Hei!
jeg har søkt på hele forumet uten å lykkes med å finne et konkret svar.
Vi snakker om en utbygging. Typ pulttak som er bygd sammen mot eksisterende husfasade.
Er det riktig eller feil å bygge sammen takets luftspalte med eksisterende fasadens luftspalte? Eller skal det være tett i overkant på taket og kun åpent nede ved takfoten?
se bilde
Byggfysisk burde det fungere å kombinere utluft for et tak og en vegg, men jeg reagerer på at du har tenkt å feste utbyggingen i eksisterende panel. Hva skjer under ditt bilde, der skal vel panelet uansett bort? Eller skal ytterveggen være igjen? Kan du gi litt mer input om helhetsbilden?
Ok, høres bra ut. Forstår dog ikke helt din siste setning.
Jeg synes at det beste ville være å avslutte panelet et stykke ovenfor taket, slik at fasadekledningen blir frikoblet fra din utbygging. Bildet nedenfor gir en idé om hvordan luftingen av taket gjøres da. Har selv gjort omtrent slik på en tilbygging.