Hei. Jeg har litt hodebry.
Jeg skal legge inn plywood flytende for så å feste massivt tregulv i det. Gulvplywood er vanskelig å få tak i på en smidig måte, så det jeg har vurdert nå er å spore not selv og bruke løse fjærer i vanlig konstruksjonsplywood. Jeg tenkte meg metoden å legge platene mot hverandre for å spore mellom dem, akkurat som man gjør med ikke freset gulv.
Hvis man vil ha en plate-notfres som lager en not på minst 4 mm høy og 2 cm dyp i platen. Hvilken skal man velge da? Jeg har lett, men finner ingen som tilsvarer mine krav. Finnes det løs fjær å kjøpe? Vet at man kan sage selv, men bordsagen synger på siste verset. Noen som vet?
Jeg skal legge inn plywood flytende for så å feste massivt tregulv i det. Gulvplywood er vanskelig å få tak i på en smidig måte, så det jeg har vurdert nå er å spore not selv og bruke løse fjærer i vanlig konstruksjonsplywood. Jeg tenkte meg metoden å legge platene mot hverandre for å spore mellom dem, akkurat som man gjør med ikke freset gulv.
Hvis man vil ha en plate-notfres som lager en not på minst 4 mm høy og 2 cm dyp i platen. Hvilken skal man velge da? Jeg har lett, men finner ingen som tilsvarer mine krav. Finnes det løs fjær å kjøpe? Vet at man kan sage selv, men bordsagen synger på siste verset. Noen som vet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg har en ca 7 mm notfres med kulelager som fungerer alldeles utmerket på fasade panelbord. Fjærene pleier jeg å sage i 7 mm furuplywood. Noten bør være ca 1/3 av tykkelsen. Det må bli vanskeligere når man kommer ned på tynne dimensjoner. Jeg ville ikke valgt den løsningen for et vanlig undergulv, da er det bedre med bjelkelag. På hvilken måte skal gulvet være flytende?
Undergulvet kommer bli flytende og bestå av 15 mm konstruksjonsfinér. Denne må limes sammen med not og fjær. Oppå dette vil det bli lagt 22 mm skrudd massivt gulv som skal slipes og klarlakkeres. Det som er litt vanskelig er at gulvfinér er vanskelig å få tak i. Det finnes takfinér, men den er ofte bare sporad på to sider og vanligvis i mindre størrelser. Joda, jeg kan legge inn gulvsponplate, men da bygger det mer på høyden og hver centimeter teller. Vil helst ikke komme under 210 i takhøyde. Derfor tenkte jeg å spore selv og lime for det er enkelt å få tak i p30 konstruksjonsfinér 15 mm. Jeg har betonggulv under, og jeg har gjort så før med bra resultat, men nå er det ikke noe byggevarehandelen har inne lenger fordi man som oftest legger sponplate.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med betonggulv forstår jeg bedre. K-plywood er naturligvis mye bedre enn sponplate, spesielt som et undergulv som du skal skru i. Jeg ville gått opp til 18 mm, som har to sjikt mer enn 15 mm. 12 og 15 mm har like antall sjikt, liksom 18 og 21 mm. Fjærene tror jeg du må lage i furuplywood.
Det har holdt bra det som jeg har lagt inn før med 15 mm. Gammel på bygning landet som ikke har så mye takhøyde fra starten. Ingenting er jo rett heller. Men det er vanskelig å få tak i kryssfiner som er spontet rundt om not og fjær nå for tiden, derav spørsmålet om å frese sporene selv og hvor man kan finne god slik. Fres har jeg, men ikke noe stål tilpasset for oppgaven. Tanken var at hvis man fikserer platene mot hverandre, så burde det være lett å frese et spor i hver plate samtidig. Løs fjær er mest en bekvemmelighetsgreie. Bordssagen jeg har begynner å bli slitt, og man må holde tunga rett i munnen for at det skal bli bra. Holder på og prøver å overtale et dødsbo til å selge en solid 70-talls Gjerde med rullebord og komplettere med en lettere 1-fas. Derfor finnes det ikke i mine planer med ny bordssag.
Men må du ha not på plywoodplatene?
Jeg la inn gulvet mitt i snekkerboden (også flytende på betongplate) med løse plater, forskjøvne skjøter og vinkelrett mot gulvplankene.
Hva jeg kan se har det fungert bra. Det er jo for så vidt belamret med ganske mye benker osv.
Om du likevel vil ha not, kanskje en kexmaskin og kex kan være et alternativ?
Jeg la inn gulvet mitt i snekkerboden (også flytende på betongplate) med løse plater, forskjøvne skjøter og vinkelrett mot gulvplankene.
Hva jeg kan se har det fungert bra. Det er jo for så vidt belamret med ganske mye benker osv.
Om du likevel vil ha not, kanskje en kexmaskin og kex kan være et alternativ?
Det finnes risiko for kosmetiske skader hvis ikke undergulvet sitter sammen. Når gulvleggeren, som har lagt hundrevis av slike gulv, sier det så sier ikke jeg mot. Har ingen lamellfres, men jeg hadde vurdert å bruke den vanlige overfresen, men jeg trenger et bra fresejern.N Nybyggarn skrev:Men må du ha not på plywoodplatene?
Jeg la inn mitt gulv i snekkerbua (også flytende på betongplate) med løse plater, forskjøvne skjøter og vinkelrett mot gulvplankene.
Så vidt jeg kan se har det fungert bra. Det er jo riktignok belamret med ganske mye benker mm.
Hvis du uansett vil ha not kanskje en kexmaskin og kex kan være et alternativ?
OK, kan noen av dem her hos Toolab være noe?
Kunne bare finne med 12mm dybde men det kanskje holder?
Jeg har laget løs spont på lange gulvplanker (ca 5,5 meter) en gang men syntes det var vanskelig å få til passe tilpasning, lett at det fliset seg og ble vanskelig å presse sammen dem. Men det kanskje er enklere med korte plywoodplater.
Kunne bare finne med 12mm dybde men det kanskje holder?
Jeg har laget løs spont på lange gulvplanker (ca 5,5 meter) en gang men syntes det var vanskelig å få til passe tilpasning, lett at det fliset seg og ble vanskelig å presse sammen dem. Men det kanskje er enklere med korte plywoodplater.
Klikk her for å svare