Har to spørsmål om innendørstak:

Vi har fått byggetillatelse for en tilbygging. På konstruksjonstegningen har konstruktøren tegnet gips i hele tilbyggingen til tross for at vi har panel i den eksisterende delen. Vi vil jo ha panel, men for å være sikker lurer jeg på om det finnes brannregler for nybygg som gjør at man må ha gips?

I våtrommet har han satt foliert sponplate (dette taler jo mot brannspørsmålet...). Hvis man setter panel, skal man da ha noe under i stedet for det "folierte"?

Selvfølgelig kunne jeg spørre konstruktøren, men det var en merkelig mann som ikke var så oppmerksom på jobben sin uten mer bekymret for hvordan vi "driver" vårt tilbyggingsprosjekt.

Hele huset er en branncelle og da finnes det ingen krav om brannskillende etasjeskiller om jeg har tolket reglene riktig.

Kan aldri tenke meg at du trenger gips bak hvis du bor i villa. Gips tegnes jo ofte inn fordi typ 95% kommer til å bruke det.

takk, virker rimelig så da kjører vi på. Hvordan er det med spørsmål 2 da. Gjetter at det folierte er for å stoppe damp. Hvordan gjør man bak paneltak?

Folien er jo for å få en annen overflate og slippe å male. Det er dampsperre bak man skal ha, men kun i andre etasje. Dere skal plastre de nye ytterveggene også vel? Da bruker dere samme som der.

Aha! Visst er det plast både i vegger og tak så da er det bare å kjøre på med paneltaket.
"foliert" hørtes mer funksjonelt ut enn estetisk :)

huggan skrev:
Folien er jo for å få en annen overflate og slippe å male. Det er dampsperre bak man skal ha men kun på overetasjen. Dere skal bruke plast på de nye ytterveggene også vel? Da bruker dere samme som der.

Man skal ikke ha plast i yttervegger som forses med et heltett tettesjikt i våtrom..

cecar33 skrev:
Man skal ikke ha plast i yttervegger som forsynes med et helt tett membran i våtrom..
Det finnes delte meninger om denne saken.

Om det kan man lese i?

Det er OK å ha plasten igjen hvis man bruker tilstrekkelig tette tetteskikt, for eksempel moderne foliesystemer.

Sist redigert:
Nja alt kan diskuteres, men lenken ovenfor henviser til vegg med rullet tettesjikt utført 2005-2006, så den er ikke relevant.
Et tettere tett sjikt løser vel ikke problemet med fukt mellom tettesjiktene heller. Veggen består jo av våtromsplater, plyfa, stendere, 45 mm isolering og plast (diffsperre), det er da mulighet for normal fuktvandring inn i konstruksjonen fra sidene, ovenfra og nedenfra, og da blir det igjen mellom disse tettesjiktene. Tar man bort diffspærren så blir det riktig, og samme prinsipp som øvrige yttervegger tettesjikt/diffsperre på innsiden.

Kan fukt komme dit fra sidene, så kan den også komme derfra. Det viktige er at ingen fukt tilføres ved at det kommer gjennom tettesjiktet, og det anses det ikke gjøre med moderne tettesjikt.

BVK sier at om man har folie eller plastmatte som tettesjikt så blir det ingen problemer med doble dampsperrer.

Derimot, hvis man ruller tette laget må man finne en løsning, og da er det ikke bra å fjerne plasten i ytterveggen som jeg sa før.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.