Hei alle!
Jeg slenger ut et spørsmål her:
Vi har bodd i litt over 2 år i et trehus fra 2003 hvor vi er de andre eierne. Etter hvert har vi merket at det dannes sprekker i himlingen på et område, se vedlagte bilde. Det ser ut til å sprekke mellom platene i himlingen. Jeg antar at man må akseptere at det beveger seg i et trehus? Jeg har ikke kommet meg til å spørre de tidligere eierne om de hadde de samme sprekkene og deretter sparklet og malt før de solgte. Vi har byttet fasade, til en to-trinns pussfasade med luftspalte men jeg har vanskelig for å tro at det skulle påvirke. Det kan knake og lage en del lyd i huset i forbindelse med temperaturvekslinger. Bør vi bekymre oss og la noen sjekke det eller er det bare å sparkle og male?
Takk på forhånd!
Sparkle og male vil neppe være noen permanent løsning, sprekkene kommer tilbake. Det kunne jo vært interessant å spørre tidligere eiere om eventuell sparkling. En slik konstruksjon er jo egentlig umulig å få sprekkfri i et trehus.
Skru løs en takboks og se om det er ett eller to lag gips.
Ser ut til å være ett lag, og da spiller det nesten ingen rolle hva dere gjør for det kommer til å sprekke uansett, er det to lag og du får slike sprekker er det verre. Da er det feil overlapp, feil skrudd eller noe som beveger seg for mye.
/Torpalainen
Been there, done that. Skrudde ekstra i alle platene, nye papirskjøtereimer, beste sparkel, skikkelig limgjennomfuktet Microlitvev og tre lag Scotte på det. Lik forbanna sprekker det, men nå mer i Microlitskjøtene...
Med mindre man vil bygge om alt med ny spaltepanel osv., tror jeg bare at det er Huntonit- eller Moelven-plater som gjelder.
Det sitter som det står i et tidligere ofte plater i taket, MEN i de fleste tilfeller bruker man seg jo av plater med en eller annen form for not og fjær ved montering på stenderverk i trehus. Da kan platene bevege seg uten å sprekke skjøtene som blir tilfellet om plater settes kant-i-kant.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.