Vær så snill og hjelp meg!
Hvordan skal man gjøre med tilkobling av en tilbygging med kantelement mot en plate på mark fra 80-tallet. Skal man:
legge kantelement rundt om tilbyggingen?
Bore inn armeringsjern i den gamle og støpe mot?
Eller bruke noen type bevegelsesfuge imellom?? Jeg har for meg at jeg har lest et sted om DIL fuge (dilatasjonsfuge).
Noen som kan komme med ideer og for-/ulemper med de ulike alt.

Ingen som har erfaring med dette?

Jeg fikk hjelp av en fyr på Beijer Bygg med hvordan jeg skulle gjøre.

Har da laget en liten ..liten.. til bygning med L kantelement rundt men ikke mot den gamle platen. Den gamle platen blir en støtte å støpe mot, men man bør alltid gjøre forsterkning nedover ved å lage en betong kloss. Det er enkelt når man legger ut den nye celleplasten; man lar det senere laget/lagene ikke gå helt inn mot grunnmuren og legger deretter ned armering som skal gjøres i henhold til anvisninger. Slik vil du få en armert kloss når du støper.

Jeg ble rådet til å bare legge tynn celleplast som bevegelsesfuge mot den gamle grunnmuren og så legge plastfolien opp mot den gamle grunnmuren. Jeg var selv inne på å bore og stikke inn armering, men det var visst en risiko for at man utsetter den gamle grunnmuren for belastninger som kan føre til setninger/skader... Så jeg turte ikke... kanskje det går?

Jeg gjorde mitt etter http://www.thermisol.se/pdf/Broschyr_sockelelement.pdf beskrivelse. Så snakk med en bedre byggevarehandel og spør hva de sier... så du ikke halshugger meg senere. :wow:

Takk Chrille. Det var litt sånn jeg var inne på at det skulle gjøres.
Ulempen med din løsning er vel at det blir 1 lag mindre celleplast langs med skjøten mot den bef grunnen. Det burde jo egentlig ikke kreves noe klakk da man ikke stiller noe bærende langsmed skjøten normalt sett. Men det går jo sikkert uansett. Takk for din mening!

Det va så lite så!

Jeg er med på hva du mener... Kanskje det holder med at man legger noen ekstra armeringsstenger langs med den gamle grunnen så forsterker man opp det litt ekstra?

Jeg tenkte iallfall som så at et lag mindre inn mot den gamle plata ikke gjør så mye siden tele eller kulden ikke ligger an mot som den gjør på ytterveggene, så det kan ikke være så mye man taper. ;)

Ja Chrille det kan som du sier være nok å armere litt ekstra, men din tanke med en høyere såle er ikke dum heller. Det er jo tross alt to helt forskjellige grunner med ulike konstruksjonsteknikker som møtes (I vårt tilfelle en laget 1980 og en 2010, nå isoleres jo betongen, det gjorde man jo ikke før)

Slik så vår K-tegning ut

• Konstruksjonstegning av grunnmur med detaljer om materialer som betong, isolasjon og drenering. Viser snitt av vegg og fundament.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.