2.985 lest ·
9 svar
3k lest
9 svar
Sprekk i vegg. Trenger jeg å være bekymret?
Har nettopp kjøpt et hus og startet litt renovering. Huset er fra 59 og murt med lettbetong og tegl som fasade på kortsidene.
Tok bort tapeten i stuen og så en sprekk i hjørnet. Det er langsiden på huset som har sluppet i overkant da sprekken er som størst i toppen og avtar lenger ned. Som mest er det ca 5 mm.
Har ingen anelse om hvor lenge den har vært der og om det er noe å bekymre seg for. Er det bare å sparkle og så holde øye med at den ikke kommer tilbake? Eller er det bedre å allerede nå bygge inn en form for forsterkning?
Huset står ganske stødig på fjell, så tror ikke det kan være noen større setninger i grunnen. Men jeg er på den annen side ingen ekspert.
Tok bort tapeten i stuen og så en sprekk i hjørnet. Det er langsiden på huset som har sluppet i overkant da sprekken er som størst i toppen og avtar lenger ned. Som mest er det ca 5 mm.
Har ingen anelse om hvor lenge den har vært der og om det er noe å bekymre seg for. Er det bare å sparkle og så holde øye med at den ikke kommer tilbake? Eller er det bedre å allerede nå bygge inn en form for forsterkning?
Huset står ganske stødig på fjell, så tror ikke det kan være noen større setninger i grunnen. Men jeg er på den annen side ingen ekspert.
Hei
Har samme problem med mitt hus (hus fra 1961). Den første sprekken jeg oppdaget, hakket jeg opp en mindre v-form på og deretter sparklet igjen. Der kom sprekken tilbake etter noen måneder. De andre sprekkene jeg oppdaget i huset, hakket jeg opp ganske ordentlige v-former på og reparerte med 'veggsparkel Finja laga vegg'. Sparklet deretter over de siste millimeterne, og de har holdt seg bra, ingen nye sprekker.
Kan ikke dette, men ringte vår besiktigelsesmann og spurte om disse sprekkene, om det var noen fare med disse. Fikk til svar at det er setninger og veldig vanlig, ingen risiko for den bærende konstruksjonen.
Har samme problem med mitt hus (hus fra 1961). Den første sprekken jeg oppdaget, hakket jeg opp en mindre v-form på og deretter sparklet igjen. Der kom sprekken tilbake etter noen måneder. De andre sprekkene jeg oppdaget i huset, hakket jeg opp ganske ordentlige v-former på og reparerte med 'veggsparkel Finja laga vegg'. Sparklet deretter over de siste millimeterne, og de har holdt seg bra, ingen nye sprekker.
Kan ikke dette, men ringte vår besiktigelsesmann og spurte om disse sprekkene, om det var noen fare med disse. Fikk til svar at det er setninger og veldig vanlig, ingen risiko for den bærende konstruksjonen.
Jeg tenker også at det nok ikke er noen fare. Sparklet og maler og kan da se om det blir flere sprekker.Gustaf Efternamn skrev:
Hei
Har samme problem med mitt hus (hus fra 1961). Den første sprekken jeg oppdaget, hakket jeg opp et mindre v-formet på og deretter sparklet igjen. Der kom sprekken tilbake etter noen måneder. De andre sprekkene jeg oppdaget i huset, hakket jeg opp ganske ordentlige v-formet på og reparerte med 'veggsparkel Finja laga vegg'. Sparklet deretter over de siste millimeterne, og de har holdt seg bra, ingen nye sprekker.
Kan dette, men ringte vår besiktigelsesmann og spurte om disse sprekkene, om det var noen fare med disse. Fikk til svar at det er setninger og veldig vanlig, ingen risiko for den bærende konstruksjonen.
Det er slikt man må regne med når man murer hus. All betong og murpuss sprekker med 100% sikkerhet. Det eneste som skiller er hvor mye det sprekker. Denne sprekken oppstod sannsynligvis innen de første årene etter at huset ble bygget. Grunnen setter seg alltid litt, samt at murpussen sprekker litt når det brenner/herder. Du trenger med 99% sannsynlighet ikke bekymre deg for at det skal bli verre.D divander skrev:
Prøv å sparkle det, og mal. Men risikoen er stor for at det løsner, da det er vanskelig å få inn sparklet dypt nok. Fungerer det ikke så kan du prøve med noen silikonlignende mykfuge i stedet.
Bra. Da føler jeg meg litt roligere. Ja, sprekker blir det jo nesten alltid men ville bare sjekke med litt flere øyne for å være sikker på at jeg ikke har gått glipp av noe. Snakker med vanlig veggsparkel. Funker ikke det og det løsner eller sprekker, får jeg justere det senere.A AG A skrev:Det er sånt man må regne med når man murer hus. All betong og murpuss sprekker med 100% sikkerhet. Det eneste som skiller er hvor mye det sprekker. Denne sprekken oppstod sannsynligvis i løpet av de første årene etter at huset ble bygget. Grunnen setter seg alltid litt, og murpussen sprekker litt når den brenner/herder. Du trenger med 99% sannsynlighet ikke å bekymre deg for at det skal bli verre.
Prøv å sparkle det sammen, og mal. Men risikoen er stor for at det løsner, da det er vanskelig å få inn sparklet dypt nok. Fungerer det ikke så kan du prøve med en silikonlignende mykfuge i stedet.
Har også en annen sprekk langs gulvet der det under er en garasjeport. Den ser ut til å være litt dårlig forsterket så der kanskje jeg legger inn en forsterkningsbjelke i taket på garasjen.
Nej, det varken sa eller menade jag heller. Jag sa silikonliknande för att bättre förklara konsistens och liknande. Det jag syftade på var alltså någon form av latex-/målarfog.
namnbyte skrev:
Nei, veggsparkel vil sannsynligvis ikke fungere så bra. Bruk i stedet noen form for mykt Mur-, og pussmørtel. C-mørtel eksempelvis. Men det finnes også betongsparkel og pussparkel. Der må du nok høre med butikken om hvilken produkt som er å foretrekke. Om du ikke velger C-mørtel altså.D divander skrev:Bra. Da føler jeg meg litt roligere. Ja, sprekker blir det jo nesten alltid, men ville bare sjekke med litt flere øyne for å være sikker på at jeg ikke har gått glipp av noe. Snakker om vanlig veggsparkel. Funker ikke det og det løsner eller sprekker, får jeg justere det senere.
Har også en annen sprekk langs gulvet der det under er en garasjeport. Den ser ut til å være litt dårlig forsterket, så der kanskje jeg legger inn en forsterkningsbjelke i taket på garasjen.
Klikk her for å svare