Hei!
jeg har søkt på hele forumet uten å lykkes med å finne et konkret svar.
Vi snakker om en utbygging. Typ pulttak som er bygd sammen mot eksisterende husfasade.
Er det riktig eller feil å bygge sammen takets luftspalte med eksisterende fasadens luftspalte? Eller skal det være tett i overkant på taket og kun åpent nede ved takfoten?
se bilde
 
  • Tak- og fasadekonstruksjon med ca 6 grader helling, viser råspont, luftspalte, masonite og regel, samt tilkobling til eksisterende fasadens luftspalte.
Byggfysisk burde det fungere å kombinere utluft for et tak og en vegg, men jeg reagerer på at du har tenkt å feste utbyggingen i eksisterende panel. Hva skjer under ditt bilde, der skal vel panelet uansett bort? Eller skal ytterveggen være igjen? Kan du gi litt mer input om helhetsbilden?
 
Du kan ikke bruke mögelstoppar?
 
De er nok ikke egnet ved så lav helning. Dessuten er de ment å sitte under takpanner eller lignende overflatemateriale. Her er det nok et papptak.
 
D Daniel 109 skrev:
De er nok ikke egnet ved så lav helling. Dessuten er de ment å sitte under takstein eller lignende overflatesjikt. Her er det nok et papptak.
Om det er et papptak skal jo en oppsving på fasaden gjøres. Da fungerer det fint med 22 virke og en 22 plywood med en plate over.

Ventileringen i fasaden skal jo lufte fasaden og det kan være sånn at det ikke helt rekker til taket også.

Men det mangler jo kanskje litt info fra TS i så fall
 
Hei
Skissen var litt slurvete tegnet. Panelet under luftspalten er fjernet :)

Den nye bygningen er delt opp utenfor luftspalten på eksist. bygning.
 
Ok, høres bra ut. Forstår dog ikke helt din siste setning.

Jeg synes at det beste ville være å avslutte panelet et stykke ovenfor taket, slik at fasadekledningen blir frikoblet fra din utbygging. Bildet nedenfor gir en idé om hvordan luftingen av taket gjøres da. Har selv gjort omtrent slik på en tilbygging.

Diagram av takventilasjon med kontinuerlig festeblikk og insektsnett, viser luftstrøm og installasjonsdetaljer i en bygningskonstruksjon.
 
  • Liker
anders_olofsson
  • Laddar…
Jeg har fått bra svar:) nå vet jeg hvordan jeg skal gjøre. Takk
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.