Naboen holder på å bygge nytt hus og har utført en rekke sprengninger på tomten sin. Huset vårt ligger ca. 10-20 m fra der de har sprengt.

Før de begynte å sprenge, var en takstmann her og sjekket huset. Han noterte at det var en del sprekker i malingen i stue/soverom. Hovedsakelig rundt vinduer og døråpninger. Takstmannen sa at det var hovedsakelig slike sprekker som kunne oppstå ved sprengning.

Nå etter sprengningen er over har jeg notert minst 10 nye steder med sprekker i malingen.

Hvilke krav kan man stille for disse skadene?

Skal jeg skylde på meg selv som har et gammelt hus som ikke tåler at de sprenger på nabotomten?
Kan jeg kreve at de sparkler/maler om hele rommet?
Kan jeg kreve en erstatning som tilsvarer verditapet huset ville fått hvis vi solgte det i morgen?

Sprikke i en hvit vegg under taket.
Her ser dere et eksempel på en ny sprekk. De fleste ser ut som denne.

Har dessverre ingen kilde og er ikke helt sikker, men vil huske at det er slik at så lenge vibrasjonene holder seg innenfor grenseverdiene så må du selv stå for ev. sprekker/problemer som oppstår.
Satte de ikke opp en liten måledose på huset ditt?

S skyisthelimit skrev:
Har dessverre ingen kilde og er ikke helt sikker, men vil huske at det er slik at så lenge vibrasjonene holder seg innenfor grenseverdiene så må du selv stå for evt. sprekker/problemer som oppstår.
Satte de ikke opp en liten måleboks på huset ditt?
Jo, takstmannen satte opp noe måleutstyr på grunnmuren på utsiden av huset.

Men det høres litt snodig ut om man må skylde på seg selv fordi man bor i et "dårlig" hus som får sprekker.

Hei, jo jeg forstår det og hadde sikkert følt det samme om jeg hadde vært i din situasjon.

På den annen side kan jeg jo forstå at det må finnes en form for grense for hva et hus skal tåle, jeg mener at i et ekstremtilfelle kan man jo få sprekker av en lastebil som kjører forbi.

Men tydeligvis trenger det jo ikke være kjørt ifølge dommen som er nevnt i linken over, det kan kanskje være håp for deg.

Vel, det er byggherres forsikring som dekker om de har vært under grenseverdien, men hør med besiktigelsesmenn og forsikringsselskapet ditt om hvordan du skal gå videre. Situasjonen er jo en annen om du ikke hadde hatt noen sprekker før, da skal det jo gjenopprettes til den tilstanden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.