12.676 lest ·
20 svar
13k lest
20 svar
Spredt panel, hvordan feste den på slutten ?!
Da må jeg senke taket 41 mm (les 28 pluss gips13). Hvis jeg spikrer en 45x22 kloss på takstolene som lektene skal skrus i, vil nederste nivå av lektene havne kant i kant med bjelkeverket. Hvis lektene er 22 mm. De gamle takpanelene fortsatte inn over bjelkeverket og var spikret der, nedenfra. Jeg kan for så vidt gjøre det samme med lektene slik at de går inn over bjelkeverket og skru dem nedover på bjelken? Det er to problemer, 1: kommer ikke ordentlig til med skruetrekkeren 2: da må jeg bruke 22x70 lekter i stedet for 28x70 som jeg liker best. Hva synes du?R RoBo skrev:
22 x 2=44 mm lavere enn stolene. De gamle takpanelene var 22mm som var spikret på stolene gjennom lekter biter som var 45x22, den som er markert med rød ring på bildet. Den blå viser spikre som de gamle panelene var festet i. De var spikret nedenfra.R RoBo skrev:
Vis vedlegget 316088

Om jeg setter gles som er 45x70 direkte på stolene, så hviler den direkte på veggen. Mener du at jeg skal spikre den mot en regel som jeg setter mot? Eller skru den ovenfra ned på den regel som el vp rør går igjennom?R RoBo skrev:
Som du ser på bildet, ulempen med 45'ern er at VP rørene er i veien. De kommer i klem, heller en 22 mm kloss og 22 gles.

Bra tips, kom på at jeg har en sånn vinkelskrutrekker. Tror du det blir for svakt med gled 22mm eller skal jeg flytte på VP rørene og få dit akkurat 45x70 gles til hvilken pris som helstR RoBo skrev:
Det finnes jo 12x50 lekter.
Da kan du sette slik lekt først under takstolene, så sette opp 28x70 spredning tvers over takstolene. Og skyve inn spredningspanelet oppå hammerbåndet ved veggene og feste så godt det går. Resultatet blir et lavere tak enn tidligere, det blir takmaterialets tykkelse lavere.
Alternativt setter du 12x50 oppå hammerbåndene, og så gjør du akkurat det samme men skrur/spikrer spredningen direkte mot takstol, da vinner du 12 mm takhøyde mot forrige variant.
Da kan du sette slik lekt først under takstolene, så sette opp 28x70 spredning tvers over takstolene. Og skyve inn spredningspanelet oppå hammerbåndet ved veggene og feste så godt det går. Resultatet blir et lavere tak enn tidligere, det blir takmaterialets tykkelse lavere.
Alternativt setter du 12x50 oppå hammerbåndene, og så gjør du akkurat det samme men skrur/spikrer spredningen direkte mot takstol, da vinner du 12 mm takhøyde mot forrige variant.
Sist redigert:
Problemet er vp-rørene som går på kryss og tvers under takstolene. De stikker ut typ 22mm. Jeg kan ikke sette glesen direkte på takstolene, ellers ville det fungert bra med 45x70 rett av.Mikael_L skrev:
Det finnes jo 12x50 lekter.
Da kan du sette slik lekt først under takstolene, så sette opp 28x70 gles tvers over takstolene.
Og skyve inn glespanelet oppå hammarbandet ved veggene og feste så godt det går.
Resultatet blir et lavere tak enn tidligere, det blir takmaterialets tykkelse lavere.
Alternativt setter du 12x50 oppå hammarbandene, og så gjør akkurat det samme men skrur/spikrer glesen direkte mot takstol, da vinner du 12 mm takhøyde mot forrige variant.
12x50 hjelper ikke da vil vp-rørene være i veien.
Jeg kan ikke sette hele lekt på takstolene heller siden vp-rørene er i veien uten 15cm biter. Jeg tror 12x50 biter vil gå i stykker når jeg skrur i de korte bitene.