7.231 lest ·
46 svar
7k lest
46 svar
Spørsmål om passivhus?
et passivt hus er et hus som ikke trenger å varmes!
kort sagt så skal den varmen som kommer fra elektronikk, personer, matlaging, vask, belysning og alt annet være nok til å holde huset varmt, og siden man må ventilere en hel del luft i hus med dagens krav, må man ha en effektiv varmeveksler der slik at luften som kommer inn varmes av overskuddsenergi inne
så synes jeg personlig at et passivt eller energisnålt hus burde være i stein, siden man kan lagre så mye mer energi i et steinhus, men da isolerer man utenpå det så det blir et jevnt inneklima
men med at alt blir mer og mer energisnålt, blir det slik at man må isolere mer, og å bygge et hus der man ikke har et varmesystem synes jeg er helt korka, selv om man ikke trenger å isolere dårlig for det
kort sagt så skal den varmen som kommer fra elektronikk, personer, matlaging, vask, belysning og alt annet være nok til å holde huset varmt, og siden man må ventilere en hel del luft i hus med dagens krav, må man ha en effektiv varmeveksler der slik at luften som kommer inn varmes av overskuddsenergi inne
så synes jeg personlig at et passivt eller energisnålt hus burde være i stein, siden man kan lagre så mye mer energi i et steinhus, men da isolerer man utenpå det så det blir et jevnt inneklima
men med at alt blir mer og mer energisnålt, blir det slik at man må isolere mer, og å bygge et hus der man ikke har et varmesystem synes jeg er helt korka, selv om man ikke trenger å isolere dårlig for det
Jo, man kan jo det, http://www.bestahus.se/ er et eksempel. Dette firmaet har eksistert en god stund og har solgt byggesett der kjernen i veggene har bestått av cellplast/"isopor" og kryssfiner på hver side av cellplastblokken. Byggesettene har bestått av et knippe blokker (f.eks. 100cm x 35cm) som har kommet nummererte + en 'ikea' tegning på hvor man skal legge blokkenemiry skrev:...
sen betviler jeg på at noen kan bygge et passivt hus med isopor da det ikke kan lagre varme og kulde, men jeg har sett et sted hvor de blåste opp en doom eller en type telt eller lignende som de deretter sprøytet PU skum over, så når det stivner blir det en tilstrekkelig sterk og velisolert konstruksjon, men veldig lett som trengs å forankres i bakken
...
Passivhus bygger jo på at huset skal varmes med spillvarme fra de apparatene du bruker samt kroppsvarme fra de som bor der. Fordi det er løsningen sensitiv for hvor mange mennesker som er hjemme og bruker ting. Er dere da f.eks. på ferie i Thailand samtidig som det blir kaldt så kan det bli vanskelig med innetemperaturen.kamilenski skrev:
Derfor bør man ha et sekundært varmesystem men da det forhåpentligvis kommer til å brukes særdeles lite så ville jeg vurdert noe billig som et par vanlige elektriske ovner.
Hvordan ville det fungere med LLVP da? Kjøling ved ekstrem varme og tvungen varme (lektene ville fordelt den) ved ekstrem kulde? /Hele resonementet mitt bygger på bygging i Skåne! Har nemlig en tomt som jeg må søke bygningsgodkjenning på.mats_o skrev:Passivhus bygger jo på at huset skal varmes med spillvarme fra de apparatene du bruker samt kroppsvarme fra de som bor der. Iom det er løsningen følsom for hvor mange mennesker som er hjemme og bruker ting og tang. Er dere da f.eks. på ferie i Thailand samtidig som det blir kaldt, kan det bli vanskelig med innetemperaturen.
Dermed bør man ha et sekundært varmesystem, men da det forhåpentligvis kommer til å bli brukt særdeles lite, ville jeg vurdert noe billig, som et par vanlige elektriske elementer
Hva ville dere synes om nedenstående:
Tak.
Takstein
Undertaksplast
Lettbjelker http://www.sjomarkens.se/lattbalk/index.html
50cm cellulose isolering / ingen luftspalte
0.2 plast
Trepanel
Vegg
Puss
Ytong 300
Frigolit 2x 100
Puss
Gulv
400mm frigolit
100 betong
Flis
Varme
FTX
LLVP Bare i tilfelle.
Elektrisk gulvvarme på bad
Elektrisk varmtvannsbereder + solpaneler
Tak.
Takstein
Undertaksplast
Lettbjelker http://www.sjomarkens.se/lattbalk/index.html
50cm cellulose isolering / ingen luftspalte
0.2 plast
Trepanel
Vegg
Puss
Ytong 300
Frigolit 2x 100
Puss
Gulv
400mm frigolit
100 betong
Flis
Varme
FTX
LLVP Bare i tilfelle.
Elektrisk gulvvarme på bad
Elektrisk varmtvannsbereder + solpaneler
kan tenke meg at man har en bærende stav i de veggene, typ en trestav, men så ville man få en god stivhet med å lage sandwich element med pu skum bundet i to plywood plater på hver sin sidelt1cobra skrev:Jo man kan jo det, [lenke] er et eksempel. Dette selskapet har eksistert en god stund og har solgt byggesett der kjernen i veggene har bestått av celleplast/"frigolit" og kryssfiner på hver side av celleplastblokken. Byggesettene har bestått av en mengde blokker (f.eks. 100cm x 35cm) som har kommet nummererte + en 'ikea' tegning om hvor man skal legge blokkene. Har en kompis som har bygget og det står fortsatt, finnes sikkert mange argumenter for/imot celleplast i veggene men det vet jeg ingenting om. Sist jeg hørte så hadde Fiskarhedenvillan kjøpt seg inn i dette selskapet, så deres varianter på hus vil nok dukke opp som "lavenergihus" til høsten ([lenke]).
det jeg viste til var der de satte opp et telt eller et skall som de blåser på skum fra den ene siden bare, men slike konstruksjoner har jeg ikke sett i Sverige og her når man bruker det så har man en bærende konstruksjon som så isoleres, så det gir veldig få kuldebroer.
men da blir det ikke et passivt hus, men et energisparende hus, og du var nå med på hvorfor jeg er skeptisk mot akkurat passive hus, og at de ikke fungerer så bra på vinterferier eller er usikkert om de vil være tilstrekkelig med morgendagens energisparende produkter som ikke produserer betydelig med varmekamilenski skrev:Hva ville dere synes om nedenfor:
Tak.
Takpanner
Undertaksplast
Lettbjelker [lenke]
50cm cellulosa isolasjon / ingen luftspalte
0.2 plast
Trepanel
Vegg
Puss
Ytong 300
Frigolit 2x 100
Puss
Gulv
400mm frigolit
100 betong
Fliser
Varme
FTX
LLVP Bare i tilfelle.
Elektrisk gulvvarme i bad
El VVB + solcellepaneler
så når det gjelder huset ditt hvordan du har tenkt så bør det inneholde flere ting for at det skal bli riktig, men uansett, prinsippet er klart, men du skal ha isolasjonen på utsiden av det som lagrer energi slik at ytterveggene skal være puss/gips innerst, deretter leca/ytong, og utenfor det kommer isolasjonen slik at du bruker tregheten i materialet for å få en jevn og behagelig innetemperatur, og det er en fordel når det blir kuldeforandringer eller varmeforandringer noen timer om sommeren, da suger veggene til seg varmen, og det er en fordel å kunne utnytte den varmen når det blir kjøligere om natten
og med en passe stor LLVP kan du jo sørge for at du klarer deg hele året med den som eneste varmekilde
og skaff deg en god FTX da visse ikke er verdt det de koster
Passivhuset kan klare seg uten varmekilde ved normal bruk. Men du KAN ha en aktiv oppvarming hvis du vil. En vedovn er et alternativ. Mange har noen form for varmebatteri til FTX-en. Man er mer eller mindre tvunget til å ha en form for oppvarming for å kunne håndtere ekstreme situasjoner.
Tenk også på at passivhuset ikke bare handler om isolasjon. Vinduer og dører er ekstremt viktige, både når det gjelder u-verdi, størrelse og plassering. Husets planløsning og plassering spiller også inn.
Tenk også på at passivhuset ikke bare handler om isolasjon. Vinduer og dører er ekstremt viktige, både når det gjelder u-verdi, størrelse og plassering. Husets planløsning og plassering spiller også inn.