12.206 lest ·
45 svar
12k lest
45 svar
Spørsmål om formaldehyd
Medlem
· Stockholm
· 605 innlegg
Veldig mange lider av ulike typer av psykosomatiske sykdommer uansett, alt fra innbilte problemer med hjertet til elallergi. Jeg vet at det høres latterlig ut og at noen ser det som nedsettende når det blir nevnt, men innbilte symptomer er helt reelle for den som rammes. Jeg har selv hatt problemer med ulike typer helseangst og det er absolutt ikke morsomt, først og fremst tror jeg man må ha kommet seg gjennom det for å forstå det.Marlen Eskilsson skrev:
Men igjen, jeg vil absolutt ikke beskylde TS' kone for å late som, bare at før en allergi er oppdaget av lege ville det vært dumt å avskrive at symptomene eventuelt kan være psykosomatiske.
Farlig innstilling at sykdommer trolig er innbilte. Finnes noen på 112 nr som har slik innstilling, resultatet har vi sett flere ganger.Gnagare i Bajenhöjden skrev:Veldig mange lider av ulike typer av psykosomatiske sykdommer iallfall, alt fra innbilte problemer med hjertet til elallergi. Jeg vet at det høres tullete ut og at noen ser det som nedsettende når det bringes på bane, men innbilte symptomer er helt virkelige for den som er rammet. Jeg har selv hatt problemer med ulike typer av helseangst og det er absolutt ikke gøy, især tror jeg at man må ha kommet seg gjennom det for å forstå det.
Men igjen, jeg vil absolutt ikke beskylde TS kone for å late som, bare at før noen allergi oppdages av en lege så ville det vært dumt å avskrive at symptomene eventuelt kan være psykosomatiske.
Jeg for min del ble utredet av yrkesmedisinen over ganske lang tid uten at de kunne sette fingeren på problemet til 100%, ikke en eneste gang foreslo de at det var psykisk, det er godt det finnes dyktig helsepersonell som tar en på alvor.
TS kone bør gå til en lege og få utredet hva det handler om, det er viktig for henne å vite hva hun bør unngå i fremtiden, det handler ikke bare om boligen.
Sist redigert av en moderator:
Medlem
· Stockholm
· 605 innlegg
Selvfølgelig skal hun gå til en allergispesialist! Har aldri påstått noe annet. Jeg har heller ikke påstått at hun innbiller seg, derimot har jeg sagt at det ikke kan utelukkes.
Steg én er naturligvis å få utredet om og hva hun kan være allergisk mot. Når det er klart er det betydelig lettere å sette inn riktige tiltak.
Steg én er naturligvis å få utredet om og hva hun kan være allergisk mot. Når det er klart er det betydelig lettere å sette inn riktige tiltak.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 161 innlegg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7.161 innlegg
Gå inn på IKEA
en ordentlig rundtur blant garderober og på hentevarelageret
da utsettes De for formaldehyd og er det symptomfritt så var det ikke der feilen var
det kan også være noe annet, maling ed.
en ordentlig rundtur blant garderober og på hentevarelageret
da utsettes De for formaldehyd og er det symptomfritt så var det ikke der feilen var
det kan også være noe annet, maling ed.
Improvement #42 på siden http://www.ikea.com/ms/en_IE/about_ikea/our_responsibility/the_never_ending_list/products.htmlhsd skrev:
Mengden formaldehyd i IKEAs produkter overdrives ofte.
Administrator
· Skåne
· 6 813 innlegg
Det ser ut til at forskjellige MDF-plater slipper ut ulik mengde formaldehyd. Jeg innbiller meg at utslippet er som aller størst i de overflatene hvor platene er saget av, men jeg tror (men vet ikke) at utslippet også går gjennom maling eller sparkel.
Administrator
· Skåne
· 8 672 innlegg
Hvordan har du det med ventilasjonen? Vi har problemer med den, og det kan jo bidra. Vi har et gammelt hus som hadde naturlig ventilasjonsdrag, men der forrige eier tettet igjen ventilene på 1970-tallet. Helt åpen planløsning i første etasje hvor vi har bokhylla. Ventilasjonen består nå av skorsteinen der vi har en peis samt kjøkkenvifta. Jeg tenker nå i ferien å fyre i peisen samtidig som vi har vinduene åpne, flere dager på rad. Tanken er at ventilasjon og uttørking kan bli maksimal på den måten. Emisjonene avtar med tiden som jeg har forstått det.
Jeg har som sagt ikke undersøkt dette, men tenkte å gå til bunns med formaldehyd, emisjoner og hva man kan gjøre etter sommeren.
Jeg har som sagt ikke undersøkt dette, men tenkte å gå til bunns med formaldehyd, emisjoner og hva man kan gjøre etter sommeren.
Jeg synes at du i første omgang skal være helt sikker på at det er nettopp vinduene som er problemet. I mange allergiutredninger bruker man utelukkelsesmetoden for å avgjøre hva man er allergisk mot, og det synes jeg du bør gjøre også her. Bruk for eksempel byggplast for å teipe over og dekke til akkurat det materialet som er mistenkt og se om symptomene avtar eller forsvinner. Vær imidlertid veldig nøye med å bare dekke til akkurat det aktuelle materialet, for ellers kan man ikke være sikker. Fungerer det ikke kan du teste samme metode på annet mistenkt materiale. Det er slitsomt, men det ville vært enda mer slitsomt å bruke masse tid og penger på å bytte ut vinduene uten at det hjelper...
En liten tanke bare!
Når man etterisolerer, bytter vinduer, gjør forbedringer på et hus så endrer man på husets funksjoner når det gjelder for eksempel ventilasjon/til- og fra-luft, å gjøre forbedringer på et hus gjør det ikke alltid bedre uten det kan bli et verre innemiljø.
Vi har likt familien Eskilsson et gammelt hus som er blitt renovert med årene, jeg har med tiden blitt nødt til å endre den mekaniske ventilasjonen flere ganger.
Da vi fjernet gamle enkle glassvinduer og satte inn energiglass, forverret vi husets ventilasjonsegenskaper, like så ved etterisoleringen. Nå i dag har vi en fungerende til-/fraluft, men det er altfor tørt i huset enkelte årstider, i kombinasjon med pollen har jeg astmalignende symptomer 2-3 ganger i året.
Har dere hell i uhell, så er det ingen større problemer, men det forårsaker likevel problemer for dere!
Formaldehyd i svensktillverkade produkter er ikke like høy som i mange andre lands, men forårsaker likevel problemer om man er overfølsom!
Og om det er pulverlakkert, så slipper ikke formaldehyden igjennom...men om man borer i fronter til kjøkken samt luker så blir man selvfølgelig eksponert for det!
Å male de borede hullene er det ikke mange som gjør men det burde være et godt alternativ, finnes mange gode farger å stenge det inne med!
Når man etterisolerer, bytter vinduer, gjør forbedringer på et hus så endrer man på husets funksjoner når det gjelder for eksempel ventilasjon/til- og fra-luft, å gjøre forbedringer på et hus gjør det ikke alltid bedre uten det kan bli et verre innemiljø.
Vi har likt familien Eskilsson et gammelt hus som er blitt renovert med årene, jeg har med tiden blitt nødt til å endre den mekaniske ventilasjonen flere ganger.
Da vi fjernet gamle enkle glassvinduer og satte inn energiglass, forverret vi husets ventilasjonsegenskaper, like så ved etterisoleringen. Nå i dag har vi en fungerende til-/fraluft, men det er altfor tørt i huset enkelte årstider, i kombinasjon med pollen har jeg astmalignende symptomer 2-3 ganger i året.
Har dere hell i uhell, så er det ingen større problemer, men det forårsaker likevel problemer for dere!
Formaldehyd i svensktillverkade produkter er ikke like høy som i mange andre lands, men forårsaker likevel problemer om man er overfølsom!
Og om det er pulverlakkert, så slipper ikke formaldehyden igjennom...men om man borer i fronter til kjøkken samt luker så blir man selvfølgelig eksponert for det!
Å male de borede hullene er det ikke mange som gjør men det burde være et godt alternativ, finnes mange gode farger å stenge det inne med!
Har jeg forstått det rett:
Du har renovert huset, og nå blir din kone og ditt barn så syke at de ikke kan være i huset.
Du har brukt over hundre tusen på å undersøke huset, kjøpt utstyr som luftfukter osv.
Du har skrubbet vegger og gulv over 100 ganger.
Du er nesten helt sikker på at det er MDFen i vindusforingene som er årsaken, men du vil ikke bytte ut MDFen fordi du i så fall må sette flere distanser bak platene.
Har du overveid å bytte MDFen mot noe like solid, som massivt tre?
Du har renovert huset, og nå blir din kone og ditt barn så syke at de ikke kan være i huset.
Du har brukt over hundre tusen på å undersøke huset, kjøpt utstyr som luftfukter osv.
Du har skrubbet vegger og gulv over 100 ganger.
Du er nesten helt sikker på at det er MDFen i vindusforingene som er årsaken, men du vil ikke bytte ut MDFen fordi du i så fall må sette flere distanser bak platene.
Har du overveid å bytte MDFen mot noe like solid, som massivt tre?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 161 innlegg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7.161 innlegg
Spørsmålet er jo hva de er allergiske mot
Formaldehyd er jo bare en gjetning, det kan jo like gjerne være noe annet -maling sparkel plastmatte
Det rimelige er vel å oppsøke lege og få allergitest så får dere vite hva som er feilen, Før du begynner å rive
Formaldehyd er jo bare en gjetning, det kan jo like gjerne være noe annet -maling sparkel plastmatte
Det rimelige er vel å oppsøke lege og få allergitest så får dere vite hva som er feilen, Før du begynner å rive
Så så, ta det med ro. Jeg har ikke påstått at du har påstått det. Hvordan man tolker en tekst kan være meget varierende, akkurat som du tolker det som at jeg påstår at du har sagt så, kan andre tolke ditt innlegg som at du faktisk har gjort det.Gnagare i Bajenhöjden skrev:Selvfølgelig skal hun gå til en allergispesialist! Har aldri påstått noe annet. Jeg har heller ikke påstått at hun innbiller seg, derimot har jeg sagt at det ikke kan utelukkes.
Steg én er naturligvis å få utredet om og hva hun kan være allergisk mot. Når det er klart, er det betydelig lettere å sette inn riktige tiltak.
Huseier
· Västernorrland
· 2 532 innlegg
Formaldehyden finnes i limet som du lime tre fiberne som du deretter varm presser til en plate, type MDF. Den enkle forklaringen. Jobber nær dette nemlig, vi selger maskinene for fiberfremstillingen.