Hun må ta en allergitest (pricktest eller blodprøve) for å finne ut hva hun er allergisk mot. Da blir det mye lettere å feilsøke i huset.

• Liker
hsd og 1 annen
  • Laddar…
Mattias_Jo1 skrev:
Formaldehyd finnes i limet som du lime tre fiberene med som du deretter varm presser til en plate type MDF. Den enkle forklaringen. Jobber nært dette nemlig, vi selger maskinene for fiber fremstillingen.
Symptom for formaldehyd er irritasjon i øynene og nese. Har ikke hørt at man får problemer med pusten. I så fall er det ved høye nivåer. Det som kan finnes innendørs er oftest under 300 PPM.

• Liker
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Pagno skrev:
Kan være så enkelt at det er for varmt og tørt innendørs!
For tørt kan ikke være problemet. Det er for høy fuktighet som kan gjøre at kjemikalier frigjøres fra byggematerialer, muggsoppsporer dannes m m.

• Liker
Monkan74
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
For tørt kan ikke være problemet. Det er for høy fuktighet som kan gjøre at kjemikalier frigjøres fra byggematerialer, muggsopp dannes m.m.
Jeg tror Pagno mente at for tørr luft kan gi astmasymptomer uten kjemikalier involvert.

• Liker
Pagno og 1 annen
  • Laddar…
W winzhangout skrev:
Jeg har totalrenovert min kåk (etterisolert og pusset samt nye vinduer og nye foringer og når alt var klart og fruen og babyen flyttet hjem, ble begge rammet av astma. Lille gutten føles bedre, men fruen får astma etter ca 1 min hjemme, vi har gjort masse luftanalyser, mugg, partikkelmålinger samt formaldehyd målinger og har flere proffsluftrensere uten resultat. Jeg tror det er vindusforingene som er bygget med MDF board og malt men finnes det noe måte man kan teste å stenge inne emisjoner? Typ plast over alle vinduer helt med bygningsplast eller finnes det noen ugjennomtrengelig maling man kan bruke? Er helt oppgitt har sikkert brukt 100k på å finne feilen.
hei! Håper fruen har det bedre! Hvordan målte dere formaldehyd?

Vi hadde et firma, husker ikke hvilket, som målte kjemikalier. Som sagt, vi har solgt og flyttet til et hus som var 10 år gammelt og valgte å ikke flytte til noe nybygd nettopp på grunn av dette. Jeg ville med fasit i hånd si at "jeg" tror det var en del bekymring og hypokondri med i bildet fra konas side. Men det kan jo uansett skape de samme problemene, og det var lettere å flytte enn å bytte kone :-)

W winzhangout skrev:
Vi hadde en firma, husker dog ikke hvilken, som målte kjemikalier. Som sagt har vi solgt og flyttet til et hus som hadde 10 år på baken og valgte å ikke flytte til noe nybygd akkurat på grunn av dette. Jeg vil med fasit i hånden si at "jeg" tror det var en del uro og hypokondri med i bildet fra min kones side. Men det kan jo likevel skape de samme problemene og var lettere å flytte enn å bytte kone :)

Vekker en gammel tråd.
Hadde håpet dere hadde kommet til en løsning og ikke solgt.
Har et hus fra 70-tallet, klorimpregnerte sviller som nå er byttet ut med et ventilert gulv med en vifte.
Min samboer har fått utslett siden vi flyttet til huset for noen år siden som har blitt verre.
Min relativt nyfødte datter har begynt å få utslett og begynner å tro det kan være ev. formaldehyd i veggene eller at huset har noe i veggene som har kommet fra gulvet.
Har prøvd det meste men datteren blir bedre når hun ikke er hjemme.
Må legge nytt innertak da det har begynt å bli dårlig og har overveid å rive innerpanelene og sette nye plater på overetasjen, utover estetiske grunner for å bli kvitt ev. allergener som sitter igjen i veggene.
Ingen som har noen erfaringer med dette? Det sitter ikke en trapp opp. Min datter er knappe 8 måneder.

P Paratroopa skrev:
Vekker en gammel tråd.
Hadde håpet dere hadde kommet til en løsning og ikke solgt.
Har et hus fra 70-tallet, klorimpregnerte sviller som nå er byttet ut med et ventilert gulv med en vifte.
Min samboer har fått utslett siden vi flyttet inn i huset for noen år siden som har blitt verre.
Min relativt nyfødte datter har begynt å få utslett og begynner å tro at det kan være evt. Formalaldehyd i veggene eller at huset fortsatt har noe i veggene som har kommet fra gulvet.
Har prøvd det meste, men datteren blir bedre når hun ikke er hjemme.
Må legge nytt innertak da det har begynt å bli dårlig og har overveid å rive innerpanelene og sette nye plater på overetasjen, utover estetiske grunner for å bli kvitt evt. allergener som sitter igjen i veggene.
Ingen som har noen erfaring med dette? Det er ikke en trapp opp. Min datter er knappe 8 måneder.
Har du byttet gipsen i veggene? Jeg vet at mine foreldres 70-tallshus har forhøyede fuktverdier i gipsveggene pga. dette. Cirka 0.5 m fra gulvet og opp kan man måle dette. Ventiler gulvet og bytt gipsplatene. Gips tåler ikke fukt bra og kan resultere i diverse utslipp pga. muggsopp/bakterier.

T The85 skrev:
Har du byttet gipsen i veggene? Jeg vet at mine foreldres 70-tallshus har forhøyede fuktverdier i gipsveggene på grunn av dette. Cirka 0.5m fra gulvet og opp kan man måle dette. Ventiler gulv og bytt gipspanelene. Gips tåler ikke fukt godt og kan resultere i diverse emisjoner på grunn av mugg/bakterier.
Takk for svar, nei, har ikke byttet noen gipspaneler.
Har nå etter test funnet mikrobiell vekst, samt en masse andre kjemikalier over kritisk nivå. Men hvor det er vet vi ikke. Blir å rive ut gulv og vegger. Innertaket er nytt. Har vurdert å rive hele huset og sette opp et nøkkelferdig. Må drenere og bytte tak, blir sannsynligvis veldig kostbart uansett, kanskje det er mer verdt å bygge nytt.

• Liker
The85
  • Laddar…
4774
W winzhangout skrev:
Jeg har totalrenovert huset mitt (etterisolert og pusset samt nye vinduer og nye sidekarmer og når alt var klart og kona og babyen flyttet hjem fikk begge astma. Lille gutten virker bedre, men kona får astma etter ca. 1 min hjemme, vi har gjort mange med luftanalyser, mugg, partikkelmålinger samt formaldehyd målinger og har flere proffsluftrensere vi prøver uten resultat. Jeg tror det er vinduskarmene som er bygd med MDF-plate og malt, men finnes det en måte man kan teste for å stenge inne emisjoner? Typ plastre over alle vinduer helt med byggplast eller finnes det noen ugjennomtrengelig maling man kan bruke? Jeg er helt oppgitt har sikkert lagt 100k på å finne feilen.
Har din kone og lille gutten vært hos en allergispesialist? For det er dit de trenger å gå, ikke vanlige fastleger. De kan hjelpe til med utredninger, men hva de først og fremst gjør er å finne hva som utløser allergien og hva selve astmaen skyldes. Astma kan utløses av alt fra kaldt vær, tørr inneluft, allergier mot luftbårne partikler osv. I alle tilfeller, hvis de ikke har vært til en allergispesialist, så er det hva dere MÅ gjøre. Dette er deg overveldende. Det er leger som kan hjelpe din kone og sønn. Ikke du før de er grundig utredet. Er det virkelig astma, så trenger de medisiner umiddelbart for man kan aldri vite i hver eneste eksakte stund hva som får ens luftrør til å snøre seg sammen og kvele deg. Riktig astma er livsfarlig hvis man ikke har rett medisin hjemme. Selv har jeg adrenalinsprøyter hjemme å ta til mens jeg venter på ambulanse. Så man skal ikke anta at pustebesvær skyldes nettopp astma, men ofte er det en allergi som gir det. Før du legger ned mer penger og tid og blir galen.

• Liker
Fotografen
  • Laddar…
Men han skrev jo at de solgte huset og hypokondrien ble bedre etter det.

4774 siterer riktignok den som har solgt og flyttet, men rådet virker rettet til den som kom i tråden nylig og der passer rådene men ikke siteringen.

• Liker
The85
  • Laddar…
hsd
Vær glad om dere ikke har allergiske problemer i stedet for å nedvurdere de som har problemer.

P Paratroopa skrev:
Takk for svar, nix, ikke byttet noen gipsplater.
Har nå etter test funnet mikrobiell vekst, samt masse andre kjemikalier over kritisk nivå. Men hvor det er hen vet vi ikke. Blir å rive ut gulv og vegger. Innertaket er nytt. Har vurdert å rive hele kåken og sette opp et nøkkelferdig. Må dreneres og bytte tak, blir trolig veldig kostbart uansett, kanskje er det mer verdt å bygge nytt
Når er huset bygget, hva for type hus er det. Send bilde av huset om du kan. Skal se om jeg kan se hvor du skal lete

P Peter_Ker skrev:
Men han skrev jo at de solgte huset og hypokondrien ble bedre etter det.
Da var det nok ikke hypokondri. Masse rare kjemikalier i dag. Men som vel er så blir det mer bevissthet rundt dette. Man skal lete etter A+ merking samt M1 merking når man kjøper gulv, maling osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.