C
Hei!
Tenkte å stille noen (u)intelligente spørsmål om en tilbygging vi vurderer å gjennomføre til vårt hus. Kommer dog ikke på alle nå, men jeg stiller dem litt etter hvert. Kommer til å stille noen spørsmål på andre tavler også. Uansett, her kommer det første:

Leste i en artikkel om å bygge på at man ikke skal sette sammen hovedbygningen med tilbygget. Hvordan går dette til rent praktisk? Villaen er en toetasjes villa med full kjeller, og vi tenkte for enkelhetens og sikkerhetens (og den ekstra plassen) skyld å bygge ut kjelleren også. Hvordan kobler man den nye kjellerveggen til den eksisterende muren uten å fysisk støpe dem sammen? Og hva med betongplaten? Takstolene mot den eksisterende trekonstruksjonen?

Vi skal bygge ut en gavl på huset, men vi hadde ikke tenkt å bygge ut kjelleren, bare støpe solide pilar og sette hjørnene på grove stolper. Men ikke bygge sammen den gamle og den nye delen+ Hvordan skal man løse dette? Har for meg at jeg har lest noe lignende, at den nye delen skal være "flytende" men jeg får ikke heller dette til å gå opp...

C
Lurer på hvordan man skal tolke fraværet av svar.. >_>

petersson79 skrev:
nya delen skal være "flytende"
Det har jeg også hørt. Vi skal derimot bygge tilbygget vårt helt sammen. Eksisterende fritidshus på krypkjeller og søyler. Tilbygg på søyler. Noen bevegelser vil nok skje. Vi bygger i tre, og søylene settes på berggrunn. Hvis man bygger bad i grensen mellom tilbygg og hovedbygg, bør man kanskje være mer forsiktig. Jeg kommer tilbake om noen år med en vurdering :p

C
Vel, begge rommene på "overetasjen" så å si, vil være våtrom, et bad og et grovkjøkken. I kjelleren vi skal bygge, vil det trolig bare bli et stort lager. Jeg mener, hvis man lager en "dilitationsfuge" mellom kjellerveggen i tilbygget og den eksisterende muren, vil det ikke da trenge inn både fukt og jord der?

Vil ikke at det skal vokse løvetann i kjelleren i huset mitt.. .__.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.