Jeg snakker ikke så godt svensk, håper at engelsk er greit!
First of all, I hope I am in the right section, and apologize if I am making a mistake, or breaking a rule, it is pretty hard for me to understand Swedish at this point (working on it).
So ... I have a wall.
I hate this wall. So. Very. Much.
when I removed wallpaper from it the first time, a section of it ... came off. I was in a rush, tried to fix it quickly, messed up, called someone to spackel everything. Done.
Couple of months later, I get some ... cracks (who would have guessed). This time I am more patient, and I decide to fix them properly. I start opening the cracks, and removing any moving part and ... I keep doing that.
Here is the result right now:
And I have .... more to remove (especially lower left part).
It is really obvious that some of the layer between the concrete block and the spackling is ... cracked/sandy/loose.
My idea was to apply Husfix between the recesses first, and then in layers until I feel comfortable spackling everything.
My questions were then:
How fucked am I?
Is Husfix the right product for this application?
Should I be doing something completely differently?
Again, I am really sorry if I am asking something wrong, and I apologize for it.
Jeg snakker ikke så bra svensk, håper at engelsk er greit!
First of all, I hope I am in the right section, and apologize if I am making a mistake, or breaking a rule, it is pretty hard for me to understand Swedish at this point (working on it).
Så ... jeg har en vegg.
Jeg hater denne veggen. Så. Veldig. Mye.
Når jeg fjernet tapeten fra den for første gang, kom en del av den ... av. Jeg hadde det travelt, prøvde å fikse det raskt, rotet det til, ringte noen for å sparkle alt. Ferdig.
Et par måneder senere får jeg noen ... sprekker (hvem ville ha gjettet). Denne gangen er jeg mer tålmodig, og jeg bestemmer meg for å fikse dem ordentlig. Jeg begynner å åpne sprekkene, og fjerne alle bevegelige deler og ... jeg fortsetter med det.
Her er resultatet akkurat nå:
[bilde]
Og jeg har .... mer å fjerne (spesielt nedre venstre del).
Det er virkelig tydelig at noe av laget mellom betongblokken og sparkling er ... sprukket/sandete/løst.
Min idé var å påføre Husfix mellom forsenkningene først, og deretter i lag til jeg føler meg komfortabel med å sparkle alt.
Mine spørsmål var da:
Hvor ille er dette?
Er Husfix det riktige produktet for denne applikasjonen?
Burde jeg gjøre noe helt annerledes?
Igjen, jeg er virkelig lei meg hvis jeg spør om noe galt, og jeg beklager det.
Jeg takker deg så mye for at du ser på tråden min
Husfix vil fungere, men er dyrt. Gipsputs eller sementbasert puss er billigere. Les instruksjonen for produktet. Det kan være at du bør fukte veggen før du påfører pussen. Og fjern alt som er løst.
Husfix vil fungere, men er dyrt. Gipsputs eller cementbaserad puts er billigere. Les instruksjonene for produktet. Det kan hende at du burde fukte veggen før du påfører pussen. Og fjern alt som er løst.
Welcome to the forum, you’re not the first one asking questions in English, no worries
First of all you should give the wall a good going over with a hammer, to make sure that all that’s going to come off will come off. Feel free to bring out your aggressions at this point
Secondly, I’d like to know why the grout is falling out. Damp? Is there a leak somewhere?
Then, you could either use gipsputs or cementbasert puss like @Tompafix says, or, if you really hate the wall and want to do something radical about it, cover it with drywall/plasterboard or perhaps even hardboard that you paint or paper over or whatever. Think of it as your chance to get a serious change done
There’s this ”renoveringsgips” that’s thinner than ordinary drywall that you can whack straight onto the wall if you like, although fastening it onto stone might be a problem, especially if the rest of the wall is porous too. What material is it exactly?
Otherwise, you might have to use steel latches and ordinary plasterboard, but that’s going to build into the room.
Either way, whenever working with putty, get some fiberglass in there first for the putty to hang on to. Otherwise, it will crack in all directions, sorry to say.
Ja, som @ricebridge sier, finn ut hvorfor det faller av her.
Det kan være at det bare er en elendig vegg som har ventet på en unnskyldning for å gjøre livet ditt miserabelt siden den ble bygget på grunn av dårlig vedheft fra starten. Men det kan også være et tegn på at det kan være en lekkasje fra et rør eller fra utsiden på grunn av dårlig værbeskyttelse.
Og i så fall kan det være noe som ikke er ditt ansvar, men sameiets forsikring som bør betale noen for å fikse det permanent (etter å ha fikset den underliggende årsaken).
Men hvis det ender opp som ditt ansvar, er de tre viktigste tingene å gjøre for å sikre at dette er siste gang du fikser (denne delen av) veggen etter min mening:
1: Fjern *alt* som kan løsne etter en tid. Slå på den med en hammer, kanskje ikke med alle dine innebygde følelser for veggen, fordi det kan bli sett ned på hvis du lager hull tvers igjennom. Men sørg for at du virkelig får bort alt hvor det høres hult ut eller i det minste ikke helt dødt og solid.
2: Primer. Betongen bak veggen er virkelig tørr, når du påfører laget med puss vil den prøve å suge ut så mye fuktighet som den kan ellers. Da ender du opp med et lag av tørr sand mellom betongveggen og pussen din. Og du trenger ikke disse terapi regningene.
3: Jeg vil faktisk vurdere en ganske drastisk tilnærming bare for å være sikker på at dette blir siste gang:
Siden du har et ganske tykt lag med puss kan du faktisk bore en rekke hull i betongen og legge til plugger og skruer som holder et pussnett eller et hønsenett på plass. Dette netting skal ende opp innenfor pussen og holde det sammen. Dette siste steget *bør* ikke være nødvendig hvis steg 1 og 2 er gjort korrekt.
Takk til alle som har svart for å hjelpe meg! Det gjør meg mye mer trygg på at jeg kan løse dette problemet!
Jeg skal slå den veggen i dag.
Når det gjelder det underliggende problemet, tror jeg at jeg har en gjetning, det er et hull som leder til utsiden et sted (stikkontaktene kan bli ... vindfulle). Og jeg antar at over årene har noe regnvann/luftfuktighet sakte tatt seg av denne veggen.
Det er mitt første virkelige renoveringsprosjekt, så jeg er ikke 100% sikker på hvilket materiale som er brukt, det virker bare veldig sprøtt, gulaktig og har små steiner i det.
Men vil du vite den virkelige grunnen til at jeg hater denne veggen mer enn noe annet?
Ser du stikkontakten til venstre? Antena/TV/Internett? hvis jeg beveger den for mye, kutter jeg internett til halve bygningen
Så ... ja, morsom tid!
Takk igjen alle sammen! Jeg skal løse dette problemet nå!
Stopp!
Hvis det er trekk og en mulig lekkasje utenfra, må det fikses først, ellers vil du beholde denne oppgaven som en årlig tradisjon!
Og det er ingenting du skal måtte fikse, det er huseiernes forening som skal løse det, og de skal også ta seg av skaden som er gjort på leiligheten din.
Det vil si, kontakt styret og la dem få vite om problemet, så skal de ta det derfra.