Sitter og leser træguiden, der anbefaler de 22 x 70 om det er cc60 mellom bjelker, da er glesen cc40.
Jeg har satt opp tak noen ganger 22x 70 men husker ikke om det var på kjøkkenet eller overetasjen
De ser bra ut begge to. Antakelig var det kjøkkenet da ville jeg ha 100 skap og ville vinne litt plass mot taket.
Ja da bør ikke VP-rørene bli noe problem.
Man trer dem bare, under takstoler og over spikerslag. Du kan komme til å bli tvunget til å flytte noen klammer (+ rør) et sted hvis det tilfeldigvis er akkurat der en spikerslag skal være.
I verste fall kan du være nødt til å trekke ut lederne, kappe røret og skjøte inn med litt ekstra rør/flexslange og deretter trekke inn nye ledninger.
Slik kan det se ut (her er det flexslange, men samme prinsipp)
Ja då bör ikke VP-rørene bli noe problem.
Man trer dem bare frem, under takstoler og over spikerslag. Du kan komme til å bli nødt til å flytte noen klammer (+ rør) på enkelte steder hvis det tilfeldigvis er der et spikerslag skal være.
I verste fall kan du bli nødt til å dra ut lederne, kappe røret og skjøte inn litt ekstra rør/flexslange og så trekke i nye ledninger.
Slik kan det se ut (her er det flexslange, men samme prinsipp)
[bilde]
Jo jeg gjorde så på kjøkkenet, det ble en del å flytte. Dette er soverom og det finnes ikke så mange vp-rør forsåvidt. Da kan jeg legge spikerslag som vanlig med 28x70 direkte på takstoler og så trenger jeg noe 16mm å sette under spikerslaget inni veggen, under spikerslaget så det kommer i riktig høyde og skru i remmen. Det fantes rupanel som var 16mm før men nå produserer de bare 17 og 20.
Hei
Ville meddele at det gikk til h*lvete med å skru i hammarbandet. Der finnes det en 22mm plate som er spikret bare på den ene siden! Andre siden mot veggen på bildet sitter løs! KLan forsåvidt skru i platen gjennom veggen så den blir stabil, men den er neppe plan. Det er opptil en halv cm forskjell på enkelte steder. Jeg vil ikke feste glesen på den ene siden heller, da blir det vanskelig å rette taket når jeg bruker laser. Det blir upraktisk å komme gjennom 30 cm mellomrom og justere glesen over hammarbandet.
Derfor kom jeg på nye tanker. Jeg ble overbevist av Mikael_L til å bruke 28x70 gles og skru direkte på takstolene. Vp rørene skal jeg flytte hit og dit så de ikke kommer i veien. Så tenkte jeg sette kortlinger mellom takstolen som synes på bildet og den takstolen som ligger inni veggen til venstre for hammarbandet. Den ligger omtrent 30 cm inni veggen. Siden det er vanskelig å nå takstolen tenkte jeg å bruke bjelkesko. Spørsmålet kommer nå: tenkte sette 45x45 som kortlinger, 45 mm høyere enn takstolens nederste nivå, så skru på en 45x45 i linje med takstolen ved veggen for å feste glesensendene i den, bilde 2 markert med blå. Hva synes dere om det? Angående kortlinger, er det nok med cc 120 eller skal det være cc60?
uansett, en annen enkel måte når det mangler spikerslag er å bruke en vinkelplate 50x50 som skrus fast i veggen (opp-ned L). Så er det bare å skru fast lektene i takstolene og enden av lektene i platen. Den lille delen av platen som eventuelt blir synlig når innertaket er på plass skjules av taklisten.
Jeg henger meg på! Føles det litt overkurs med vinkel når det er ca 15cm fra enden av glespanel til første takstol man kan feste den i? Droppe eller skru på?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.