Hei!

Flyttet inn i en 60-tallsvilla for 1,5 år siden. Forrige eier hadde gjort en del arbeid som for eksempel satt gipsplater i tak og vegger på loftet. Nå har dette begynt å sprekke i alle skjøtene. Mistenker at forarbeidet ikke er skikkelig gjort og at det ikke er brukt papirremser mellom skjøtene. Det begynner også å bli synlig i taket i vaskerom og kjøkken hvor samme eier har gjort denne jobben (resten av huset har han latt være, takk og lov). Nå når skaden allerede er skjedd - er det bare å rive ned hele greia og gjøre det om igjen ordentlig, eller kan man "redde" hele greia? Har lest om microlit (noen mening når sprekkene allerede er et faktum?) samt folk som beskriver å "pirke opp" mellom skjøtene og legge papirremser. Vi er begge hobbyfikser så all hjelp og alle tips mottas med stor takknemlighet - ser så utrolig trist ut med alle disse sprekkene.

Velkommen til forumet! Kan du legge inn et bilde som viser hvordan det ser ut?

D
F Flaxet skrev:
Hei!

Flyttet inn i en 60-tallsvilla for 1,5 år siden. Forrige eieren hadde gjort en del arbeid som for eksempel satt gipsplater i tak og vegger i overetasjen. Nå har dette begynt å sprekke i samtlige skjøter. Mistenker at forarbeidet ikke er ordentlig gjort og at ingen papirremser finnes mellom skjøtene. Det begynner å vises også i taket i vaskerommet og kjøkkenet der samme eier har gjort dette arbeidet (resten av huset har han latt takene være, heldigvis). Nå når skaden allerede har skjedd - er det bare å rive ned hele greia og gjøre det ordentlig om igjen, eller kan man "redde" det hele? Lest om microlit (noen mening når sprekkene allerede er et faktum?) samt folk som beskriver å "pirke opp" mellom skjøtene og legge papirremser. Vi er begge hobbyfixere så all hjelp og alle tips mottas med stor takknemlighet - det ser så utrolig trist ut med alle disse sprekkene.
Er det i et trehus?

K Kurtivan skrev:
Velkommen til forumet! Kan du legge inn et bilde som viser hvordan det ser ut?
Hei, takk!

Beklager sent svar, jeg gikk glipp av at dere hadde svart.
Er litt usikker på hvordan kvaliteten blir med disse bildene, men håper man kan se hvordan det ser ut.

Huset har betongstamme men overetasjen der problemet er størst er trekonstruksjon. Men problemet begynner å vises også nede der gipsloft er satt inn nedenfor originaltaket.

• Sprukket gipstak med synlige linjer i overflaten.
  • Sprukk i gipstak over betongsøyle, viser problemer med trekonstruksjon i huset.
  • En sprekk i et hvitt gipstak, synlig på grunn av problemer med konstruksjonen.
  • Sprukket gipsvegg i et rom med betong- og trekonstruksjon. Sprekkene vises tydelig i hjørnet av rommet, indikert som et problem i innlegget.
D
F Flaxet skrev:
Hei, takk!

Beklager sent svar, jeg gikk glipp av at dere hadde svart.
Er litt usikker på hvordan kvaliteten blir med disse bildene, men håper man kan se hvordan det ser ut.

Huset har betongstamme, men øveretasjen der problemet er størst er trekonstruksjon. Men problemet begynner å vise seg også nede der gipsplafond er satt inn under originaltaket.
Prøv å skrape opp en litt mer skjult skjøt. Hvis det mangler armering, armer og sparkel, slip og mal. Jeg tør ikke å si om du skal bruke bransjestandard med papirremser eller selvklebende glassfibernett som er enklere å få på plass i taket.

Kan bare uttale meg ut fra egen erfaring, men vi bygde ut huset vårt 5x11m i 2 etasjer med lecablokker, men mellometasjen og fagverket i tre for 10 år siden. Jeg satte gipsplater i taket og armerte med glassfibernett (som altså bare forsterker i fire retninger) i stedet for papirremser (som jeg hater å jobbe med, spesielt i tak) og det holdt for oss. Vi har tendens til sprekk på ett eneste sted.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.