Jo, de der doble ytterdørene var veldig vanlig før. Eller ikke doble ytterdører, men en innerdør rett innenfor ytterdøren. Om sommeren tok man av dørbladet og satte det til side.
Også gangen burde komme tilbake. Et lukket, men uoppvarmet rom som fungerer som en luftsluse. Særlig bra fordi lavenergihusene ofte har en åpen planløsning. Hvis noen da er uforsiktig med ytterdøren om vinteren, kan hele huset fylles med iskald luft, som deretter tar ganske lang tid å varme opp. Selvfølgelig reduserer gangen varmetapet også når døren er lukket.

Japp.
Det er egentlig samme spørsmålet da som nå.
Da gikk det masse ved som man måtte hugge med håndkraft, i dag er det strømmen som er dyr.

Ser man på eldre hus så har de jo mutstocken midt i huset, noe som er helt riktig slik at varmen sprer seg i alle retninger. Generelt er de 1,5 eller to plan for å dra nytte av varmen nedenfra og på den måten få mer areal som er billig å varme opp.

Skulle man bygge et 20-tallshus med moderne materialer og teknikker så ville man nok få et veldig "energibra" hus.

har for meg at man kan ha en vedovn i et passivt hus for prydnad og kosefaktor uten at det regnes som oppvarming, men man kan supplere med den når det trengs

men så blir det ikke det samme nå da man ikke har en sentrert varmekilde som skorsteinshetten som man hadde før

så kan man jo tenke på at om man skal bygge et energisparende hus og man likevel har solvarme, så trenger man en akkumulatortank, og da skader det ikke å sette inn vannmantlet vedovn/stueovn så har man varmen fikset selv om det blir et strømbrudd, og da får man direkte varme fra ovnen og kan få varmtvann med mer og også varme huset av den magasinerte energien i tanken

men visst kan man gjøre mye for å senke varmetapene som energiglass og et ekstra glass utenpå så det blir 4-lags vinduer og sette inn en gang med en dør og så doble dører, så kan man komme langt ned i varmetap der da jeg kunne tenke meg at man kan komme ned nær 0,4 i U-verdi på dør og kanskje ned mot 0,6-0,7 på vindu, men det blir jo dyrt å spesialbestille slike vinduer, men det skulle nok gå å oppnå om man gjør som man gjorde med doble vinduer før der det ene satt på utsiden og det andre på innsiden, og da kan man bruke billige tolags-vinduer som innervinduer og et moderne vindu som yttervindu

så jeg tror at fremtiden vil bli en kombinasjon av gammelt og nytt design med nye materialer og nytenkning i hvordan det varmes opp

miry skrev:
kan tenke meg at man har en bærende stamme i de veggene typ en trestamme men så ville man fått en bra stivhet med å lage sandwich element med pu skum bundet i to playwood plater på hver sin side

det jeg henvise til var der de satte opp et telt eller et skall som de blåser på skum fra én side bare men slike konstruksjoner har jeg ikke sett i Sverige og her når man bruker det så har man en bærende konstruksjon som så isoleres så da det gir veldig få kuldebroer
Nei ingen bærende stamme: plywood+cellplast+plywood. (fant et par bilder)
(nå lover jeg, ikke mer O/T fra meg).

• Bygge med vegger av plywood og cellplast, uten bærende stamme. Uferdig struktur med tårnlignende hjørner, omgivende trær.
  • Plywood- og cellplastkonstruksjon under bygging, inkludert trearbeidere som monterer elementer.
lt1Cobra

Men hva er det som skal bære taket? Er det et passivhus?

Det er synd de holder på å gjøre om nettsiden. Men jeg googlet fram denne: http://bestabyggteknik.hemsidadirekt.se/detaljbilder.html (der ser man at de kjører limtrebjelker). Jeg tror besta er nevnt på forumet før også. Akkurat det der tror jeg ikke er 'passivhus'. Dog leste jeg for noe halvår siden på deres nettside om at de hadde begynt med 'lavenergihus', og at de da gjorde veggene tykkere (mer celleplast).

edit: Eller er jeg helt dum? Det står at de legger et regelverk på innsiden også (70mm eller 95mm avhengig av veggtykkelsen, kanskje det har noen bærende funksjon... Jeg brasklapper...)

Sist redigert:
hei
vi har et par gode venner som bygger et lavenergihus i Tyskland. De har et luftvekslingssystem i huset men en forferdelig masse rør under gulvene og utnytter varme fra varmtvannet osv osv. De har en slags varmeapparat på luftsystemet som de kan bruke ved behov. Det kan bli ganske kaldt også der. Det tror jeg er riktig vei å gå i stedet for en luftvarmepumpe da den ikke slår seg på per automatikk på samme måte.
De har også en stor vedovn sentralt i huset med en forferdelig masse stein i skorsteinen som lagrer varme.

Lurer på om man får/kan bygge skorstein i STEIN i Sverige.

hei..!

Er en ganske gammel tråd men skulle vært interessant å snakke med noen som har bygd Passiv hus eller har mye kunnskap om dette..

da det er mye spørsmål om Passivhus kan man få svar på en del spørsmål her: http://www.passivhuscentrum.se/

Skal selv bygge nytt hus men vurderer å vente noe mer, føles som det er bygget veldig få småhus som Passivhus og det finnes ikke så mange kataloghus å velge mellom i dag..!

Jeg har tenkt å bygge et hus med boareal på 80-100kvm, FTX ventilasjon, vannmantlet peisovn som kobles til vv-bereder og solpaneler som varmer vv om sommeren. Er det noen som har bygd Passivhus rundt Östergötland..? Vanskelig å finne husfirmaer som har mange referanser rundt Passivhus..

hilsen /daniel

Tråden er ikke gammel. Selv vil jeg vite så mye som mulig om passivhus. Håper noen svarer.

tror det er vanskelig at det vil bli et enstemmig svar da det finnes så mange forskjellige måter å se på problemene og hvordan man gjør, men jeg tror at det største problemet til hvorfor det finnes så få kataloghus som er passive er at det kreves så mye for at det skal lykkes med et riktig passivt hus som også fungerer for alle typer av boende da det blir en forskjell på varmetilskudd på opp mot 10 ganger avhengig av situasjon og så hvilket varmebehov som trengs for forskjellige deler av landet og forskjellige deler av året så det gjør at det blir vanskelig å kunne produsere et passivt hus som skulle klare å holde varmen med en enslig som bare er der rundt 10 timer om døgnet og ikke lager mat eller vasker mm når det er -20C ute over en lengre periode

så som jeg har sagt tidligere så tror jeg ikke i det hele tatt på at passive hus er riktig vei å gå da et hus som er laget for at to voksne og tre tenåringer skal oppholde seg der nesten hele tiden ikke kommer til å klare å holde varmen med en person som ikke er hjemme så mye hvis den ikke har all elektronikken på for å varme huset så det likevel blir et energiforbruk som til og med blir høyere enn med en stor familie der

Men selve tanken at man skal lagre energi i gulv og vegger og at man skal isolere så det ikke trengs så mye for oppvarming er jeg helt med på er riktig vei, og det ville vært lettere hvis man gikk bort fra å bygge trehus uten begynte å bruke steinmaterialer i høyere grad, og det finnes, men er ikke så kjente de som har løsninger på dette med prefab betong hus, men forhåpentligvis så kommer det flere og det blir vanligere med det også, men nå produserer de fleste husprodusenter trehus og ikke steinhus fordi det er lettere å lage og håndtere, selv om jeg ikke tror det ville blitt så vanskelig eller dyrt å lage betonghus bare man tilpasser fabrikken til det.

Så det jeg mener med betong eller steinhus er velisolerte elementer som føyes sammen og en homogen vegg med forskjellige lag i forskjellige materialer vil bli tett da det ikke er noen luftgjennomstrømning gjennom betong eller celleplast, og da er det bare skjøtene mellom elementene som skal tettes riktig, og det er nok lettere med betongelementer enn med treelementer som de kommer med i dag.

så alt er hva formålet er, men slik jeg ser det, hvis man skal bygge litt ute på landet eller har mulighet til billig ved og får lov til å fyre med ved der man skal bygge, og formålet er å ha det billig og likevel enkelt, så vil jeg foreslå et vedoppvarmet hus som er velisolert, og hvis det er tilstrekkelig velisolert så rekker det langt med en vannmantlet peisovn og en stor akkumulatortank som får hjelp av en solspiral, så vil det meste som drar mye strøm i huset elimineres, og man får en billig driftskostnad, med den eneste ulempen at man må fyre litt av og til eller kanskje til og med en hel del om vinteren hvis man bruker mye varmtvann.

Jeg synes du har virkelig åpnet øynene mine. Du bør publisere dette!

kamilenski var det meg du skrev til?

den eneste jeg har sett som gjør etter mitt tankesett i å optimalisere er disse
www.resaro.se

men de er ikke store eller kjente innen husbygging, men folk velger jo det som de kan få mange referanser på og er det ikke mange hus bygget så blir det jo vanskelig

hva er det som egentlig er uklart med passive hus?

Sist redigert:
miry, du ser ut til å tro at det er forbudt å ha sekundære varmekilder i passivhus. Alle passivhus har for det første et varmesystem for tappevarmtvann og for det andre en sekundær varmekilde, som oftest en eletrisk sløyfe koblet til ventilasjonen som selvsagt er varmevekslende.
Grunnen til at det holder med en elektrisk sløyfe er jo fordi byggematerialene har en lav spesifikk varmekapasitet og er beskyttet av et godt isolert lag, dvs. det går raskt å varme opp.
Et passivhus er jo en definisjon og ikke en byggestandard.
Har du lyst til å bygge et passivhus i betong som klarer å varmes opp på 10w/m2 er det jo kjempebra, hittil har det jo imidlertid bare blitt gjort for flerfamiliehus. Betong har jo andre egenskaper og stiller andre krav for å være energisparende.
Konklusjon, å være motstander av passivhus er det samme som å være motstander av energisparende hus. Det står ingen steder at man må være en familie med tenåringsbarn for å ha et passivhus. Alle kan.

ludlan
det er nettopp den definisjonen at man ikke skal behøve tilskuddsvarme i huset bortsett fra i nødstilfeller, og som du selv skrev så skal ikke tilført energi for varme overstige 10W/kvm og at det ofte er i direktevirkende el da, og det samme gjelder når det kommer til tappevarmvann, så det jeg motsetter meg er at man skal varme hele huset med direktevirkende el og at det er et hus som man regner med har en familie med et visst utseende i stedet for å gjøre det energieffektivt med stor fleksibilitet

så det jeg synes er mer logisk er å bygge hus som har en god varmeisolering men samtidig så stoler man ikke på at det skal klare seg på den varmen som alstras i huset da alt blir mer og mer energieffektivt nå og med det avgir mindre varme så synes jeg ikke det er hensiktsmessig å basere husets funksjon med vår nåværende el forbrukning og at barna ikke skal flytte ut etter et antall år

mens om man installerer en oppvarming via en form for varmepumpe så får man ca 3 ganger så mye varme og da både til varmtvann og oppvarming og med det holde elkostnadene nede under hva det ville vært med et passivt hus og da også passende for flere å bo i slike hus da det ikke krever at man er en hel familie for å holde varmen oppe

Når det gjelder betong har det mange fordeler som god holdfasthet og god varmelagring, men har noen svakheter som at det blir veldig tungt og kan være ganske dyrt eller omstendelig å bygge og krever en nøyaktighet for å unngå kuldebroer som blir markante, men er alt gjort rett er jeg overbevist om at det er det materialet som egner seg best for husbygging når man skal holde nede energiforbruket i huset

(vet at betong krever en del energi for å tilvirkes, men det gjør også glass og steinull som brukes i trehus, så man bør nok se på energien som huset krever når det står på plass og ikke for å bygge)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.