Er det nødvendig å ha vindavlederen i kombinasjon med luftspalte? Synes man ser ofte bare en luftspalte i tak?
Skal vindavlederen være vertikalt ned mot hammarbåndet og slutte helt tett?
Finnes det en høyeste vinkel på vertikalen ned mot hammarbåndet som vindavlederen ikke får passere. jeg mener kan man sette vindavlederen i 90 graders vinkel mot hammarbåndet eller blokkerer det luftstrømmen opp mot mønet?
Skal vindavlederen gå over til luftspalte og skal det slutte tett?
Er det tilstrekkelig med vanlig board som materiale for vindavlederen?
Skal det være en åpen sprekk på ytterpanelets overkant så luft utenfra enkelt kan ta seg videre diagonalen opp gjennom vindavlederen og luftspalte eller er ventilasjonen tilstrekkelig selv om ytterpanelet slutter "tett", merk anførselstegnene.
Foruten å lede bort vinden fra isolasjon er vindavlederens oppgave å drive på luftstrømmen oppover mot mønet og forhindre at luftstrømmen stopper opp?
Er det nødvendig å ha vindsperre i kombinasjon med luftspalte? Synes man ofte ser bare en luftspalte i tak?
Skal vindsperren være vertikalt ned mot svillen og slutte helt tett?
Finnes det en høyeste vinkel på vertikalen ned mot svillen som vindsperren ikke må passere? Jeg mener, kan man sette vindsperren i 90 grader vinkel mot svillen, eller blokkerer det luftstrømmen opp mot mønet?
Skal vindsperren gå over til luftspalte og skal det slutte tett?
Er det tilstrekkelig med vanlig board som materiale for vindsperren?
Skal det være en åpen spalte på ytterpanelens overkant så luft utenfra enkelt kan ta seg videre diagonalt opp gjennom vindsperren og luftspalte, eller er ventilasjonen tilstrekkelig selv om ytterpanelet slutter "tett", merk anførselstegnene.
Foruten å lede bort vinden fra isolering, er vindsperrens oppgave å drive luftstrømmen oppover mot mønet og forhindre at luftstrømmen stopper opp?
Vindsperre/luftspalte går hånd i hånd, typ samme sak du trenger ikke å ha en vokset bølgepapp dersom du ikke vil, men det går å møtes med vindsperren på fasaden og luftspalten avhengig av hvilken vindsperre du bruker?
Vindsperren er en enkel og grei måte da man ikke trenger å være så nøye med vindsperreavslutningen ved takstolene.
Er det nødvendig å ha vindavleder sammen med luftspalte? Synes man ofte ser kun en luftspalte i tak?
Skal vindavlederen være vertikalt ned mot hanebjelken og slutte helt tett?
Finnes det en maksimal vinkel på vertikalen ned mot hanebjelken som vindavlederen ikke får passere. jeg mener kan man sette vindavlederen i 90 graders vinkel mot hanebjelken eller blokkerer det luftstrømmen opp mot mønet?
Skal vindavlederen gå over til luftspalte og skal det slutte tett?
Er det tilstrekkelig med vanlig plate som materiale for vindavlederen?
Skal det være en åpen glipe på ytterpanelets overkant så luft utenfra enkelt kan ta seg videre diagonalen opp gjennom vindavlederen og luftspalte eller er ventilasjonen tilstrekkelig selv om ytterpanelet slutter "tett", merk anførselstegnene.
Utenom å lede bort vinden fra isoleringen, er vindavlederens oppgave å drive på luftstrømmen oppover mot mønet og forhindre at luftstrømmen stopper opp?
Ja panelet skal slippes minst 22mm fra undertaket/eller duken du har.
Jeg svarer med noen kommentarer få noen rette meg om det trengs.
Janu78 skrev:
Vindavleder/luftspalte går hånd i hånd, typ samme sak
OK så vindavleder og luftspalte kan man med fordel kobles direkte med hverandre.
det går å møtes med vindsperren på fasaden og luftspalten avhengig av hvilken vindsperre du bruker?
Bare så jeg forstår rett, det går å møte luftspalten med vindsperren på fasaden som et alternativ til å ha en vindavleder. Nå mangler det vindsperre på fasaden/overetasjen jeg skal isolere så antar at jeg da trenger en vindavleder.
Vindavlederen er en enkel og grei måte da man ikke trenger å være så nøye med vindsperreavslutningen ved takstolene.
OK for det handler først og fremst om å avlede vinden fra isolasjon og lede den videre opp til luftspalte.
"Ja panelet skal slippes minst 22mm fra råsponten/eller duken du har."
Antar at det er luftspalten du sikter til? Ikke at det skal være en åpning ut gjennom ytterpanel inn til luftspalte?
Jeg svarer med noen kommentarer, få noen til å rette meg om det trengs.
OK så vindavdeler og luftspalte kan med fordel kobles direkte sammen.
Hhfkdkfvmsd skrev:
Ja
Bare så jeg forstår riktig, det går å møte luftspalten med vindtett på fasaden som alternativ til å ha en luftavleder. Nå mangler det vindtett på fasaden/overetasje jeg skal isolere så antar at jeg da trenger en vindavleder.
Hhfkdkfvmsd skrev:
Ja det blir enkelt for deg å utføre.
OK for det handler først og fremst om å avlede vinden fra isoleringen og lede den videre opp til luftspalte.
Hhfkdkfvmsd skrev:
Antar at det er luftspalten du sikter til? Ikke at det skal være en glipe ut gjennom ytterpanel inn til luftspalte?
Jo det skal være en glipe så det blåser inn luft utenfra.
Jo det ska vara en glippe så at det blåser inn luft utenfra.
Ok! Det har jeg helt gått glipp av, finnes det noen retningslinjer for hvor stor glippen skal være, likt luftspalten skal være minst 22mm, går det å si noe lignende for denne glippen i ytterpanelets overkant? Vil man sette insektsnett på glippen eller forstyrrer det luftstrømmen med et finmasket nett?
Ok! Det har jeg helt gått glipp av, finnes det noen retningslinjer for hvor stor glipen skal være, lik luftspalten skal være minst 22mm, går det an å si noe lignende for denne glipen i ytterpanelets overkant?
Vil man sette insektnett på glipen eller forstyrrer det luftstrømmen med et finmasket nett?
Vi pleier å ha luftspalten ca 35mm,
hva slags panel har du? Har man låspanel så setter man underbordene først så de slutter ca 22-30 mm fra råsponten, deretter setter man en låsstøt en planke på under bordene mellom takstolene som deretter alle låsbordene tilslutter til.
Ja, insektnett må du ha, det finnes myggnett i byggevarehandelen.
Vi pleier å ha et luftrom på ca 35 mm,
hva slags panel har du, har man lockpanel så setter man underbordene først så de slutter ca 22-30 mm fra råsponten, deretter setter man en lockstöt (en planke) på underbordene mellom takstolene som så alle lockbordene kobles til.
Ja, insektsnett må du ha, det finnes myggnett i byggevarehandelen.
Det ser slik ut, panelet løper hele veien opp mot sponten og luftspalten (45 mm) hele veien mot panelet.
Man burde kanskje da
- kappe luftspalten et stykke fra ytterpanelet
- åpne en spalte på ca 30 mm på ytterpanelets overkant
- plassere vindsperre vertikalt mot gulvet (det er åpent mot ytterpanel bak gnagernett)
- koble vindsperren mot åpningen på den kappede luftspalten?
Det ser ut såhär, panelen løper helt opp mot sponten og luftspalten (45mm) hele veien mot panelen.
Man kanskje da bør
- kappe luftspalten et stykke fra ytterpanelet
- åpne en spalte på ca 30mm på ytterpanelets øvre kant
- plassere vindavleder vertikalt mot gulvet (det er åpent mot ytterpanel bak gnagarnettet)
- koble vindavlederen mot åpningen på den kappede luftspalten?
[bilde]
Det høres bra ut kapp masoniten slik at du kommer til å kappe panelet og sette myggnettingen så viker du inn vindavlederen og fester den i takstolene på tvers, du trenger ikke være så nøye med kappingen av masoniten da vindavlederne dekker godt.
Er det bra om det er en vinkel på vindavlederen for å lede luften videre mot luftspalten for bedre ventilasjon... eller kan den stå direkte mot gulvet og loddrett oppover (røde) og deretter koble til luftspalten (grønne)? isolasjon (gule).
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.