Jeg har totalrenovert min bolig (etterisolert og pusset opp, samt nye vinduer og nye omramminger, og når alt var klart og kona og babyen flyttet hjem, ble begge rammet av astma. Lille gutten virker bedre, men kona får astma etter ca. 1 min hjemme. Vi har gjort mange luftanalyser, mugg, partikkelmålinger samt formaldehydmålinger og har flere profesjonelle luftrensere uten resultat. Jeg tror det er vindusomrammingene som er bygget med MDF-plate og malt, men finnes det noen måte man kan teste for å stenge inn emisjoner? For eksempel plastre over alle vinduer helt med byggeplast, eller finnes det noen ugjennomtrengelig maling man kan bruke? Er helt oppgitt, har sikkert brukt 100k på å finne feilen.

Jeg har egentlig ikke noe godt svar men hvor mye styr er det å bare bytte ut smygarna? Jeg har fått litt kløe noen ganger når jeg har saget i MDF men jeg vet ikke hva det er i det.

I
Har du sjekket innredningen, møbler, tepper mm. Prøvd å bytte vaskemiddel/skyllemiddel? Finnes det noe som de reagerer på i f.eks. sofaen synes vel ikke det på en test om ikke noen hopper i den ved det tilfellet?

Kan være så enkelt at det er for varmt og tørt innendørs!
Har dere gulvvarme, i så fall hvilket sparkel har dere brukt? Mange sparkel- og sementprodukter er virkelig allergifremkallende.
Fargene på vegger, spesielt i våtrom og kjellerrom er mer utsatt for å forårsake allergilignende symptomer.
Kok opp vann på komfyren og la kona stå i nærheten av det kokende vannet, se om det gir seg, en bra test for å se om det er for tørt i luften…
Hva har du isolert med, kan det være risiko for at det "lekker inn" isolasjonspartikler?
Hvis det er en mekanisk irritasjon går det over med tiden! (mineralull)

Sist redigert:
Har de astma fra før, så er det stor risiko for at det er isoleringen!

1. Jeg har målt partikler i luften og sjekket det finnes ingen isolering. Har brukt steinull, men det er dekket med puss nå.

2. Vi har testet med luftfukter som kjørt opp til 70% samt testet å tørke ut fuktigheten og hatt 25%, hjelper ikke.

3. Har ingen gulvvarme.

4. Vi har hatt samme møbler hele tiden og sofatrekkene har jeg prøvd å vaske. Bruker ikke skyllemiddel til noe hjemme.

5. Har skrubbet vegger, tak og alt sikkert 100 ganger.

Jeg har renovert alt annet tidligere uten at kona har merket noe, så vi har bodd der i 2 år, men først nå det har blitt slik etter nye vinduer og tilleggsisolering, og søker man på formaldehyd og MDF, så ser man at andre har reagert på det. Min siste gjetning derfor jeg tenkte om man midlertidig kan plastre inn emisjoner? Å bytte ut skjemmene er en mega jobb, sikkert 2 uker døgnet rundt om jeg skal bytte til gips, dessuten tror jeg ikke at det kanskje går da jeg har understøttet 20 cm bak skjemmene, bytter man til gips må man understøtte flere steder da gipsen ellers vil bue.

Det skal jo ikke utelukkes at det kan være psykosomatisk heller, følelsene og symptomene kan være nok så virkelige uten at det ligger noen ekte allergi bak.

Om det nå er isolasjon og MDF som er hovedmistenkte her, er det da ikke rimelig å utsette seg for disse materialene i byggevarehuset for å se om reaksjonen blir den samme? Det virker om ikke annet enklere enn å rive halve huset på sjanse. Om det er disse tingene som er problemet burde det være besværlig å oppholde seg i alle nyere orenommerte hus.

I
http://www.prevent.se/kemiguiden/up...rodukter-och-amnen-/hardplaster---utbildning/
Astma eller allergi?
Reagerer hun bare når hun er i huset ville jeg tro det er allergi. At dere har bodd i huset i 2 år uten at noe har merket gir egentlig ikke så mye, jeg ble ikke allergisk før etter 50 og mot noen soppsporer fra muggsopp som finnes i jord ifølge yrkesmedisinen, ifølge legen har jeg astma og tar medisin mot det. Om de har med hverandre å gjøre vet jeg ikke, om en allergi kan utvikles til astma, mener jeg, men jeg kjenner det så snart jeg er ute og roter i jorden og også om vi har dyr i huset (når vi passer barnas kjæledyr). Det er et slit spesielt når man ikke vet hva som trigger det og i mange tilfeller er det vanskelig å finne ut hva det er.
Har hun vært hos legen med problemet?

Leste litt lett fra astma og allergiforbundet, de anbefaler at det skal gå minst 4 uker etter omfattende renovering før man vurderer å flytte inn.
Årsaken ser ut til å være alt fra formaldehyd til materialer som har vært fuktige ved f.eks. maling avgir allergener!
Det ser ut som om det gir seg med tiden...
Pollennivåene er også høye akkurat nå så i forbindelse med andre allergifremkallende stoffer kan det bli for mye selv for de som ikke er overfølsomme!

winzhangout skrev:
vi har gjort mange luftanalyser, mugg, partikkelmålinger samt formaldehyd målinger samt har flere profesjonelle luftrensere vi prøvde uten resultat. Jeg tror det er vindusnisjene som er bygd med MDF board og malt men finnes det noen måte man kan teste å lukke inn emisjoner? Typ plastre over alle vinduene helt med byggplast eller finnes det noen ugjennomtrengelig maling man kan dra på? Er helt oppgitt har sikkert lagt 100k på å finne feilen.
Jeg har også fått allergiske plager siden vi bygde en plassbygd bokhylle i MDF i vår. Du skriver at du har gjort formaldehydmålinger. Hvordan gjør man det og hva viste målingene?

Hos oss er det slik at jeg kan ikke være for nær bokhyllen og absolutt ikke åpne skapene og hente noe. Jeg har ikke orket å gjøre noe med det, men tenkte at nå under sommeren kan vi ha åpent mye og lufte, så håper jeg at det avtar.

Har vurdert å rive ut bokhyllen om det ikke går på noen annen måte, men det er jo virkelig surt å måtte gjøre det.

For meg er det formaldehyd, for jeg reagerer også på hårfarge hos frisøren, enkelte neglelakker og nye klær bl a (krøllebeskyttelse inneholder formaldehyd).

Kjøpte et nytt nattbord til sønnen, som kom i en pakke. Fikk panikk når jeg åpnet det, for det var støvete av spon. Tenkte at det kanskje var gjort av MDF, hadde ikke sjekket. Hentet en klut og begynte å tørke av det, men innså ganske raskt at det ikke var noen fare i det hele tatt. Følte ingenting fra nattbordet.

Når hun er borte blåser hun i en pustemåler ca 425l og hjemme 300 og så minsker det ned til 200 etter ca 3 dager og da står hun ikke ut mer og drar bort, men hun begynner å klage etter 10 min hjemme. Jeg har likevel trodd at jeg har funnet feilen noen ganger så hun burde ha blitt lurt om det var hypokondri også? jeg vet faktisk ikke om det kan bli så psykologisk å minske pusten med psyken over flere dager? jeg håper iallfall ikke det, for alt arbeidet jeg har lagt så ville jeg blitt gal.

Dessverre tror jeg ikke byggevarehandelen funker på samme måte da for eksempel isolasjonen kan ha vært våt og formaldehyd frigjøres, det samme med malte MDF-plater. Samt innholdet av lim kan jo være forskjellig.

Hvordan reagerer du på formaldehyd, får du vanskelig for å puste? Og hvor raskt føles det og går over? Veldig nysgjerrig på det.

Jeg bestilte en pumpe og prøve fra pegasus lab kostet ca 5000 bare for det dessverre plasserte jeg nok den for lavt og for langt unna vinduene men fikk 0,03 har jeg for meg.

Jeg har ikke den typen av plager. Mine ligner mer de som folk beskriver som har plager av hus-sopp - et ubehag i kroppen, nysing og tetthet i nesen, kløe, man blir trett, og det verste er at det er helt umulig å sove.

Det virker høyst usannsynlig at din kone skulle innbille seg, det kan du utelukke. Så sier bare noen som aldri har hatt noen allergier selv.

• Liker
4774 og 1 annen
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jeg har ikke den typen av plager. Mine ligner mer de som folk beskriver som har plager av hussopp - en ubehag i kroppen, nysing og tett nese, kløe, man blir slapp og det verste er at det er helt umulig å sove.

Det virker høyst usannsynlig at din kone skulle innbille seg, det kan du utelukke. Så sier bare noen som aldri har hatt noen allergier selv.
Samtidig avskrives helseangst og angst litt for raskt av mange, har man ikke blitt rammet av det selv så har man ingen anelse om hvor overbevisende symptomene kan virke.

Jeg sier ikke at TS kone innbiller seg, men det kan ikke utelukkes med den info vi har fått hittil.

• Liker
SweetTerrain
  • Laddar…
Er det statistisk sikkerstilt at mange tilfeller av allergier mot byggematerialer er innbilte ifølge deg? Det ville vært interessant å få ta del av den studien.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.