Jeg har 4 spørsmål angående pussing av kjellervegg.
Starter med Forutsetninger:
1) Kjelleren er oppvarmet og ikke spesielt fuktig.
2) Huset er fra 1976
3) Rommet skal bli et spiskammer med kjøleskap og fryser
4) 13 kvm vegg
4) Veggen er helt under bakken og er delt på en støpt del ca 50 cm og en del med sementblokker 180 cm
Spørsmål:
1) Kan jeg bruke den anbefalte pussmørtelen, 14 sekker?
Jeg ble anbefalt av Bauhaus-personale å bruke PUTSMØRTEL COMBIMIX PROBA, se bilde.
2) Hvordan gjør jeg med den ujevne veggen?
Mellom den støpte delen og betongblokkene kan det skille opptil 15 mm, dvs. betongblokkene stikker ut 15 mm fra veggen sammenlignet med den støpte delen. Det finnes betongblokker som har 15 mm sprekker imellom seg.
3) Må jeg prime den støpte delen?
4) Når det står "Tykkelse per påslag 5–10 mm", er det per "lag" eller tåler ikke pussen mer?
Eller kan jeg pusse 10 mm+10 mm?
5) Mørtelen mellom blokkene er sandete, må jeg fjerne den helt eller? Jeg har skrapt med murerhammer og børstet med en hard børste. Når jeg børster så tar det aldri slutt med å få sand. Betyr det at jeg må fjerne den helt?
Jeg har 4 spørsmål angående pussing av kjellervegg.
Begynner med Forutsetninger:
1) Kjelleren er oppvarmet og ikke spesielt fuktig.
2) Huset er fra 1976
3) Rommet skal bli et spiskammer med kjøleskap og fryser
4) 13 kvm vegg
4) Veggen er helt under bakken og er delt inn i en støpt del ca 50 cm og en del med sementblokk 180 cm
[bilde]
Spørsmål:
1) Kan jeg bruke den anbefalte pussmørtelen, 14 sekker?
Jeg ble anbefalt av Bauhaus-personalet å bruke PUTSMØRTEL COMBIMIX PROBA, se bilde.
Er det Combimix som produserer mørtelen så er den bra..
Vvictorpajas skrev:
[bilde]
2) Hvordan gjør jeg med den ujevne veggen?
Mellom den støpte delen og betongblokkene kan det være en forskjell på opptil 15 mm, dvs. betongblokkene stikker ut 15 mm fra veggen sammenlignet med den støpte delen. Det finnes betongblokker som har 15 mm sprekker mellom hverandre.
Du trenger å fylle i alle fordypningene som er litt mer enn si 5 mm en dag i forveien..
Vvictorpajas skrev:
3) Må jeg prime den støpte delen?
Nei man trenger ikke å prime vanlige pussmørtler..
Vvictorpajas skrev:
4) når det står "Tykkelse per påføring 5–10 mm" er det per "lag" eller tåler ikke pussen mer?
Eller kan jeg pusse 10 mm+10 mm?
Ja, 10 mm pleier å være Maks påføring per lag, så du må pusse ut betongdelen først da den er innenfor..
Veggene ser veldig tørre ut, det er bra om du forvanner med en f.eks. lavtrykkssprøyte litt før påføring av mørtel, men det skal ikke renne vann, bare fukte litt slik at mørtelen ikke tørker for fort.
Veggene ser veldig tørre ut, bra om du forvanner med en f.eks. lavtrykkssprøyte litt før påføring av mørtel, men det skal ikke renne vann, bare fukte slik at mørtelen ikke tørker for fort..
Jeg har sett denne instruksjonen som jeg tenkte følge [lenke]
Er den rimelig?
Ja, les deg opp det er alltid bra, les Finjas og Webers pussingstips.
Å tenke på hvis du skal pusse 2 sjikt med f.eks. 10mm er å ikke gjøre det første påslaget for fint på overflaten, da får du problemer med vedheftingen av det andre laget.
Mange ganger drar man med en fixkam i det første laget for da fester overflatelaget seg veldig bra.