Skal sette inn en pocketkarm i tilbygget mitt, men vil stendre opp innerveggen før gulvet legges, skal pocketkarmen festes oppå gulvet eller direkte i betongplaten, tenkte om jeg skulle legge til et par cm når jeg stendrer opp for karmen i høyden når jeg stendrer for åpningen. Må bli feil høyde for døren hvis ikke karmen havner oppå gulvet eller er det noen justeringsmulighet ved innfestingen av døren?

Så lurer jeg på om noen har endret dybden på en pocketkarm, den jeg har er 150 men skulle nok ønske å ha 122 i stedet, blir unødvendig tykk vegg, men har allerede kjøpt karmen og har ikke mulighet til å returnere, får det ikke til å endre dybden så får det rett og slett bli 150 vegg.

Rickard.
Skal du ha samme gulv på begge sider og ingen terskel så bør du montere karmen oppå gulvet, i alle fall om karmen din er lik den jeg brukte.

Rickard. Rickard. skrev:
Skal du ha samme gulv på begge sider og ingen terskel så bør du montere karmen oppå gulvet, i alle fall hvis din karm er lik den jeg brukte.
Ja det blir samme gulv på begge sider, sett noen bilde på pocketkarmen og den virker skrudd dikt mot regelen i overkant altså ingen karmeskru, hadde jo helst reglet opp veggen før gulvet, kan jeg legge til et par cm på åpningen, går vel å justere døren litt i høyden med innfestingen av døren i overkant? Eller hvor nøye er det?

Rickard.
E Eryl skrev:
Ja, det blir samme gulv på begge sider, har sett et bilde på pocketkarmen og den ser ut til å være skrudd tett mot bjelken i overkant, altså ingen karmskruv. Jeg hadde helst bygget opp veggen før gulvet, kan jeg legge til et par cm på åpningen? Det går vel an å justere døren litt i høyden med festingen av døren i overkant? Eller hvor nøye er det?
Jeg har altså bare montert en pocketkarm og det var ikke en standardinstallasjon, så jeg er ikke proff på dette, men du har absolutt rett i at man ikke bruker karmskruv. Jeg gjorde hullet høyere og lengre "bakover" og brukte distanser da jeg skrudde den fast. Den faste siden av karmen ville jeg ha tett mot bjelken, så den fikk bestemme hvor døren ble plassert.

Jeg tror at jeg snekrerte mine distanser av avfallstre, men det går sikkert bra med kjøpte eller kiler om man foretrekker det.

• Liker
Eryl
  • Laddar…
T
Det fremgår vel av monteringsanvisningen om den skal monteres i høyde med ferdig gulv eller ikke? Den pocketkarmen jeg monterte før jul (fra Swedoor) hadde en bunnstykke som ble skrudd ned i gulvet, og jeg måtte montere en regel på betongdekke for å komme opp i samme høyde som ferdig parkett på hver side av veggen. Så ble "innerkanten" ikke festet i henhold til anvisningen, men jeg satte to skruer mot veggen (veldig tett montering) gjennom sidestykket. Å redusere "bredden" fra 150 til 122 mm er jo avhengig av hvordan karmen ser ut. I mitt tilfelle er det en stålprofil/skinneg som er skrudd i overstykke som tillater en gipsplatens tykkelse på hver side av karmen, så det kunne vært mulig å redusere med 26 mm, men da må også omrammingen rundt dørsprekken justeres samt motstående "karm" som døren lukkes mot, og da på hver side siden den er sporet for dørbladet på midten. Den karmen er i lakkert MDF, så det ville kreve omhu ved saging og ommaling av alle deler.

• Liker
Ollebollebo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.