La på to poser glødende briketter i min murt grill i går for å herde malingen på skorsteinen. Det ble jo skikkelig varmt, og to tynne sprekker oppstod foran på den armerte betongplaten. Den er 56 mm tykk og har ildfast teglstein oppå, murt med ildfast mørtel. Sprekkene oppstod bare foran og går bare noen cm på undersiden. Tenkte å fikse med en fugelist b-mørtel foran i "hjørnet" ildfast stein/betongkant, så ingenting vann kan trenge inn. Kanskje litt ankermasse jeg har til overs først.
Nå skjønner jeg jo at det blir skikkelig varmt, men har sett en masse eksempler på denne konstruksjonen, så jeg ble likevel litt overrasket at sprekkene oppstod. Siden jeg vil at grillen min skal holde for mange grillkvelder fremover, tenkte jeg ta det trygge for det usikre og legge gløden på en stålsplate i stedet for direkte på den ildfaste steinen. Den platen stiller jeg på 30 mm stående flatjern, så det dannes en luftspalte under, med åpning rundt.
Tror dere den luftspalten er nok for å redusere varmen mot betongen tilstrekkelig? Man kunne jo ha et lag vermiculitt/perlit under platen, men da begynner det å føles overkill.
At betong sprekker når det blir skikkelig varmt er ingen nyhet, du har vel armering i platen, jern fra side til side og en nettingmatte på det, da vil den holde i årevis uten at det skjer noe.
At betong sprekker når det blir skikkelig varmt er ingen nyhet, du har vel armering i platen, jern fra side til side og en nettingmatte på det, da vil den holde i år uten at det skjer noe.
Absolutt, hadde både matte og jern (8mm tror jeg) på langsidene og et par i midten. Så armeringen føler jeg meg ganske trygg på.
Da er det mest en irriterende del det med sprekken. Bare like det . Så går det an å ha en plate som du sier, det er myyycket luft i en grill som kjøler av og den varmeste delen er under gløden, så gjør hva du føler for.
Da er det mest en irriterende del det med sprekken. Bare like det . Så går det an å ha en plate som du sier, det er myyycket luft i en grill som kjøler ned og den varmeste delen er under glørne, så gjør hva du føler for.
Ja, sprekken kommer ikke til å synes når jeg har slamt litt mørtel på den.
Men du mener luft under platen? Glørne på platen, som jeg må bytte ut med noen sesongers intervall, og så luft under, 3cm. Visst burde luften kjøle ned ganske mye? Så kommer jo teglsteinen også, men det er jo ikke direkte isolerende forresten.
Jepp med luft under plata så blir det ikke så varmt, (mer som stråling) trolig så vil det ildfaste nesten være på grensen til å gløde om det ikke finnes aske på teglet (det isolerer skikkelig bra mot glødvarmen). Så å ikke fjerne all aske, men ha litt igjen kan være bra. En tanke bare, når du er ferdig med å grille så er det sikkert mye kull igjen, har du tenkt på hvordan du kan slukke kullene og grille en gang til med samme sats. En skuff omtrent som en opp-ned feiebrett med høye kanter og legge over glørne er bra. Du kommer ikke til å bli likt av de som lager grillkull, det vil gå med ca 50 % mindre kull-
Jepp med luft under plåten så blir det ikke så varmt, ( mer som stråling ) sannsynligvis så blir de ildfaste nesten på grensen til å gløde hvis det ikke finnes aske på teglet ( det isolerer himla bra mot glødvarmen ) Så å ikke fjerne asken helt, men ha en del igjen kan være bra. En tanke bare, når du har grillet ferdig så er det sikkert mye kull igjen, vurdert hvordan du kan slukke kullet og grille en gang til med samme sats. En øse omtrent som en opp-ned feiebrett med høye kanter og legge over glørne er bra. Du vil ikke bli likt av dem som lager grillkull, det vil bli brukt ca 50 % mindre kull-
Takk, bra idé å gjøre neste ild på asken for ytterligere litt isolasjon. Jeg gjenbrukte alltid gamle gråbriketter på min weber, som jeg etter grillingen slukket med lokk nettopp for å spare på kull til neste gang
Man pleier jo forsåvidt å si at det gjelder å få luften til å stå stille for bedre isolasjon, og at dette er selve isolasjonsmaterialets funksjon.
I så fall burde jeg ikke bare ha en tom luftspalte under med åpning i sidene for bedre luftgjennomstrømning (risikerer høyere varme?). Bør man kanskje likevel lage en 30mm høy stålramme man heller vermikulit/perlitt i og så setter en plate på som man legger glørne på? Hmm.
Det med å legge en plate som bunn til glødehilden kan være bra. Et luftrom under på ca 3 cm virker fornuftig og ikke glem å ha en støtte på midten, platen kommer til å bøye seg og det blir nødvendig å snu den også. En 10 mm plate er nok det du bør satse på som tåler litt. En 10 mm plate bærer seg selv, så den trenger ikke mer enn 3 støtter på sidene og midten, det blir da luft som sirkulerer litt under.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.