Jeg ville bygget massivt. Altså tre eller stein så lenge det er massivt. Forenkler tetting og huset puster naturlig uten en masse plastfolie som ingen vet hvor lenge den fungerer.kamilenski skrev:
I et steinhus har du vel ingen plastfolie? Muligens en celleplastplate mellom to tykke betonglag eller lettbetong gjennomgående, men da blir veggene ganske tykke.kamilenski skrev:
Så skal du nok unngå å tenke passivhus helt og holdent. Lavenergihus er et bedre navn. Passivhus er vel til og med et navnebeskyttet produkt? Enten forbruker man energi til å bygge altfor mye eller så forbruker man energi kontinuerlig under husets levetid. Det blir jo en tradeoff mellom disse to ytterlighetsfallene som blir ekstra vanskelig å regne på når vårt klima varierer mellom arktisk til middelhavstemperatur avhengig av hvilken årstid det er.
Usikkerheter er jo framtidige energipriser og oppvarmingsmåter. Si at noen finner opp en måte å lage en luftvarmepumpe med cop 10.0, så vil et "passivhus" plutselig bli ganske uinteressant.
Sist redigert:
Veggene blir tykkere hvis de bygges av stein, siden den isolerer dårligere. Jeg hadde bygget i tre. Men en effekt noen streber etter er steinens evne til å lagre energi. Det kan man i visse tilfeller utnytte på en snedig måte.kamilenski skrev:
til å begynne med så synes jeg ikke man bør blande sammen begrepene mellom at materialer puster og er tette i de tilfellene hvor man prater om lav ufrivillig ventilasjon så er leca og mange andre materialer tette for du kan jo prøve å se hvor mye luft du kan blåse gjennom en lecavegg sammenlignet med hvor man setter nivået der
men at materialet kan puste ut eller ta til seg fukt er en helt annen sak for selv isopor puster i den forstand
så tviler jeg på at noen kan bygge et passivt hus med isopor da det ikke kan lagre varme og kulde men jeg har sett et sted hvor de har blåst opp en dome eller type et telt eller lignende som de deretter sprøytet PU skum over så når det stivner så blir det en tilstrekkelig sterk og godt isolert konstruksjon men veldig lett som må forankres i bakken
men klart kan man jo bruke isopor i steinhus for å få fordelene av en tung konstruksjon og allikevel godt isolert eller hva tenkte du på?
men at materialet kan puste ut eller ta til seg fukt er en helt annen sak for selv isopor puster i den forstand
så tviler jeg på at noen kan bygge et passivt hus med isopor da det ikke kan lagre varme og kulde men jeg har sett et sted hvor de har blåst opp en dome eller type et telt eller lignende som de deretter sprøytet PU skum over så når det stivner så blir det en tilstrekkelig sterk og godt isolert konstruksjon men veldig lett som må forankres i bakken
men klart kan man jo bruke isopor i steinhus for å få fordelene av en tung konstruksjon og allikevel godt isolert eller hva tenkte du på?
Jeg "tenker ikke". Kan ingenting om akkurat passivhus. Trodde heller at et passivhus helst skal være bygget i ren isolasjon. Slik at ingen varme kan forlate den og ingen kulde trenge inn. At FTX skulle sørge for å holde temperaturen innendørs på samme nivå. For meg isolerer ikke stein så bra som isopor (f.eks.). Det ville bety omfattende lekkasje av både varme og kulde avhengig av utendørstemperaturen.
Dere som kan det med den nye teknologien, kan gjerne henvise / forklare tanken med dette.
Dere som kan det med den nye teknologien, kan gjerne henvise / forklare tanken med dette.