Jeg er en glad amatør på byggeområdet. Jeg holder på med en mindre utbygging som vil være oppvarmet litt nå og da i løpet av året. Veggene ser ut som følger (utenfra og innover): Ytterpanel-Luftspalte-Asfaboard-Celluloseisolasjon-Dampbrems-Glespanel-Innerpanel. Har forsøkt å lese meg til en fornuftig konstruksjon. Tidligere, da jeg visste enda mindre, brukte jeg i den eldre delen med vanlig isolasjon, type Rockwool, uten noen fuktbarrierer i det hele tatt. For utbyggingen rev jeg også en ca 6 år gammel yttervegg og den så helt frisk ut inni, bare isolert med Rockwool og så vindpapp under ytterpanelet. Jeg forstår selvfølgelig poenget med dampsperre når man bruker vanlig isolasjon, men det rare er at jeg har aldri sett noen bilder av fuktskader når man har utelatt fuktbarrieren. Er det noen her som har noen bilder som kan fjerne mystikken?

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Jan Fahleson Jan Fahleson skrev:
Jeg er en glad amatør på bygningsområdet. Jeg holder på med en mindre utbygging som kommer til å være oppvarmet litt nå og da i løpet av året. Veggene ser ut som følger (utenfra og innover): Ytterpanel-Luftspalte-Asfaboard-Celluloseisolasjon-Dampbrems-Glespanel-Innerpanel. Har forsøkt å lese meg til en fornuftig konstruksjon. Tidligere, da jeg visste enda mindre, kjørte jeg i den eldre delen med vanlig isolasjon, typ Rockwool, uten noen fuktbarrierer overhodet. For utbyggingen rev jeg også en ca 6 år gammel yttervegg og den så helt frisk ut inni, bare isolert med Rockwool og så vindsperre under ytterpanelen. Jeg forstår selvfølgelig poenget med dampsperre når man kjører med vanlig isolasjon, men det merkelige er at jeg aldri har sett noen bilder på fuktskader når man har utelatt fuktbarrieren. Er det noen her som har noen bilder som kan spre mystikken?
Det der er litt av en jungel.
Kjører du celloluse bør du jo ikke ha dampsperre, men heller dampbrems.
Men skal du kaldstille så kanskje ikke engang det trengs/er bra.