Det ser ut som om remsen har løsnet i skjøten, med mindre det er fukt som har gjort at malingen løsner.
Du må skrape bort løs maling og deretter lime fast en papirremse med vannfast vevlim og så sparkle, slipe og male på nytt.
Er det et gammelt tak, så ta med en fargebit til en maleriforretning så kan de blande til samme farge, slik at du ikke trenger å male om hele taket.
Det vil imidlertid bli synlig en "flekk" om lyset faller på, men vanligvis blir det ikke så forstyrrende...
Du må skrape bort løs maling og deretter lime fast en papirremse med vannfast vevlim og så sparkle, slipe og male på nytt.
Er det et gammelt tak, så ta med en fargebit til en maleriforretning så kan de blande til samme farge, slik at du ikke trenger å male om hele taket.
Det vil imidlertid bli synlig en "flekk" om lyset faller på, men vanligvis blir det ikke så forstyrrende...
Takk for svar
Det er relativt nybygd og de gjorde feil med takspottene så gipsplatene ble skåret av der og så lagt ende/ende og sparklet når de skulle sette det tilbake. Jeg tror ikke de brukte remse i skjøten da de ville bygge for mye, så det er kun sparklet og det skulle holde
Det som har reist seg er gipsplatens papir som har blitt som et skall, og det skremmer meg litt, hvordan kan det ha skjedd?
Mvh
Bambi
Det er relativt nybygd og de gjorde feil med takspottene så gipsplatene ble skåret av der og så lagt ende/ende og sparklet når de skulle sette det tilbake. Jeg tror ikke de brukte remse i skjøten da de ville bygge for mye, så det er kun sparklet og det skulle holde
Det som har reist seg er gipsplatens papir som har blitt som et skall, og det skremmer meg litt, hvordan kan det ha skjedd?
Mvh
Bambi
Nei, det er jo helt feil. Det kan aldri holde uten remse!
Når man kapper en gipsplate så rives ofte papiret litt opp. Sparklet er jo fuktig når det legges på, så da vil det løse opp papiret enda mer og da løsner biten.
Når det så blir forandringer i luftfuktighet (som nå på våren) så blir det bevegelser i materialene i taket, og da tilsynelatende nok til at disse "papirbitene" skal reise seg.
De får komme tilbake, skrape bort maling og legge remser, ellers kommer snart hele taket til å se likt ut...
Når man kapper en gipsplate så rives ofte papiret litt opp. Sparklet er jo fuktig når det legges på, så da vil det løse opp papiret enda mer og da løsner biten.
Når det så blir forandringer i luftfuktighet (som nå på våren) så blir det bevegelser i materialene i taket, og da tilsynelatende nok til at disse "papirbitene" skal reise seg.
De får komme tilbake, skrape bort maling og legge remser, ellers kommer snart hele taket til å se likt ut...
Hei,
Jeg tror aldri de kommer tilbake og vil ikke ta kampen da det kan ordnes for mindre summer og ikke er verdt energien en kamp tar. Det er tre gipsplater som er kappet på lignende måte og bare denne som har begynt å boble, og det først etter tre år, men kanskje først nå bevegelsen ble bobleskapende? Derimot har alle fått minimal sprekk, ca 0,5mm som også finnes ved enkelte vegggipsskjøter, hvordan fikser man det best?
Mine funderinger er:
1. bare maling
2. bare elastisk fugemasse
3. sandspartel og maling, men blir det ikke flekkete da om man skal gjøre det ved hver liten sprekk her og der?
Mvh
Bambi
Jeg tror aldri de kommer tilbake og vil ikke ta kampen da det kan ordnes for mindre summer og ikke er verdt energien en kamp tar. Det er tre gipsplater som er kappet på lignende måte og bare denne som har begynt å boble, og det først etter tre år, men kanskje først nå bevegelsen ble bobleskapende? Derimot har alle fått minimal sprekk, ca 0,5mm som også finnes ved enkelte vegggipsskjøter, hvordan fikser man det best?
Mine funderinger er:
1. bare maling
2. bare elastisk fugemasse
3. sandspartel og maling, men blir det ikke flekkete da om man skal gjøre det ved hver liten sprekk her og der?
Mvh
Bambi
Det eneste måten å få det til å holde og bli pent er dessverre å skrape bort løs maling og sparkle på nytt med remse.
Å legge på latex fugemasse er jo enkelt, billig og raskt men ikke den peneste løsningen. Bare maling fungerer ikke, det sprekker ganske snart igjen dessverre.
Å legge på latex fugemasse er jo enkelt, billig og raskt men ikke den peneste løsningen. Bare maling fungerer ikke, det sprekker ganske snart igjen dessverre.
Klikk her for å svare
