varmen hjemme (eller kanskje andre enkle forandringer som at deres levemåte skiller seg fra forrige eiers) for at materiale beveger seg.

Jeg drar alltid en streng latexfuge i hjørnene, men så maler jeg stort sett alltid. Jeg liker ikke tapet. Liker ikke engang ideen om at man skal ha noe mønster på veggene. Får tivoli-assosiasjoner! Nei, rolige farger og kanskje tulle litt med et fargerikt maleri.

Men nå handlet det jo om sprekker... :)

jeg har jukset litt med et av hjørnene som sprakk. trykket opp en fondvegg med tapet, og avsluttet med en kvartstav i hjørnet. det ser kanonbra ut som en avslutning på fondveggen og ingenting annet.

Takk for alle svar! Jeg tror jeg får kjøre med latexfog i hjørnene, og male om! Trist, men sånn er det når man er nybegynner :(.

Det sprekker også for proffer eller der du har gjort alt etter alle kunstens regler, så det er ikke bare nybegynnerproblemer. Hus beveger seg, og du kan aldri på forhånd være helt sikker, det kan sprekke etter en måned eller etter x år, så det finnes ingen garantier. Lykke til.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.