Hvordan reparerer man dette? Hvilket middel (husfix, betong, puss eller annet) og metode? Takk for tips og forslag! Sprukket hjørne av en betongfundament, med vegetasjon og småstein rundt.

• Kraftige sprekker og skader i edelstein- eller betongmur i nærheten av bakken, omgitt av stein og vegetasjon.
Det ser jo ut til å være reparert der før, så det er nok en god idé å finne ut hvorfor det sprekker.

Husfix er veldig lett å arbeide med og burde fungere bra. Er dog ikke helt sikker på om det går an å bruke ute.

• Liker
Spacecake
  • Laddar…
Jeg mann-gjetter at det kommer inn fukt via overkanten på den nederste fasadesteinen, denne går inn i veggen og frostsprenger sokkelen. Puss igjen sprekkene, mal.

Trolig på grunn av at utkastaren har vært full eller bare av vanlig regn. Kan også være at løvsilen har vært stilt langs med veggen, da spruter det fra den på fasaden ved hvert regn.

Man trenger å kunne se helheten. Det er altfor inzoomet. Fortell også om hvordan huset er bygd inkl fundamentering samt byggeår. Ta gjerne et bilde så man ser hele hushjørnet fra takfoten og ned.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Man må kunne se helheten. Det er altfor innzoomt. Fortell også hvordan huset er bygget inkl grunnlegging samt byggeår. Ta gjerne et bilde så man ser hele hushjørnet fra takfoten og ned.
Huset er bygget 1973, på betongplate. Jeg synes det ser ut som lecablokker når jeg kołlar i sprekken. Ja, tidligere eier har prøvd å reparere, antagelig med husfix. Jeg (tror) gjetter at hvis jeg banker på hjørnebiten så løsner den helt. Yttervegg av et hus med sprukket hjørne og en svart nedløpsrør, omgitt av grønn vegetasjon. En murvegg av lecablokk med en svart nedløpsrør festet, omgitt av grønn vegetasjon og en trekantet inngangsdør synlig til høyre.

Bra bilder! Det er sikkert så at betongplaten er omgitt av en mur av lecastener. Lecamuren bør hvile på en betongsåle og være sammenarmert med platen. Jeg synes sprekkene ser ut som setningssprekker, hvilket i og for seg virker litt søkt så langt ut i hjørnet. Det kunne jo være at man har jukset med utførelsen av betongsålen. Jeg synes ikke det virker som om det er relatert til avvanningen. Du må nok grave deg ned til sålen og sjekke.

• Liker
Joel Fägerholt
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Bra bilder! Det er sikkert så at betongplaten er omgitt av en mur av lecastener. Lecamuren bør hvile på en betongsåle. og være sammenarmert med platen. Jeg synes sprekkene ser ut som setningssprekker, noe som i og for seg føles langsøkt så langt ut i hjørnet. Det kan være slik at man har jukset med utførelsen av betongsålen. Jeg synes ikke det virker å være relatert til avvanningen. Du må nok grave deg ned til sålen og sjekke.
Takk for svaret, jeg skal grave fram sålen og sjekke. Kommer tilbake med flere bilder og sikkert med spørsmål om passende tiltak.

Sprekker går ned til sålen og hele "hjørnedelen" vil falle bort hvis den får en smell. Tør en amatør gi seg i kast med dette, eller kreves det fagfolk? Et par bilder prøver å vise sprekken/sprekkene fra to vinkler.
Sprukket betong i et hjørne av en grunnmur med tydelige skader, omgitt av jord og småstein. En stor sprekk i en betongvegg, som strekker seg fra toppen til bunnen, med skallet overflate og synlige skygger.

Jeg synes ikke at sålen ser ut som den burde gjøre ved et relativt moderne hus. Det virker amatørmessig (ut fra bildene å dømme). Jeg lurer på om den er armert. Grav litt til slik at hele sålen frilegges. Om bakken er noenlunde stabil (morene, grus, sand, fast leire) burde det gå an å forsterke. Da bør du ta hjelp av noen som er vant til grunnlegging. Er bakken løsere synes jeg du skal tilkalle en konstruktør med kunnskaper i geoteknikk (det har alle høyskoleutdannede).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.