Jeg er en glad amatør på byggeområdet. Jeg holder på med en mindre utbygging som vil være oppvarmet litt nå og da i løpet av året. Veggene ser ut som følger (utenfra og innover): Ytterpanel-Luftspalte-Asfaboard-Celluloseisolasjon-Dampbrems-Glespanel-Innerpanel. Har forsøkt å lese meg til en fornuftig konstruksjon. Tidligere, da jeg visste enda mindre, brukte jeg i den eldre delen med vanlig isolasjon, type Rockwool, uten noen fuktbarrierer i det hele tatt. For utbyggingen rev jeg også en ca 6 år gammel yttervegg og den så helt frisk ut inni, bare isolert med Rockwool og så vindpapp under ytterpanelet. Jeg forstår selvfølgelig poenget med dampsperre når man bruker vanlig isolasjon, men det rare er at jeg har aldri sett noen bilder av fuktskader når man har utelatt fuktbarrieren. Er det noen her som har noen bilder som kan fjerne mystikken?

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Jan Fahleson Jan Fahleson skrev:
Jeg er en glad amatør på bygningsområdet. Jeg holder på med en mindre utbygging som kommer til å være oppvarmet litt nå og da i løpet av året. Veggene ser ut som følger (utenfra og innover): Ytterpanel-Luftspalte-Asfaboard-Celluloseisolasjon-Dampbrems-Glespanel-Innerpanel. Har forsøkt å lese meg til en fornuftig konstruksjon. Tidligere, da jeg visste enda mindre, kjørte jeg i den eldre delen med vanlig isolasjon, typ Rockwool, uten noen fuktbarrierer overhodet. For utbyggingen rev jeg også en ca 6 år gammel yttervegg og den så helt frisk ut inni, bare isolert med Rockwool og så vindsperre under ytterpanelen. Jeg forstår selvfølgelig poenget med dampsperre når man kjører med vanlig isolasjon, men det merkelige er at jeg aldri har sett noen bilder på fuktskader når man har utelatt fuktbarrieren. Er det noen her som har noen bilder som kan spre mystikken?
Det der er litt av en jungel.
Kjører du celloluse bør du jo ikke ha dampsperre, men heller dampbrems.
Men skal du kaldstille så kanskje ikke engang det trengs/er bra.

Jeg har også bygget med glassull uten noen dampsperre, som forberedelse for kaldstilling, noe som fungerte kjempefint i 10 år. Det var dog bare 95mm isolasjon i veggen, kan bli verre om det er tykkere, eller mer fuktbelastning innenfra periodevis.

I min utbygging nå så blir det en dampbrems (i stedet for sperre) for å redusere fukttrykket, men gi fukten en større sjanse til å tørke ut hvis den vel kommer inn (noe som ifølge min erfaring er vanskelig å totalt hindre om man ikke er veldig nøye og bygger helt nytt.

Jan Fahleson Jan Fahleson skrev:
"Ytterpanel-Luftspalte-Asfaboard-Celluloseisolasjon-Dampbrems-Glespanel-Innerpanel."
Din konstruksjon ser fornuftig ut synes jeg.

• Liker
Jan Fahleson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kjører du cellulosa bør du jo ikke ha dampsperre, men heller dampbrems.
Det finnes ingen som helst problem med dampsperre og cellulosaisolering i kombinasjon.

• Liker
richardtenggren og 2 andre
  • Laddar…
W witten skrev:
Det finnes ingen som helst problemer med dampsperre og celluloseisolering i kombinasjon.
Det skjønnes, men da finnes knapt noen mening med å ha celluloseisolering?

Og skal man ha det oppvarmet "nå og da" så vil man trolig ha en dampbrems nettopp for å tillate fukt å vandre den andre veien tidvis

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Tomture61
W witten skrev:
Det finnes ingen som helst problemer med dampsperre og celluloseisolasjon i kombinasjon.
Men det er ikke meningen ;)
Hvorfor bruke celluloseisolasjon + fuktsperre :thinking:

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Så for at man har en isolasjon som ikke direkte muggner om det kommer litt fukt så bør man slippe inn fukt i veggen? Jeg forstår ikke den logikken. Du kommer til å ha høyest damptrykk innenfra, så det bør sitte en sperre der. Selv om det vil fungere utmerket også med en dyrere dampbrems.

• Liker
witten
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Men det er ikke hensikten ;)
Hvorfor bruke celluloseisolasjon + fuktsperre :thinking:
Jeg forstår ikke spørsmålet helt. Da jeg selv isolerte loftet, valgte jeg cellulose fordi det var et resirkulert produkt (sirkulær bygging) og dampsperre der det var mulig for å minimere fuktigheten til loftsrommet for å redusere risikoen for mugg på undertaket.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Så for å ha en isolering som ikke direkte mugner om det kommer litt fukt skal man slippe inn fukt i veggen? Jeg forstår ikke den logikken. Du vil ha høyest damptrykk innenfra, så det bør sitte en sperre der. Selv om det vil fungere utmerket også med en dyrere dampbrems.
Bor i et hus med Isover + fuktbeskyttelse + mekanisk ventilasjon, må leve med 20% RH om vinteren.
Ikke bra for helsen med verken for lav / høy RH.
Et hus isolert med cellulosaisolering kan både gi og ta fukt fra boligen (y)

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61
W witten skrev:
Jeg forstår ikke spørsmålet helt. Da jeg selv isolerte loftet, valgte jeg cellulose fordi det var et resirkulert produkt (sirkulær bygging) og dampsperre der det var mulig for å minimere fuktigheten til loftsrommet for å redusere risikoen for mugg på rupanelet.
Tror du ikke har forstått produktet celluloisisolering ;)

Du kan ikke lagre fukt i veggene for en signifikant økning av fuktigheten inne om vinteren. Det er fullstendig urimelig.

• Liker
Ulltand og 2 andre
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Du kan ikke lagre fukt i veggene for en signifikant heving av fuktigheten inne under vinteren. Det er fullstendig urimelig.
Hvorfor er det urimelig :thinking:
Hvordan fungerer varmt / kaldt, er de umulige å utjevne.
Vann­damp har like fenomen som ovenstående.

Varme­re luft kan bære mer vanndamp.

Tomture61
Finnes de som bygger hus med leire / halm.
Kun for et bedre innendørsklima.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Hvorfor er det urimelig :thinking:
Hvordan fungerer varmt / kaldt, er de umulige å utjevne.
Vanndamp har like fenomen som ovennevnte.

Varmer luft kan bære mer vanndamp.
Regn på det så får du se. Det er ikke rimelig.

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det forstås, men da finnes knapt noen mening med å ha cellulosaisolasjon ?

Og skal man ha det oppvarmet "av og til" så vil man trolig ha en dampsperre nettopp for å tillate fukt å vandre motsatt vei tidvis
Man vil aldri ha inn fukt i isolasjonen uansett hva den er laget av. Det kan være fordelaktig med en dampsperre i visse tilfeller når man renoverer og det ikke går å få til en heldekkende dampsperre, men det er definitivt ikke det samme som at det er en fordel eller selvformål å tillate fuktvandring inn i isolasjonen.

• Liker
Jakobk og 2 andre
  • Laddar…
Tror du ikke har forstått produktet cellulosaisolering ;)
Den varmeisolerer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.